Björnungen ”Liten” får stanna i Orsa Björnpark!

Naturvårdsverket har den 15 juni beslutat att låta den övergivna björnunge som omhändertogs den 2 juni 2011 och lämnades till Orsa Björnpark för rehabilitering stanna i Björnparken.

Det var den 2 juni som björnungen ”Liten” anlände till parken, svag, medtagen och väldigt undernärd. Han vägde endast 3-4 kg vilket är hälften av vad en björnunge som är 5 månader gammal skall göra i normala fall. Till en början var det svårt att få i honom mjölkersättning, han ville själv inte äta och klarade inte att dricka ur nappflaska. Efter en stor insats av erfarna djurvårdare och veterinären vid Orsa Björnpark med dygnet runt vård under de första dygnen fick ”Liten” i sig näring och blev piggare. Han började äta själv och återfick krafterna.

Idag är vi väldigt glada i parken över det beslut som Naturvårdsverket tagit att låta Svenska Djurparksföreningen få dispositionsrätt på björnungen med placering i Orsa. Han kommer att få större områden stegvis, till en början ska vi ”möblera om” bland björnarna i hägnen så vi frigör ett lämpligt hägn till honom. Eftersom han är så ung kommer vi inte kunna ha honom tillsammans med andra björnar på ett tag framöver. Att Naturvårdsverket tagit detta positiva beslut betyder mycket för hela populationen av brunbjörn på djurparker i både Sverige och Europa.

”I egenskap av koordinator för den Skandinaviska brunbjörnen anser jag att det är mycket glädjande och värdefullt att SDF och Orsa björnpark har fått ett nytt tillskott till djurparkspopulationen av brunbjörn. Brunbjörnsungen ”Liten” kommer bli ett värdefullt tillskott till den genetiska mångfalden inom den Skandinaviska björnpopulationen i våra djurparker eftersom detta möjliggör en ökad kompatibilitet med den vilda populationen vilket alltid är eftersträvansvärt. Om 3-4 år kommer han börja bidra med nytt”, säger Kenneth Ekvall, Koordinator Skandinavisk Brunbjörn, Svenska Djurparksföreningen

I framtiden kommer ”Liten” att få tillgång till större ytor och även andra björnar som sällskap. Det som är viktigast nu är att han fortsätter äta och tillväxer tillfredsställanden. ”Vi återkommer med datum för när vi anser att han är tillräckligt stark att få komma ut för allmän beskådning”, säger Pernilla Thalin, Djurparkschef vid Orsa Björnpark.

För mer information kontakta:

Pernilla Thalin, Djurparkschef Orsa Björnpark, pernilla.thalin@orsagronklitt.se tel nr 0708-404916

Kenneth Ekvall, Koordinator Skandinavisk Brunbjörn, Svenska Djurparksföreningen. kenneth.ekvall@big.su.se tel nr 070- 400 77 55

Orsa Björnpark är en Temapark inom Grönklittsgruppen och har arterna Skandinavisk Brunbjörn, varg, lo, järv, berguv, Kamtjatkabjörn, Sbirisk tiger. Världens största Isbjörnsanläggning Polar World med isbjörnarna Ewa och Wilbär. Leopard Center med Persisk leopard och snöleopard. Orsa Björnpark öppnades år 1986 och firar i år 25 årsjubileum.