Lyckade nyemissioner genomförda på 55,3 miljoner kronor inom Grönklittsgruppen AB

Report this content

I mars 2012 beslutade sig styrelsen för Grönklittsgruppen AB (publ) att genomföra en nyemission på 35 mkr på uppdrag av ägarna via beslut i bolagsstämman i januari månad.

Nyemissionen som skulle genomföras i ett svårt konjunkturklimat hade som målsättning att skapa ett kapitaltillskott på 35 mkr till bolaget.

När teckningstiden var slut i maj månad var nyemissionen övertecknad.

En extra bolagsstämma genomfördes med beslut om en extra nyemission för att skapa utrymme för det stora intresset att teckna aktier i bolget.

Efter tilldelningsbeslut från styrelsen har nu totalt 55.3 mkr inbringats till bolaget inklusive en apportemission på 0.8 mkr i samband med förvärvet av Gränna Camping den 16/4.

De båda lyckade nyemissionerna för Grönklittsgruppen AB (publ) har genomförts under en svår ekonomisk period där många andra bolags nyemissioner mött svårigheter.

De fyra enskilt största deltagande aktörerna i nyemissionen är Inlandsinnovation (ny delägare), Mittkapital i Jämtland och Västernorrland AB (delägare sedan tidigare), Rosebo Invest AB (privat investerare, delägare sen tidigare) samt Ekonord Invest AB (ny delägare).

Basfakta om dessa fyra investerare:

Inlandsinnovation är ett statligt riskkapitalbolag med en verksamhet som ska bidra till att öka tillväxten och den internationella konkurrenskraften i Norrlands inland. Mittkapital i Jämtland och Västernorrland AB är ett investmentbolag för investeringar i Jämtlands och Västernorrlands län med ett kapital om 200 miljoner kronor och är ett helägt dotterbolag till Sjätte AP-fonden och finansieras till 50 % med EU-medel. Rosebo Invest AB investerar i utvecklingsprojekt främst i start- och utvecklingsfaserna inom diverse branscher. Ekonord Invest AB som investerar i mindre och medelstora företag vilka bidrar till utvecklingen av de gröna näringarna, som innefattar bl.a. turistsektorn. Ekonord ägs av Länsförsäkringar i de fyra nordligaste länen, ICA, Sveaskog, LRF, E.On, Arla och Sjätte AP-fonden.

Ägarbilden efter nyemissionen är nu enligt följande: Sjätte AP-fonden 11.00%, Inlandsinnovation 10.55%, Rosebo Invest AB 10.12%, Byggnadsingenjör Nils Skoglund AB 9.05%, Mittkapital i Jämtland och Västernorrland AB 8.21%, Orsa Kommun 5.84%, Orsa Besparingsskog 5.26%, Ekonord 1.65% och övriga aktieägare 38.33% . Antal aktieägare är: 407

VD, Torbjörn Wallin:
- Vi är mycket glada över det förtroende kapitalmarknaden visar upp för Grönklittsgruppen via denna nyemission. Eftersom vi tidigt märkte det stora intresset för bolaget har vi valt att inte vara särskilt aktiva i denna nyemission med införsäljningen då detta hade lett till ytterligare överteckning vilket inte var målsättningen. Nu kan vi koncentrera ledningens engagemang på fortsatt tillväxt på våra destinationer och skapa beredskap inför kommande framtida strategiska förvärv.

För mer information kontakta:

Torbjörn Wallin, VD/Koncernchef, 070-649 12 89, torbjorn.wallin@gronklittsgruppen.se

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag med verksamheter vid Orsa Grönklitt och Orsa Björnpark, Orsa Camping, Orsa Bowling, Sagolandet Tomteland, Enåns Camping i Rättvik, Siljansbadets Camping, Grännastrandens Camping i Gränna samt Tänndalens alpina skidområde.