Grönklitt slipar skidorna åt proffs och motionärer

Nu blir Orsa Grönklitt ännu vassare på längdåkning. I nya Längdcentrum finns slipmaskinen på plats och en ny struktur har tagits fram i samarbete med skidproffsen i Lager 157 Ski Team. Grönklitt blir nu officiell skidslipare åt det framgångsrika laget, men även andra gäster som vill få skidorna i perfekt form innan de ger sig ut i spåret kan använda den nya slipen.

– Med åtta mil längdspår och snö från november till april är Grönklitt en given destination för både proffs och motionärer som snöat in på längdåkning. Samarbetet med Lager 157 Ski Team gör att vi kan utveckla nya produkter i absoluta toppklass, säger Daniel Mäkinen, marknadschef för Grönklittsgruppen.

Grönklitt har ett långsiktigt samarbete med Lager 157 Ski Team, Sveriges starkaste långloppslag med stjärnor som Jörgen Brink och Daniel Richardsson. Åkarna bor i olika delar av landet men träffas på Orsa Grönklitt för att träna. Här är de också med och utvecklar nya produkter och kommer med feedback på spåren. Lagens egna träningsläger hålls här liksom ett Vasaloppsläger för den som vill komma i form inför loppet. På den nya slipstukturen som fått namnet L157 kommer skidstjärnorna att slipa skidorna i toppform.

– Den nya slipen gör det möjligt för oss att hålla skidorna i perfekt skick både inför träning och lopp. Bra slipade skidor är en förutsättning för att få rätt glid i spåret, säger Anton Järnberg, verksamhetsansvarig på Lager 157 Ski Team.

Snösäkert med varierande spår

Intresset för längdåkning ökar i Sverige och i Grönklitt finns perfekta förhållanden för en bra skidupplevelse. Området är snösäkert och om det är en mild höst finns det alltid sparad snö så att säsongen kan starta redan i november. De åtta milen spår är varierande och passar för alla åldrar och stilar och hela nio kilometer är dessutom elbelyst. Till Orsa Grönklitt kommer nybörjare och rutinerade motionärer men här samlas även Svenska Längdskidlandslaget för att träna.

– Vi ser en stark trend att allt fler vill testa på längdåkning och att många vill utveckla sin teknik. Då är det roligt att kunna erbjuda både bra träningsspår och ett samarbete med de utmärkta åkarna i Lager 157 Ski Team, säger Daniel Mäkinen.

Högupplöst pressbild finns på:

Daniel Mäkinen, marknadschef Grönklittsgruppen, 070 379 96 39,
daniel.makinen@gronklittsgruppen.se

Anton Järnberg, verksamhetsansvarig Lager 157 Ski Team, 070 364 39 66, anton@lager157skiteam.com

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag. Grönklittsgruppen omfattar följande anläggningar inom camping, temaparker och skidanläggningar: Orsa Grönklitt, Orsa Björnpark, Orsa Camping, Orsa Bowling, Enåbadets Camping, Siljansbadets Camping, Grännastrandens camping, Sagolandet Tomteland och Tänndalen.