Grönklittsgruppen köper Sunne Kolsnäs Camping

Nu är det klart – Grönklittgruppen växer ytterligare genom att köpa Sunne Kolsnäs Camping och Vattenlandet som ligger bredvid. Med köpet får den nya campingkedjan Svenska Campingpärlor ännu en medlem i familjen.

– Sunne Kolsnäs Camping vid sjön Fryken har precis det fantastiska läge vi letar efter till vår nya campingkedja Svenska Campingpärlor. Att det sedan har ett vattenland precis bredvid kommer göra många av våra mindre gäster extra förtjusta, säger Mark Baljeu, vd för Grönklittsgruppen som står bakom satsningen på Svenska Campingpärlor.

Grönklittsgruppen satsar stort på att växa inom camping och Sunne Kolsnäs Camping blir Svenska Campingpärlors åttonde medlem. Förutom campingen, där bland annat 416 campingplatser, 33 moderna stugor och restaurang ingår, köper företaget även närliggande Vattenlandet med restaurang och bowling av ett konkursbo. Grönklittsgruppen tar över anläggningarna redan från den 1 april i år.

Sunne Kolsnäs Camping ligger vackert vid sjön Fryken i Värmland. Här finns en barnvänlig strand, vackra vandringsleder och motionsspår. Campingen är i dag 4-stjärnig och intill ligger äventyrslandet Sunne Vattenland. En kilometer bort ligger också en 18-håls golfbana och för den som vill unna sig en riktig spa-upplevelse finns Selma Spa, som anses vara ett av landets bästa av sitt slag. Dessutom finns här en uppsjö av aktiviteter som äventyrsgolf, elbilbana, lekpark och bowlinghall.

Sune kommun, som har ägt och drivit Sunne Kolsnäs Camping tidigare, ser att ortens attraktionskraft kommer att kunna ökas betydligt med en ny, privat ägare.

– Vi har nått en bra överenskommelse med Grönklittsgruppen. Det är en kompetent och resursstark investerare som kommer att bidra till utveckling av Sunne. Det är hög tid att vända trenden inom besöksnäringen. Vårt gemensamma mål är att öka turismen och se till att Sunne återtar platsen som Värmlands mest självklara desti­nation, säger Tobias Eriksson, kommunstyrelsens ordförande i Sunne.

Planen är att Svenska Campingpärlor ska ha 10-20 campingplatser 2018 och nå en omsättning på 200 miljoner. Följande åtta campingar ingår redan nu i Svenska Campingpärlor: Duse Camping, Grännastrandens Camping, Orsa Camping, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping, Mora Camping, Orsa Grönklitt och Sunne Kolsnäs Camping med Vattenlandet.

För att läsa mer om Svenska Campingpärlor, gå in på www.campingparlor.se

Högupplösta pressbilder finns på http://www.gronklittsgruppen.se/press

Mark Baljeu, vd Grönklittsgruppen, 070 626 86 55, mark.baljeu@gronklittsgruppen.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se