Kodiakbjörnar till Orsa Björnpark

Enda godkända parken utanför Kodiakön

Nu är det klart att Orsa Björnpark öppnar en världsunik djuranläggning för Kodiakbjörnar sommaren 2012. Kodiak är världens största landlevande rovdjur och det här blir första gången på minst 35 år som Kodiakbjörnar lämnar Kodiakön.

Det är flera år sedan Orsa Björnpark och Alaskas myndigheter inledde ett samarbete och Orsa Björnpark fick tillstånd att som enda park i världen ta emot Kodiakbjörnar. Tillståndet har följts av spänd väntan för Orsa Björnpark. Under januari år hittades två moderlösa Kodiakbjörnungar på Kodiakön på olika ställen. I stället för att björnungarna skulle avlivas beslutades att Orsa Björnpark skulle ta emot dem. Det Alaskas myndigheter i första hand fastnat för är den höga standard som finns i Orsa i norra Dalarna.

– Det här är ett helt unikt projekt som inte liknar någonting annat. Att vi låter besökarna få möta dessa otroligt maffiga björnar och samtidigt göra en god sak känns riktigt bra, säger Torbjörn Wallin, vd Grönklittsgruppen.

Anläggning börjar byggas i oktober

Tillstånd och projektering för Kodiakbjörnarnas anläggning är klara och redan i oktober tas första spadtaget i Orsa Grönklitt. Fram till att Björnparkens anläggning är färdigställd åt björnarna bor de i en djurpark i Alaska.

I Orsa Björnpark finns de nordiska stora rovdjuren, skandinavisk brunbjörn, varg, lo och järv. Här finns också Kamtjatkabjörn, sibirisk tiger, persisk leopard och världens största isbjörnsanläggning Polar World. Sommaren 2011 flyttade även snöleopard in i Leopard Center.

Förutom samarbetet med myndigheterna i Alaska är satsningen på Kodiakbjörn i Orsa Grönklitt möjlig tack vare investeringsstöd från länsstyrelsen i Dalarna. Anläggningen kostar 22 miljoner kronor att bygga och länsstyrelsen har beslutat att bevilja projektet ett investeringsstöd på 5,5 miljoner. Förutom naturintresserad allmänhet och skolklasser hoppas Orsa Björnpark att få ännu fler besökare från rovdjursintresserade från andra delar av Europa.

Förutom att uppleva stora rovdjur på nära håll i en modern anläggning kan besökaren även besöka rovdjurscenter på området för att få lära sig mer om predatorers biologi och pågående forskning.

För att ladda ner högupplösta pressbilder och rörlig film, gå in på:

För mer information kontakta:

Torbjörn Wallin, vd Grönklittsgruppen tfn, 070 649 12 89 torbjorn.wallin@gronklittsgruppen.se

Pernilla Thalin, djurparkschef Orsa Björnpark tfn, 0708 404 916 pernilla.thalin@orsagronklitt.se

Orsa Björnpark är en temapark/rovdjurspark inom Grönklittsgruppen som är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och omfattar följande anläggningar inom Camping,Temaparker och Skidanläggningar: Orsa Grönklitt, Orsa Björnpark,Orsa Camping, Orsa Bowling, Enåbadets Camping,Siljansbadets Camping, Sagolandet Tomteland och Tänndalen.