Massor av härlig snö och bra glid i Orsa – bästa säsongen börjar nu

Årets skidsäsong har hittills varit väldigt bra i Orsa Grönklitt med hög beläggning och bra skidåkning – men den bästa skidåkningen kommer nu.

– Den senaste veckans snö gör landskapet magiskt. Med långa ljusa dagar, mycket snö och bra glid är det som att åka skidor i en sagovärld, säger Daniel Mäkinen, marknadschef på Orsa Grönklitt.

Orsa Grönklitt har hittills haft en riktigt bra säsong med hög beläggning och bra skidåkning. Grönklitt är i dag en komplett skidanläggning med modern alpin skidåkning och längdåkning av yppersta klass. Här bjuds åtta mil längdspår och snö från november till april för både proffs och motionärer. Den nya fyrstolsliften har ökat flödet i backarna och många har uppskattat storsatsningen på barnfamiljer med ny skidkarusell, åkband i barnbacken och upprustad miljö runt backarna.

Många ser Vasaloppet som slutet på skidsäsongen, men för andra är det då den bästa säsongen börjar. Snödjupet är upp till en meter och stora delar av det alpina systemet är dessutom belagt med konstsnö som har ett snittdjup på närmare 80 centimeter.

– Vi har fått drygt 20 centimeter härlig vit snö den senaste veckan, som dessutom håller bra tack vare de kalla nätterna. Med långa ljusa dagar och en behaglig utetemperatur är det en dröm för skidåkare, säger Daniel Mäkinen.

Påsk – späckat aktivitetsprogram för både stora och små; påskrace, äggjakt och afterski i Toppstugan, guidade skarturer på påskaftonen om vädret tillåter.

Säsongsavslutning den 8-10 april – i år blir det en riktig säsongsavslutning med aktiviteter och tävlingar för både längd- och alpinåkare. Förutom extra afterski på Toppstugan och barnaktiviteter finns också Bigairbag för alla som vill lära sig hoppa på skidor eller snowboard.

Orsa Grönklitt Hill Climb lördagen den 9 april – premiär för tävling på längden för alla åldrar och stilar. Start på skidstadion och mål vid Toppstugan, fina priser.

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turistföretag och har bland annat skidanläggningarna Orsa Grönklitt med Orsa Rovdjurspark och Tänndalen. Orsa Grönklitt är redan känt som ett av skidsveriges bästa ställen för barnfamiljer med snälla backar, skidskolor, knappliftar, figurer i backen, portar, mindre terrängvågor och gott om plats.

För att ladda ner högupplösta bilder, gå in på http://www.gronklittsgruppen.se/press#/

Daniel Mäkinen, marknadschef Grönklittsgruppen, tfn 070 379 96 39, daniel.makinen@gronklittsgruppen.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se