Nu öppnar Ski Lodge Tänndalen

I dag slår Ski Lodge Tänndalen upp portarna för gäster som söker efter alpin skidåkning i toppklass. Det nya lägenhetshotellet är byggt för att visa upp det unika i västra Härjedalen, med allt från myskoxar till renhorn och fjällnatur. Lokala konstnärer, konsthantverkare och designers har jobbat in i det sista för att få allt klart till invigningen.

– På Ski Lodge Tänndalen vill vi visa upp historia, natur och kultur från trakten. Det här går inte att uppleva någon annanstans och vi kombinerar konceptet med ett perfekt läge mitt i backen, säger Richard Palmgren, platschef Tänndalen för Grönklittsgruppen.

Tänndalen är en av de mest snösäkra skidorterna i Europa och har varit ett välkänt resmål för skidåkare i mer än 80 år. Med nya Ski Lodge Tänndalen tar destinationen ett steg vidare, nu med full service både vinter – och sommarsäsong. Projektet har hittills kostat 106 miljoner kronor och bakom investeringen står Grönklittsgruppen AB tillsammans med ett antal externa delägare. Nästa år fortsätter storsatsningen i Tänndalen med en investering på 13 miljoner kronor i infrastruktur och snökanonsystem som kommer att säkerställa en längre vintersäsong. Tänndalen är ett expansivt fritidsområde och redan nu pågår också försäljning av tomter.

Västra Härjedalens djur, natur och konst

Ski Lodge Tänndalen har en byggnadsstil som hämtat inspiration från Härjedalen och inredningen har specialdesignats för att visa upp allt det unika som området har att bjuda på. Redan i foajén möts gästerna av modeller av myskoxar och på väggar och möbler syns skinn från varg, ren och björn. Baren är byggd av vindpinat virke från orten och ovanför den långa bardisken hänger en specialgjord ljuskrona av renhorn. Träsniderier, målningar och foton visar upp den magiska fjällnaturen, både i sommar- och vinterskrud. Även den långa historian av fjällturism lyfts fram genom bilder från äldre tider. Konferensavdelningen består av en gammal fäbod från fjällen som har byggts upp inne i Ski Lodge med timrade väggar och spåntak.

Höga fjäll ger pudersnö

Tänndalen har de högsta fjällen söder om polcirkeln, vilket förklarar att orten är en av de mest snösäkra i Europa. Det gör också att det ofta finns pudersnö i backarna, till glädje för både små och stora skidåkare. En normal vinter faller cirka fem meter snö och skidsäsongen pågår ofta från oktober till maj.

– Runt Ski Lodge Tänndalen finns 60 toppar på över 1000 meter, så vi har verkligen en helt unik alpin miljö här. Det finns backar för alla nivåer, och dessutom längdspår ända fram till hotellentrén, säger Richard Palmgren, platschef Tänndalen för Grönklittsgruppen.

Kort fakta om Ski Lodge Tänndalen

65 exklusiva lägenheter med 4-8 bäddar

2 sviter

1 relaxavdelning med behandlingsrum

350 sittplatser i restaurang Hamra Wärdshus

Kort fakta om skidåkning i Tänndalen

52 nedfarter

16 liftar

300 km preparerat längdspårsystem i Nordic Ski Center

450 rösade leder i högalpin miljö

Ski Lodge Tänndalen AB ägs av Hamrafjällets Lift AB (19 %), Mittkapital i Jämtland och Västernorrland AB (19 %), Rosebo Invest AB (19 %), Nils Skoglund Invest AB (19 %), Funäsdalens Bygg o Fastighet AB (10 %), Rutfjället AB (8 %) och Håkan Johansson (6 %).

Lägenheterna är utrustade med sängar från Jensen.

Mer information finns på www.tanndalen.com

För att ladda ner högupplösta pressbilder och rörlig film, gå in på:

Är du intresserad av en pressresa till Ski Lodge Tänndalen? Kontakta gärna Elin Undén West,

elin.unden@varprbyra.se, 0733 50 26 25.

För mer information kontakta:

Richard Palmgren, platschef Tänndalen, tfn 070-333 94 32, richard.palmgren@gronklittsgruppen.se

Torbjörn Wallin, vd Grönklittsgruppen, tfn 070 649 12 89, torbjorn.wallin@gronklittsgruppen.se

Tänndalen är en del av Grönklittsgruppen som är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag. Grönklittsgruppen omfattar följande anläggningar inom camping, temaparker och skidanläggningar: Orsa Grönklitt, Orsa Björnpark, Orsa Camping, Orsa Bowling, Enåbadets Camping, Siljansbadets Camping, Grännastrandens  camping, Sagolandet Tomteland och Tänndalen.