Nya Ski Lodge Tänndalen öppnar mitt i backen

Den 12 december öppnar en helt ny Ski Lodge i Tänndalen, en av de mest snösäkra skidorterna i Europa. Den höga höjden har gjort att skidåkare har vallfärdat till Tänndalen i 80 år och i dag finns här både alpin åkning i toppklass och världens största längdåkningssystem.

– Ski Lodge Tänndalen har ett perfekt läge direkt vid pisten och vi drar fram längdspår ända till hotellentrén. Inredning och byggnadsstil har inspiration från Härjedalen och här finns både exklusiva lägenheter och generösa utrymmen för restaurang, barer, relax och lounge, säger Richard Palmgren, platschef Tänndalen för Grönklittsgruppen.

Ski Lodge Tänndalen är ett av de största investeringsprojekten i Tänndalens historia och med den nya satsningen kommer Tänndalen att vara öppet med full service både vinter – och sommarsäsong. Projektet är på 92 miljoner kronor och bakom investeringen står Grönklittsgruppen AB tillsammans med ett antal externa delägare. Nästa år fortsätter storsatsningen i Tänndalen med att säkerställa sju månaders vintersäsong, en investering på 25 miljoner kronor i infrastruktur och snökanonsystem.

Exklusiva lägenheter och stort område för umgänge

Ski Lodge Tänndalen har 65 exklusiva lägenheter med fyra till åtta bäddar och allt man kan behöva för självhushållning. Det finns två sviter med privat bastu och dessutom en allmän relaxavdelning med behandlingsrum. Restaurang, bar och lounge ligger i anslutning till varandra och bildar ett stort och avslappnat område för umgänge och möten med öppen spis, soffor och fåtöljer. För barn och tonåringar kommer det att finnas lekrum, tevespel och olika aktiviteter.

Ski Lodge Tänndalen har hämtat inspiration från Härjeldalen, både vad gäller byggnadsstil och inredning. I de gemensamma utrymmena kommer besökarna hitta spår av fäbodar, myskoxar, rennäring och vyer från fjällen. Tänndalen har en 80-årig historia som turistort, något som också kommer att synas i Lodgens utsmyckning.

Höga fjäll ger pudersnö

Tänndalen har de högsta fjällen söder om polcirkeln, vilket förklarar att orten är en av de mest snösäkra i Europa. Det gör också att det ofta finns pudersnö i backarna, till glädje för både små och stora skidåkare. En normal vinter faller cirka fem meter snö och skidsäsongen pågår ofta från oktober till maj.

Stort liftsystem och längdspår i världsklass

Tänndalen har ett liftsystem med 52 nedfarter och 16 liftar, med tuff skidåkning ovanför trädgränsen för den som vill men också med mer backar för barn. Nordic Ski Center i Tänndalen ett rekordlångt preparerat längdspårsystem på 300 km och det finns dessutom 450 km rösade turleder i högalpin miljö och spårgator för skoter för den som vill åka fristil.

– Många har redan upptäckt våra perfekta backar och längspårdsystemet i världsklass och vi kan redan nu se en ökning inför vintersäsongen med 45 procent jämfört med förra året. Med Ski Lodge Tänndalen gör vi en extra satsning på boende, service och upplevelser som jag tror att våra gäster kommer att uppskatta säger Richard Palmgren.

Skilodge Tänndalen AB ägs av Hamrafjällets Lift AB (19 %), Mittkapital i Jämtland och Västernorrland AB (19 %), Rosebo Invest AB (19 %), Nils Skoglund Invest AB (19 %), Funäsdalens Bygg o Fastighet AB (10 %), Rutfjället AB (8 %) och Håkan Johansson (6 %).

Mer information finns på www.tanndalen.com

För att ladda ner högupplösta pressbilder och rörlig film, gå in på:

Är du intresserad av en pressresa till Ski Lodge Tänndalen? Kontakta gärna Karin Pontén,

karin.ponten@varprbyra.se, 0708 66 66 31.

För mer information kontakta:

Richard Palmgren, platschef Tänndalen, tfn 0250-462 78, 070-333 94 32, richard.palmgren@gronklittsgruppen.se

Torbjörn Wallin, vd Grönklittsgruppen,  tfn 070 649 12 89, torbjorn.wallin@gronklittsgruppen.se

Tänndalen är en del av Grönklittsgruppen som är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag. Grönklittsgruppen omfattar följande anläggningar inom camping, temaparker och skidanläggningar: Orsa Grönklitt, Orsa Björnpark, Orsa Camping, Orsa Bowling, Enåbadets Camping, Siljansbadets Camping, Grännastrandens  camping, Sagolandet Tomteland och Tänndalen.