Orsa Grönklitt förvärvar tre skidanläggningar i Tänndalen

Grönklittsgruppen förvärvar Hamrafjället Lift, som äger tre alpina anläggningar i Tänndalen. Grönklittsgruppen tar över anläggningarna den 1 juli i år.

— Vi har länge varit intresserade av Tänndalens alpina område, som har fantastisk skidåkning med långa säsonger, unik snösäkerhet och vacker och orörd natur. Med förvärvet får våra anläggningar en miljon dagbesökare per år, säger Torbjörn Wallin, vd Grönklittsgruppen. Hamrafjället Lift omfattar i dag tre sammanhängande skidanläggningar i Tänndalen; Hamrafjället, Tännporten och Buskvallen. I förvärvet ingår 14 liftar och ett antal restauranger, skiduthyrningar, butiker och stugor. Anläggningen är familjeägd och har en lång historia från 1933. Hans Olof ”Luppen” Törnberg, vd för Hamrafjället Lift, tror att försäljningen kommer att innebära mycket positivt för området. — Affären kommer att innebära en utveckling för hela området på ett sätt som vi inte hade orkat med själva. Med Grönklittsgruppen som ägare får vi ett gäng inom turismbranschen som har kompetens och finansiella muskler att ta Tänndalen ett steg vidare. Det betyder mycket både för vår familj, personalen och folket som bor här, säger Hans Olof ”Luppen” Törnberg. Orsa Grönklitt — ett av landets snabbast växande turismföretag Orsa Grönklitt är ett av landets snabbast växande turismföretag med Grönklittsanläggningen, Orsa Björnpark, Orsa Camping, Orsa Bowling, Tomteland, Siljansbadets camping och Enåbadets camping. Bolaget har 305 ägare och omsätter i år cirka 135 mkr före förvärv. Målet är att fördubbla omsättningen för Hamrafjället Lift på fem års sikt. — Tänndalen är ett jättefint skidområde med gott rykte, kompetent ledning och erkänt trevlig personal. Dessutom är anläggningen en av Europas mest snösäkra skidanläggningar med en vintersäsong som varar ända in i maj och upp till sju meter snöfall varje vinter, säger Torbjörn Wallin. Förutom att utveckla nya attraktioner och införliva Hamrafjället Lift i Grönklittsgruppens marknadsföring och paketerbjudanden mot gäster i Sverige och på den Centraleuropeiska marknaden, kommer Grönklittsgruppen också att utveckla sommarsäsongen på anläggningen. För att få ladda ner högupplösta bilder, gå in på http://www.orsagronklitt.se/tanndalen__9154 Inloggning: press bildarkiv