Satsning på outdoor-träning under sommarhalvåret

I vintras öppnade Orsa Grönklitt Längdcentrum som ett led i att bli Sveriges vassaste destination för både proffs och motionärer inom längdskidåkning. Nu kommer nästa satsning – på outdoor-träning.

– Rullskidor, cykling, löpning eller vandring. Med sommaröppet aktivitetscentrum med kunniga instruktörer, specialbutik med märkesoutlet och fantastisk terräng i svårslagen natur tror vi på att bli attraktiva för alla som är intresserade av att träna ute under sommarhalvåret, säger Daniel Mäkinen, marknadschef för Grönklittsgruppen.

Redan inför vintersäsongen startade Grönklitt ett långsiktigt samarbete med Lager 157 Ski Team, Sveriges starkaste långloppslag. Nu fortsätter samarbetet även under sommarhalvåret med ett aktivitetscentrum för alla som är intresserade av outdoor-aktivitet.

– Vi tror att outdoor-satsningen kommer att uppskattas både av idrottsutövare, Vasaloppsåkare och av aktiva familjer som besöker oss under sommarhalvåret. Stort fokus ligger på kunniga instruktörer, guider och personal som ska kunna möta alla besökare på rätt nivå, säger Daniel Mäkinen.

Förutom kunskap kring träning och produkter har Orsa Grönklitt byggt ut och märkt upp nya leder, startat en verkstad och kommer att arrangera läger, events och tävlingar. I anslutning till specialbutiken ligger också en ny outlet med ledande märken inom genren.

– Med vår nya satsning hoppas vi på att bli en av de bästa anläggningarna i Sverige på outdoor-träning. Och för den som behöver lämna in cykeln på service finns mängder av annat att göra under tiden. Varför inte passa på att göra ett besök i Rovdjursparken eller besöka någon av våra restauranger medan man väntar? säger Daniel Mäkinen.

Här är några exempel på vad Orsa Grönklitts barmarkssatsning innebär:

• Kvalitetsbutik och ny märkesoutlet
  • Tekniklektioner och guidade turer
  • Ett antal nya leder; myrlöpningsleder, cykel- och rullskidleder, stavgångsleder
  • Uthyrning av cyklar, rullskidor, kanoter, fiskeutrustning, orientering, kanoter mm
  • Rullskidbussen för effektivare träning
  • Lägerverksamhet
  • Verkstadstjänster och cykeltvätt
  • Grönklitts Hill race; ny tävlingsform på rullskidor, cykel eller löpning, mer information kommer senare.

Högupplöst pressbild finns på: http://www.gronklittsgruppen.se/press#/

Daniel Mäkinen, marknadschef Grönklittsgruppen, 070 379 96 39, daniel.makinen@gronklittsgruppen.se

Marcus Laggar, Längdcentrum Orsa Grönklitt, 073 83 97 039, marcus.laggar@orsagronklitt.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag. Grönklittsgruppen omfattar följande anläggningar inom camping, temaparker och skidanläggningar: Orsa Grönklitt, Orsa Björnpark, Orsa Camping, Orsa Bowling, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping, Grännastrandens camping, Sagolandet Tomteland och Tänndalen.