Snabb tillväxt och kraftigt förbättrat resultat

Grönklittsgruppen är inte bara ett av Sveriges snabbast växande turismföretag – det går som tåget! En färsk delårsrapport efter årets vita vinter visar att nettoomsättningen har ökat med hela 25 procent mot föregående år samtidigt som resultatet före goodwillavskrivningar och skatt förbättrats med 3,5 Mkr till -5,2 Mkr.

– Helgdagarna runt jul och nyår gav i år möjlighet till långa ledigheter. Dessutom har vi fått extra skjuts av den goda snötillgången. Vi märker också att vi nu får utdelning för vår långsiktiga satsning på att uppmärksamma varje anläggning, säger Mark Baljeu, vd på Grönklittsgruppen.

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och omfattar ett flertal anläggningar inom Camping, Temaparker och Skidanläggningar: Färska siffror från delårsrapporten visar att företaget fortsätter växa kraftigt, dessutom med ett rejält förbättrat resultat jämfört med året innan.

Delårsrapporten för Grönklittsgruppen tiden den 1 september till och med den 30 april 2015 visar att:

• Nettoomsättningen har ökat med 25 procent, en ökning med 27,2 Mkr mot föregående år
  • Resultatet före goodwillavskrivningar och skatt förbättrades med 3,5 Mkr till -5,2 Mkr (-8,7 Mkr), en ökning med hela 60 procent mot året innan
  • Soliditeten är fortsatt stark, 55 procent

Bokningsläget inför sommaren hela 23 procent bättre mot ifjol

Några av faktorerna bakom de positiva siffrorna tros vara att helgerna runt jul och nyår i år gav längre sammanhållande ledighet, vilket gjorde att fler än vanligt valde att åka till fjällen. 5 procent fler skidpass och 28 procent fler spårkort såldes. Satsningen på längdskidor gick hem, vilket gav bra beläggning på traditionella lågveckor i januari. Vasaloppet flyttades en vecka på grund av skid-VM i Falun, vilket gav en extra vecka med bra aktiviteter i Grönklitt. Fler har också lärt känna anläggningen på Grönklitt efter flera års sändningar av teveprogrammet Wild kids. Tänndalen har haft sämre snötillgång än vanligt, men trots det har försäljningen av skipas ökat med 2 procent.

– Det finns nog många anledningar till att det har gått så bra, men för oss visar de här siffrorna att vi är på rätt spår med våra långsiktiga satsningar på att uppmärksamma de enskilda anläggningarna. Extra kul är också att bokningsläget inför sommaren ser bättre ut än på länge med 23 procent bättre bokningsläge jämfört med ifjol vid samma tid, vilket gör att vi kan hoppas på ett bra resultat för hela året, säger Mark Baljeu.

För att ladda ner högupplösta bilder, gå in på http://www.gronklittsgruppen.se/press#/

Mark Baljeu, vd Grönklittsgruppen, 070 626 86 55, mark.baljeu@gronklittsgruppen.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Orsa Rovdjurspark är en temapark/rovdjurspark inom Grönklittsgruppen som är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och omfattar följande anläggningar inom Camping, Temaparker och Skidanläggningar: Orsa Grönklitt, Orsa Rovdjurspark, Orsa Camping, Orsa Bowling, Tänndalen, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping, Grännastrandens Camping, Sagolandet Tomteland och Moraparken