Sportlov med vinterguidning bland rovdjuren

Vinter, snö och skidor – det är fullt i Orsa Grönklitts skidspår och backar. I Orsa Rovdjurspark ett stenkast därifrån är det full fart även på djuren. Förena skidåkningen med ett besök i parken under vintern och se isbjörnarna bada isvak och aktiveras med doftspår, gå på rovdjursskola och lär dig mer om våra största rovdjur.

Orsa Rovdjurspark är Europas största Rovdjurspark med sina 325 000 kvm och ligger i Grönklitt utanför Orsa. Det är en unik anläggning med stora hägn för djuren i en naturlig miljö där flera av djuren är utrotningshotade. Här lever brunbjörn, varg, lo, berguv och järv sida vid sida. Och den som trodde att alla djur sover på vintern har fel.

De flesta djur i Orsa Rovdjurspark är vakna. Här finns sibiriska tigrar, persisk leopard, isbjörn, snöleopard, varg, lodjur, berguv och järv. Det finns få parker där man ser så mycket av de mäktiga djuren på nära håll som här. Den som åker alpint i Orsa Grönklitt kan spana ner på vargarna från 4-stolsliften på väg upp i backen och leoparder och tigrar syns bra från parkens ramper och glasrutor. Men allra närmast kommer man om man följer med på någon av de aktiviteter som ordnas i parken.

– Vår vinterguidning är en mysig tur genom parken där man får en bra överblick, men vi har ju även ”rovdjursfrossa” för sällskap som vill komma lite närmare ett stort rovdjur. Mest uppskattat är nog att se våra tre isbjörnar leka och aktiveras med frusen mat, doftspår och bad i isvak. Man tröttnar aldrig på att titta på dem, säger Tomas Bälter, avdelningschef på Orsa Rovdjurspark.

Även om det går att se många djur bra, är andra lite svårare att spana in. Tjusningen med parken är ju också de stora områden som djuren rör sig på för att miljön ska bli så naturlig som det bara går. Tomas Bälter har ett par tips inför besöket.

– Ta god tid på dig för det kan ta en liten stund innan man upptäcker djuren. Ta gärna med en kikare, det går också att hyra i entrén.

Lite kuriosa – tillsammans äter djuren i parken 36 ton kött, 2 ton morot och 3 ton äpplen.

För mer information om Orsa Rovdjurspark, gå in på www.orsarovdjurspark.se

För att ladda ner högupplösta bilder, gå in på http://press.gronklittsgruppen.se/presskits

Johan Larson, anläggningschef Orsa Grönklitt, tfn 019 29 55 70,

johan.larson@orsagronklitt.se

Tomas Bälter, avdelningschef Orsa Rovdjurspark, tfn 072 69 96 313, tomas.balter@orsarovdjurspark.se

Krlseksfulla lodjur i Orsa Rovdjurspark

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag. Grönklittsgruppen omfattar följande anläggningar inom camping, temaparker och skidanläggningar: Ekerum Camping på Öland, Gränna Camping, Duse Udde Camping, Sunne Camping och Sommarland, Mora Parken, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping, Orsa Camping, Orsa Grönklitt, Tänndalen och Ansia Resort i Lycksele.