Sunne Camping och Sommarland ny turistattraktion

Sunne får en ny turistattraktion – Sunne Camping och Sommarland. Det blir en del av Grönklittsgruppens nya campingkedja Svenska Campingpärlor och är den enskilt största nyetableringen i Sunne på många år.

– Sunne Camping och Sommarland blir en helhetsupplevelse för hela familjen. Förutom det fantastiska läget vid sjön Fryken kommer högklassigt campingboende att kombineras med sprallig vattenlek, bowling, golf, spa och mängder av andra aktiviteter, säger Mark Baljeu, vd för Grönklittsgruppen som står bakom satsningen på Svenska Campingpärlor.

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turistföretag. I mars köpte Grönklittsgruppen Sunne Kolsnäs Camping av kommunen. Vattenlandet, som ligger i området, köptes samtidigt in av ett konkursbo. Grönklittsgruppen etablerar nu den nya turistattraktionen Sunne Camping och Sommarland. För Sunnes del är det här den enskilt största nyetableringen på många år.

– Sunne Camping och Sommarland är en stor satsning för oss. Precis hur planen ser ut och vilka aktiviteter som kommer att erbjudas är inte klart än, men vi tänker oss att erbjuda fler aktiviteter som inte är väderkänsliga, säger Mark Baljeu.

För Sunne kommun är Grönklittsgruppens köp en del i den långsiktiga utvecklingsplanen för turistnäringen, där målet är flera företagsetableringar och arbetstillfällen liksom större tillgång på kapital och investeringar.

Grönklittsgruppen är en kompetent och resursstark investerare som kommer att bidra till utvecklingen i Sunne. Med etableringen av Sunne Camping och Sommarland hoppas vi att ännu fler besöker oss och att vi därmed kan återta positionen som Värmlands mest självklara destinationsort, säger Tobias Eriksson, kommunstyrelsens ordförande i Sunne.

Omstöpningen av anläggningarna till det nya upplevelseområdet Sunne Camping och Sommarland påbörjas omgående. Till sommaren kommer ett 50-tal sommarjobb att erbjudas framför allt på Sommarland. Det handlar om allt från badvakter till restaurangbiträden och serveringspersonal.

För att läsa mer om Svenska Campingpärlor, gå in på www.campingparlor.se

Högupplösta pressbilder finns på http://www.gronklittsgruppen.se/press

Mark Baljeu, vd Grönklittsgruppen, tfn 070 626 86 55, mark.baljeu@gronklittsgruppen.se

Tobias Eriksson, kommunstyrelsens ordförande Sunne, tfn 070 185 02 82, tobias.eriksson@sunne.se