Grönköpings Veckoblad, April 2009

Den celebra förlovningen mellan frkn konferensvärdinnan Agneta Palmodin och hr gym-föreståndaren Verner Kolting fortsätter att intressera de goda Grönköpingsinvånarna. Veckobladet har forskat i hr Koltings anor och funnit att han på 1600-talet haft en adlig förfader vid namn Gyllenknaster.

Det stormar om Grönköpings Sparbank på grund av bonusar och pensionsprogram. I stället för bonus vill de arga aktieägarna ge Sparbankens ledning ett Fonusprogram, dvs löfte om en hederlig begravning och en ståtlig gravsten, när den dagen kommer.

Hr fackordförande Th. Lundblad, som sitter i bankens styrelse, anser sig vara grundlurad ifråga om sparbanksdirektörens pensionsförmåner.
- Jag är helt oansvarig till beslutet, jag har bara druckit Ramlösa och lyft styrelsearvode, framhåller hr Lundblad.

Ledaren tar upp problemen inom finansvärlden, men som vanligt ur ett vidare samhällsperspektiv än Grönköpings horisont:
”Betydligt viktigare är det då att kunna fastslå, att samhällets egentliga grundvalar, d.v.s. det etablerade bank- och fondsystemet, av allt att döma klarat av krisandet å hart när egen hand, i det att resp. miljardförluster i stort sett kunnat avlastas å kunderna, medan själva institutionerna som sådana och deras ledningar utan större bekymmer lyckats t.o.m. föröka sina vinstmarginaler, pensionsavtal och bonusar, något som sannerligen säger icke så litet om skickligheten hos dem, som anförtrotts att styra det här landets, och därmed kanske också världens, ekonomiska finanser, alldeles särskilt som ju straffrihet normalt plägar föreligga inom denna verksamhetssektor.”

Stadens äldsta, frkn Sophie Liljedotter, siktar på en internationell politisk karriär i Europaparlamentet, där hon räknar med att träffa jämnåriga. Snuset kommer att vara hennes hjärtefråga. Ett tändsticksbolag har hört av sig med löfte om hjälp, men frkn Liljedotter tror, att hon klarar frågan på egen hand.

En lokalpolitiker, nämligen hr f. förrädaren Hildor Peterzohn (V), har sannolikt gjort sig skyldig till hyresocker genom att hyra ut sitt hyresrum i andra hand till oskäliga priser under de tider då han själv suttit i finkan. Hans hyresvärdinna anses dock helt ansvarslös.

Stadens politiker har försökt bli mer transparanta genom TV-dokumentären ”Potentaterna”, men tittarna har i stället upprörts av alltför mycket swimmingpool, gr-ggar och flickor i baddräkt. Politikerna beklagar, att TV har filmat politikens utanverk och inte den djupare tankeverksamheten.

Böcker om pappa skrivs även i Grönköping, och läsarna kan välja mellan titlarna ”En slashas till pappa”, ”Grönköpings Djuriska” och ”Speceristens son”.

I övrigt manar frkn trendoraklet Ada A:son Susegård till vårstädning i sminkskåpet, signaturmelodin vann i den lokala Schlagerfestivalen, och idrottsklubben GISK sponsrar den förlustdrabbade firman Låsar & Tänger som tack för allt stöd under åren.

NOTISER
Bonusbarn
bör man inte längre kalla de telningar som partnern medför i den nya relationen, varnar frkn sociopsykologen Frida Pjälterud-Glad. Ordet skapar negativa associationer, och barnen riskerar att bli mobbade i skolan, understryker frkn P-G.

Vid ett föredrag
å Godtemplarhuset slog hr dr Stig Berglund (s.t.s. i Hjo) ett slag för forskning över fakultetsgränserna. Vanlig vetenskap ger endast säkra resultat, medan resultaten inom tvärvetenskapen följaktligen är tvärsäkra, framhöll hr dr B.

Hundraprocentigt
förtroende uppges Folkpartiet (fp) numera ha för opinionsinstitutet GRÖFO, då detta vid den senaste lokala mätningen gav FP (fp) de högsta partisympatisiffrorna å över fyra år. GV gratulerar!