Grönköpings Veckoblad Nr 1 2011

Det läcker i Grönköping! Hemliga dokument från den lokala S-toppens sammanträden har spritts på nätet. M-ledaren godsägare Justus Brylén karaktäriseras som en medelstor gris som försöker uppträda som ett vildsvin. Är det sekreteraren, fröken Vicky, som inte har kunnat hålla tätt?

Deckarvågen har nått Grönköping: inte mindre än fem kända stadsbor debuterar som deckarförfattare och hoppas på god försäljning in- och utrikes!

Julaftonen blev en katastrof, sedan en förrädisk läcka (hr förre förrädaren Hildor Peterzohn) da´n före da´n avslöjat, vad barnen skulle få i julklapp. Hemligheter mår bäst av att avslöjas, vare sig det gäller bomber i Fjärran östern eller Tomtefars internationella julklappsmonopol, försvarar sig hr Peterzohn.

Även nyårsaftonsfirandet slutade (enligt vanligheten) olyckligt: den automatiska klockringningen gick inte att stänga av, och man fick bryta strömmen och mörklägga hela Grönköping för att få slut på oljudet.

Sparbanksdirektör Vedbom råder till aktieköp i Sparbanken, AB Senilinvest (ordförande hr Vedbom) samt Firma Låsar &Tänger, som fortsätter sin framgångsrika linje att ömsevis framställa nya brytsäkra lås och nya tänger som rår på alla lås.

Läspeskolan byggs om för att motstå alla nedbränningsförsök. Det nya revolutionerande byggmaterialet är is! Skolan väntas stå klar i maj.

Vänsterpartiets ledare, hr f. förrädaren Peterzohn, vädjar i en insändare om stöd från näringslivet för att utforma ett modernt partiprogram. Pengarna kan sättas in på hans konto i Sparbanken.

Ska vi ha varg i Grönköping? Kända stadsbor uttalar sig!

NOTISER

ordbok definierar Amorbåge som ett tvåhjuligt motorfordon lämpat för friarfärder

UTTRYCKET

“gå som å räls” rekommenderas inte längre av den kommunala språknämnden härstädes sedan detsamma, till följd av alla försenade eller helt uteblivna järnvägståg, numera har erhållit en starkt negativ laddning.

FÖR ATT MOTVERKA

att den enligt statistiken alltmer överviktiga befolkningen kän­ner sig mobbad av de mediala, allt smalare, modellerna, kom­mer ny ombudsmannainsti­tution att införas, nämligen Korpulentombudsmannen.

KOMMUNENS

snöröjningsenhet kommer under de närmaste två veck­orna att genomföra en intern planeringskonferens för att lägga fast en åtgärdsplan, vars syfte är att komma till rätta med de aktuella problem som, helt oväntat, har förorsakats av den rådande vinterväderleken. Under dessa planeringsveckor inställs all snöröjning å trot­toarer, gator och torg.

ordbok definierar begreppet Kvartslampa som en till en fjärdedel lösaktig kvinna.

RYKTET

att Läspestatyn innehåller en papperslapp med texten ”Heja Hjo” har ännu inte kunnat bekräftas. Hr stadsdoktor Salvén har avlyssnat statyn med stetoskop men ej lyckats uppfånga minsta prassel.

NYKTERHETSKÄMPEN

och tillika grundrektorn Lud­vig Hagwald låter meddela via ett pressmeddelande, att han såsom ett led i kampen mot fyll- och annat superi beslutat igångstarta en kamporganisa­tion riktad mot just detta. Arbetsnamnet är Absolut Nykterist.