Grönköpings Veckoblad nr 1 2014

Jul- och nyårshelgerna i Grönköping stördes dessvärre av flera incidenter. Nyårsfirandet blev sålunda, som vanligt, en katastrof: denna gång var det eldsvåda i korvgrillningen i förening med brandkårens insats som utlöste panik.

Icke nog med det – julfirandet på daghemmet Myran stördes av en tomte som inte hade röd rock och luva och sade Hohoho utan i stället hade grå kolt och stallykta. Och på systembolaget frågade man inte den ungdomliga frkn Palmodin (27) om legitimation utan antog utan vidare, att hon fyllt 20 år.

Eventuell avlyssning bra!

Lyckligtvis finns det också saker att glädja sig åt, t.ex. att avlyssningen på telefonstationen, om den nu över huvudtaget förekommer, sker helt enligt de riktlinjer som utfärdats av stadsrådet Joel Eriksson (S). Att hans hustru Zelinda, tillika växeltelefonist, ibland rådgör med sin make bör ingen förundra sig över, och heller inte över att visst utbyte av information sker med polisen i Skövde och Hjo om förre förrädaren Hildor Peterzohns ljusskygga verksamhet.

Stadens finansiella elit spår ljusnande tider. Sparbanksdirektör Vedbom förklarar att s.k. bubblor är oundvikliga och t.o.m. bra, och klippadvokaten Beaumaré gläds åt att inflationen efter räntesänkningen kan komma i gång och minska de lån som han har tagit upp för att investera i friskolor, vårdbolag m.m.

Gripen på export!

Ett annat glädjeämne är att F:a Låsar & Tänger i hård internationell konkurrens har sålt 35 st GAS 35 Gripen till Färöarna. Sedan Färöarnas ombud fått klart för sig att Gripen inte är ett flygplan utan en griptång, hotar dock affären att gå i stöpet.

Grönköpings finanser är oväntat starka sedan kommunfullmäktige röstat nej till det föreslagna ledighetsskatteavdraget för pensionärer. Tungan på vågen blev grönköpingsdemokraten Wotan von Peiland som röstade med de borgerliga partierna. Ska de inbesparade pengarna sättas in på banken som S, MP och V vill, eller ska de gå till kultur och äldrevård som oppositionen tänkt sig?

Mylady lever!

På den kulturella fronten är den stora nyheten att hemkonsulenten Ada A:son Susegård skriver en uppföljare till ”De tre musketörerna” med Mylady som huvudperson. Denna starka och kompetenta yrkeskvinna förtjänar att leva vidare, anser fröken Susegård, och stoffet räcker säkert till många volymer.

Till skillnad från de nya idrottsarenorna i Stockholm går Läspe Arena med vinst tack vare ett nära samarbete med spelbolag i Malacka. Detta har visserligen gått ut över de sportsliga resultaten, men till nästa säsong har tränaren och konsulten Åke Schwung genom sina kontakter fått veta, att GISK.s fotbollslag kommer att tillhöra topplagen i serien.

Mandela populär!

Alla partiföreträdare i Grönköping uppger i en enkät, att de tyckte bra om Nelson Mandela. Grönköpingsdemokraterna uppskattar särskilt, att han stannade i Afrika och inte sökte asyl i Sverige.

Notiser

PISA-

undersökningen  avseende kunskapskompetensen hos de 15-åriga eleverna vid Läspeskolan har ogiltigförklarats av hr grundrektor Ludvig Hagwald.

Hr H. förklarar, att de berörda eleverna dessvärre inte förstod innebörden av den skriftliga kallelsen till läsförståelseprovet och av denna anledning istället ägnade den aktuella skoldagen åt dataspel och mindfulness-praktik (själfullhetsövningar).

ordbok definierar ”vrålapa” som kattaktig mjölkdrickningsaktivitet i rumshörn.

NEJ-RÖRELSEN

i Grönköping har f.n. stora problem, i så måtto att man icke längre har något att säga Nej till och kräva nedläggning av.

-Vi funderade ett slag å att säga Nej till oss själva, säger en representant för Nej, men det mötte å så stort internt motstånd att det blev Nej till den tanken.

KOMMUNENS

nyligen antagna digitala strategi innebär, att varje politiker och tjänstehandläggare åläggs att minst 15 gånger per arbetsdag skriva ett kommunpositivt blogginlägg eller göra en motsvarande s.k. uppdatering å Twitter eller Facebook. Fritidspolitiker med mindre än ett sammanträdesuppdrag per månad och omyndiga praoelever är dock undantagna från detta påbud.

MATEMATIK

är inte så viktigt, om man skall bli professionell fotbollsspelare, säger skolgossen Evald Ruda (10).

-Det är sällan det blir fler än 3-4 mål, och om det blir fler, säger även sportjournalister att de måste taga fram kulramen, tillägger Evald.

DEN DIFFERENTIERING

av lärarkåren som kommunerna är i färd med att genomföra i avsikt att öka karriärmöjligheterna för lärarkåren skall - om än från vissa håll motvilligt – genomföras även på Läspeskolan.

Hr grundrektor Ludwig Hagwald tycker dock inte att – som han uttrycker det – den föreslagna karriärstegen har tillräckligt många pinnar, utan han vill med stöd av det kommunala självstyret utöver ”lektor” och ”förstelärare” även införa titlarna ”vicelektor”, ”lektorsämne”, ”andrelärare” och ”läraraspirant”. Öriga är vanliga ”lärare” eller ”lärarkandidater” som tidigare.