Grönköpings Veckoblad nr 1 2019

Veckobladet manar på ledarplats till förståelse för politikernas svårigheter att bilda en ny regering:

”Den gemene mannen å gatan måste emellertid vara medveten om att berörda politiker icke endast ha att tänka å rikets affärer, utan också å det egna partiets fortbestånd och röstsiffror, icke minst i ett läge då ett extraval vinkar hotande vid horisonten och för varje underkänd statsministerkandidat rycker allt närmare.”

Nyåret bra och dåligt

I Grönköping har man löst de politiska problemen med en samlingsregering, och stadens ledande personer kunde därför med gott samvete ägna sig åt den traditionella balen på nyårsdagen. Nytt för i år var att de kvinnliga gästerna bar gamla damtoaletter som de lånat från släktingar eller vänner. Särskilt märktes fröken Ada A:son Susegård, ledamot av Läspeakademien, som gjorde ett s.k. ”statement” med sin omfångsrika klänning, som verkligen tog plats.

Firandet på nyårsafton blev dock inte fullt så lyckat, eftersom stadens befolkning kallades till Rådhustorget ett dygn för tidigt, beroende på att Rådhusklockan hade uppmoderniserats och automatiserats. Väntan på klockringningen blev därför lång, och till sist gav grönköpingsborna upp och gick hem.

Det har tyvärr visat sig omöjligt att finna den firma som svarade för renoveringen av klockan, dvs ”HP:s Ur & skur – klockor & städning”. Polis Bergström är inkopplad på fallet.

Världsarv

Hembygdsföreningen har beslutat att skriva till Unesco och föreslå, att stadens äldsta, fröken Sophie Liljedotter, utses till världsarv. Fröken Liljedotter har samtyckt, på villkor att hennes exakta ålder inte avslöjas.

Utbytet av stafettläkare mellan Grönköping och Hjo har avbrutits, trots att det varit mycket lönande för läkarna. Skälet är att stadsdoktor Salvén misstänker, att hans kollega från Hjo har stått alltför nära fru Salvén (som är sjuksköterska på sjukstugan), medan Salvén har tjänstgjort i Hjo.

Det kommer att bli säkrare att ta selfies i Grönköping, sedan särskilda platser har inrättats för fotograferandet. Tidigare har turister ställt sig mitt i gatan eller t.o.m. i varghägnet i djuriska Parken. Platserna sponsras av det lokala näringslivet, varför det är oundvikligt att t.ex Varuskrapans ljusreklam kommer med i bilden.

Smörgåsbordet hotat

Klimathotet kommer allt närmare smörgåsbordet, konstaterar en bekymrad källarmästare J.E. Pettersson på Stadt:

”För tio år sedan var det sälarna, och sedan var det valarna. Nyligen ålarna och så de stora räkorna.”

Ost kan man dock äta utan fara för klimatet, särskilt om man också äter smörgåsen, hävdar livsmedelshandlare K. Berglund efter omfattande forskning. I själva verket släpper osten ut minst samma mängd koldioxid, om den i stället får förruttna, och samma gäller smörgåsen. Däremot ska man inte elda med ost för att alstra elektrisk energi, varnar herr Berglund.

Artificiell dumhet

Guggel, stadens ledande IT-företag, som redan är framgångsrikt inom artificiell intelligens (AI), lanserar nu artificiell dumhet (AD) och artificiell humor (AH). ADs logaritmer har redan producerat reklamslogans som höjt omsättningen på Varuskrapan, och AH kompletterar postmästare Brunanders mer sparsamma vitsande.

Bernhardt Ericssons Is- & Vedlager är platsen för en ny kurs i vinterbadande, ledd av frisksportaren Ebonius Larsson. Ved går åt i bastun, och på isblocken kan deltagarna träna torrsim, innan de till sist är så utbildade, att de kan ta ett dopp i en vak vid Gamla klappbryggan.

Notiser ur decembernumret

EN Å STADT

kvarglömd serviettskiss, innehållande hemligstämplade budgetsiffror, efterlyses av signaturen ”Strandsatt stadsråd”. Upphittad skiss bör snarast inlämnas till kommunstyrelsen eller receptionsdisken i kommunhusets centrala trapphall.

OM DET RÖKTA

fläskets uppfinnare, hr engelsmannen Sir Francis Bacon, föreläser hr svineridirektör Justus Brylén nu å söndag kl 18.00 i Läspeskolans aula. Fri entré.

ordbok definierar ”akrobatik” som en hund som dresserats att utföra olika

cirkuskonster.

RIKSBANKEN

lär f.n. överväga att införa den s.k. e-kronan. En sådan e-krona introducerade dock Grönköpings sparbank för länge sedan. Dessvärre blev den ingen succés, eftersom man fick en elektrisk s.d.h. stöt, när man tog de elektrifierade mynten i sin hand.

UPPRÖRDA KÄNSLOR

blev följden, då ynglingen Emil Ruda å Stadts nyårsbankett, förutom den obl. fracken, även var iförd en toppluva. GV:s expert å vett & etikett (frkn Ada A:son Susegård) menade dock, att detta inte var så farligt, enär luvan trots allt var röd, varför yngl. R., med en välvillig tolkning, kunde tas för en något försenad jultomte.