Grönköpings Veckoblad Nr 10 2011

Grönköpings dominerande omsorgskoncern, Commandora Care AB, har råkat i blåsväder. Pensionärerna på ålderdomshemmet Haltero klagar över att man i besparingssyfte blandar vatten i lunchsnapsen. Commandoras ägare, riskkapitalisten och klippadvokaten Donald Beaumaré, lovar bättring, och socialchefskan Wilhelmina Unill har bestämt sig för att vara upprörd samt tillsätta en utredning.

Många av Sveriges monarker har varit moderater, enligt vad godsägaren Justus Brylén (M) har funnit. Ett exempel är Gustav Vasa, som gjorde slut på ett mångårigt vanstyre och bekämpade upprorsmannen Nils Dacke, som hade stor mustasch och kom från Oskarhamnstrakten. Men Gustaf III var fjollig och satsade alltför mycket på kulturen.

Bonustomten har varit på besök i Grönköpings Sparbank och gett sparbanksdirektören Vedbom en bostadsrättslägenhet på 325 kvm. Så har också hr Vedbom varit snäll hela året och satt upp ett avkastningsmål på hela 25 procent.

Fotbollsidolen Sven-Nathan ”Snathan” Grönstedt (som sedan länge spelar i Skövde) kommer ut med en avslöjande självbiografi. Faderns eviga dragspelande och moderns slängar med grötsleven skildras med inlevelse av spökskrivaren.

I kärnkraftverket Knisslinge II har en bortglömd sopkvast i kontrollrummet lett till anmärkningar från Strålskyddsmyndigheten. Orättvist, tycker kärnkraftsskötaren Nilsson, som påpekar, att det är sopkvasten som är eldfarlig och inte kärnkraftverket.

Telefonstolparna försvinner i Grönköpingstrakten. Hemmansägaren Fridolf Månsson kan inte längre telefonera men får rådet av teledirektören Ringnér att skaffa sig en megafon.

Posttaxan i Grönköping med omnejd ska differentieras beroende på hur långt och besvärligt det är att bära ut posten. Grannsamhället Knisslinge drabbas av dubbelt porto, eftersom det oftast är motvind för brevbärarna på vägen dit.

Stadsäldstan Sophie Liljedotter berättar julminnen, och här saknas varken barndomens risgrynsgröt och raggsockor, möten med kung Oscar på det gamla schweizeriet eller glimtar från förbudstiden i Amerika.

Notiser ur decembernumret

PERNADOTTE

har frkn manikuristen m.m. Gurli Pettersson förgäves sökt få godkänt som nytt släktnamn.

– Det var visst någon Stockholmsfamilj som hade synpunkter, säger frkn P., som nu hoppas på att den nya namnlagen skall bli liberalare.

MEIN KAMPF,

en bok författad av hr A. Hitler i Tyskland, påträffades nyligen av frkn biblioteksassistenten Lillemor Puntén på Läspebiblioteket å avdelningen Hce och togs i beslag av hr polis Paulus Bergström.

Åtgärden stöds av hr stadsrådet Joel Eriksson (S), medan den samlade oppositionen i en interpellation menar, att ingripandet kom c:a 75 år för sent.

BRASKLAPPEN
kan bli Årets Julklapp.   - När juldagskvällen kommer, och det gnistrar från såväl barn som öppen spis, behövs vår i teflon tillverkade skyddsprodukt , säger hr varudir. A. Jonsson.
Brasklappen kommer att finnas i tre modeller: Light, Normal och Gehenna.

PIZZERIAÄGAREN

hr Oswaldo Karlzone har tilldelats härv. lokalavdelnings av Miljöpartiet (MP) stora pris för återanvändning (i detta fall av gamla kvitton).

LÄSPEAKADEMINS

ordbok definierar Manbar som ett utskänkningsställe enbart för manliga kunder.

LÅGHALT

är ett kränkande uttryck, säger Grönköpings Handikapporganisation i ett uttalande. Det är icke så att det ena benet är kortare, utan det andra är tvärtom längre. Det positiva begreppet ”höghalt” bör därför knäsättas, anser organisationen.

TIO TIMMAR

per månad tillbringar en genomsnittsmedborgare - enligt en färsk undersökning - med att leta efter sina glasögon. Hr optiker Oscar Fingalsson ber oss meddela läsekretsen, att denna tid lätt skulle kunna halveras, om man blott tar för vana att alltid bära ett par reservglasögon i ett snöre om halsen.

Redaktör: Ulf Schöldström. E-post: ulf@ lindco.se