Grönköpings Veckoblad nr 10 2013

Julen närmar sig i Grönköping och förberedelserna för högtiden är febrila, i TV-huset, på apoteket, på Varuhuset och inom Grönköpings järnvägar.

Det populära TV-programmet ”Tomtarna å loftet” återkommer till helgen med ätande och drickande gäster som berättar om bl. a. röstningsskandaler vid schlagerfestivaler och om möten med Tomten och Jesus.

Skall årets julklapp bli apotekare Clossemeyers hälsoarmband med kristallstenar eller Varuhusets saftpressar? Striden är ännu i hög grad oavgjord.

Grönköpings Järnvägar utlovar en ”kom-fram-garanti” för alla helgresenärer. Vad som garanteras är att de resande kommer fram, om inte till julafton så dock till nyårsafton. Ankomsten kommer att ske till önskad destination, eller den destination som Grönköpings järnvägar utväljer.

Hr fackordförande Th. Lundblad önskar God jul men påpekar, att det krävs stora fackliga ansträngningar, om kommande jular skall bli lika arbetstagarvänliga som 2012 och 2013.

Ny politisk frisyr!

Riksdagsmannen Jonas Krökén i Kröken (C) låter håret växa inför valet i ett försök att flytta fokus från partiets politik. Dock spekuleras det i om han skall lämna riksdagen med pension; med hjälp av klippadvokaten Beaumaré har Krökén bildat ett konsultbolag dit pensionen kan dirigeras, så att den inte blandas samman med inkomsterna från hemmanet Kröken.

Även Grönköpingsdemokraternas ledare Wotan von Peiland (GD) blickar fram mot valet och förklarar sig beredd att vara tungan på vågen i vilket parlamentariskt läge som helst. Nej till blockpolitik – beslut får ej fattas! är hr von Peilands paroll.

Stenåldersåsikter!

Grönköpings litteratursällskap har haft en stormig debatt om politisk korrekthet i barnlitteraturen. Familjer på stenåldern borde ha vetat bättre än att använda ord som ”rött”, svart” och ”krulligt”, menar fru sociopsykologen Frida Pjälterud-Glad, författare till boken ”Lär barnen tycka rätt från början”.

Internetvalutan ”Bitcoin” (bitmynt) är minsann ingen nyhet, säger föreståndare F. Månsson vid hembygdsmuseet. I museets montrar finns mynt från kung Erik Läspe & Haltes tid med tydliga bitmärken, en urgammal metod för att pröva myntens halt.

Jämställda bilar

Socialchefskan Wilhelmina Unill protesterar mot att ingen kvinnlig fotbollsspelare i Grönköping någonsin har fått en bil. Det har inte de manliga spelarna heller, men det argumentet godtar inte fru Unill. Själv vill hon ha en Volvo.

Fotbollstränaren Åke Schwung har kommit ut med sina memoarer ”Tokig i bollen”. Han förnekar bestämt, att han skulle ha haft en affär med ledaren för supporterklubben Läspe Army, Stina ”Stryparn” Ruda.

Notiser

FACKFÖRBUNDEN

i Grönköping diskuterar f.n. en samverkan i syfte att förhöja den fackliga slagkraften. De nuvarande förbunden Unionen, Visionen, Illusionen, Professionen m.fl. skulle därvid gå fram under den gemensamma beteckningen Konfusionen.

- Ingen kan ju ändå av våra namn utläsa vilka personalgrupper vi företräder, säger i förtroende en förtroendeman som vill vara anonym.

EN TÅRTATTACK

utfördes häromdagen mot frkn finbagerskan Engla Sjödin. Några mindre välartade elever från Läspeskolan, vilka under en s.k. håltimme uppehöll sig å bag- & conditoriet, ryckte i ett obevakat ögonblick till sig en å disken stående tårta, vilken de därefter medförde vid det skyndsamma utspringandet ur lokalen.

KÖPFRIDAGEN

är ett utmärkt initiativ, tycker hr varudirektör A. Jonsson, som dock anser att densamma borde flyttas till juldagen, då Varuskrapan ändå hålls stängd.

ordbok definierar ”biogas” som ett pinsamt missöde på Röda Kvarn.

SPARBANKENS

aktivt förvaltade garantifond har under den senaste veckan drabbats av synnerligen okunnig kritik i form av anklagelser om falsk marknadsföring, säger hr sparbanksdirektör Jules Vedbom och klargör, att banken aldrig har garanterat någonting förutom att fondförvaltningsavgiftens storlek ligger fast, hur det än går med fondens reella värdeutveckling.

ETT S.K. GÄNGKRIG

kan vara under uppsegling i Vimmelberga höghusområde, tror man inom Socialförvaltningen. Striden gäller kontrollen av den lukrativa assistansverksamheten, vilken omsätter stora summor.

Nyligen avslöjades graverande fusk, då det uppdagades att en man som haft personlig assistent i flera år, själv uppbar lön som assistent åt assistenten, vilken i sin tur varit anmäld till start i Vasaloppet.

AV DEN SENASTE
undersökningen av partisympatierna i kommunen, utförd av opinionsinstitutet GRÖFÖ, framgår det att endast 20 procent av partierna hyser någon som helst sympati för väljarna.