Grönköpings Veckoblad nr 10 2014

Grönköpings Veckoblads lojala stöd för sittande regering utsätts för svåra prov, i det att man inte kan veta vilken regering som sitter, när decembernumret kommer ut.

Bör Sverige regeras? är den fråga som ställs i ledaren. Alternativet synes vara att landet får styra sig självt, så gott det kan gå.

-Visserligen skulle väl i sådant fall en och annan välkommen reform få lov att uppskjutas, men däremot står den ovedersägliga motsatsen, att måhända ännu fler ovälkomna sådana kommer att förhindras, konkluderar ledaren.

Den politiska osäkerheten beror givetvis på att socialdemokraterna inte fick den valframgång som de hade hoppats på. I en eftervalsanalys pekar utredaren, informationssekreteraren Helmersson, på att det huvudsakliga skälet är att alltför många väljare röstade på andra partier. Botemedlet måste vara, att man minskar antalet partier, eller i vart fall att man inte lägger ut så många olika valsedlar i vallokalerna. Tröskeln till kommunfullmäktige bör också höjas, så att partier som får 6-7% (typiska särintressen) inte kommer in.

Revisor godkänner allt!

Lagom till julen har förra årets tomteskandaler utretts. Stora belopp försvann från kommunens julbudget, och den privata firman HP Tomtetjänst lurade barn på julklappar.  Revisor Nöjdeman har funnit allvarliga missförhållanden men vill ändå inte rikta någon kritik mot kommunen eller tomtarna. Allt kan förklaras och godkännas med hänsyn till de speciella omständigheterna.

Årets finansgran, uppsatt av Beaumaré Investment AB, är i år hållbarare än någonsin. Vartenda barr har plockats bort och limmats fast igen, och besprutning garanterar att inte någon ligist ska kunna bränna upp granen. Finansorkestern, med nyputsade finansiella instrument, spelar glada julvisor som ”Det strålar ett index” och ”Nu tändas tusen hedgefondshopp”.

Vem är Stig Berg?

Hela staden undrar, vem som stått modell för kulturmannen Stig Berg i Ada A:son Susegårds nya roman ”Egendomlig förförelse”.

- Det är jag, säger biografdirektören Stellan Lundgren, livligt motsagd av reservlöjtnanten Napoleon Johnsson. Men kulturdoktor Stig Berglund (som tog studenten i Hjo) tror inte att det finns någon förebild i den s.k. verkligheten och tycker, att Stig Berg i boken framstår som en inbilsk och egoistisk knöl.

Ett annat samtalsämne är att polischefen Bergström har befunnits ha ett förflutet som kvanting, d.v.s. forna tiders punkare. Han försvarar sig med att det ingick i hans polisutbildning, och att han alltid höll en låg profil, när han gick ut för att fröjda med fjällan sin.

Tofsar i granen!

På Stora Torget är grankommersen i full gång, tyvärr med sedvanligt fula knep från hr förre förrädaren Peterzohn. Årets julvärd i TV är utsedd - hr post- och vitsmästaren Brunander - och hemkonsulenten Ada A:son Susegård rekommenderar Hollywood-inspirerade tofsar i julgranen i stället för de vanliga kulorna.

Notiser ur decembernumret

EFTER FÖREDÖME

från hr påven San Franciskus i Vatikanstaden i Italien har hr kyrkoherde Hilarius Boklund i Grönköping beslutat auktionera ut en av sina karotter och låta behållningen gå till att fylla densamma med mat åt behövande.

NOLL PROCENT

har Riksbanken, som bekant, numera sänkt räntan till. Grönköpings sparbank går dock ett steg längre och inför negativ minusränta, dock endast betr. inlåningsräntan. Detta förväntas enl. hr bankdir. J. Vedbom giva en önskvärt positiv skjuts å ekonomin, därigenom att alla som har ett sparkonto i banken får betala en extra avgift till densamma.

HR GODSÄGARE

Justus Brylén (M) motsätter sig bestämt planerna på att bygga bostäder å Brylunda Airport, då han menar att det, å grund av närheten till Brylunda sät- & svineri, sannolikt skulle komma att medföra helt orealistiska krav från de boende på minskning av utsläppen från svineriverksamheten.

FÖRBIFART

Grönköping  har väckt så starka känslor, att hr stadsrådet Joel Eriksson (S) sedan en tid, enligt vad GV erfar, har inlett förhandlingar med Skövde om en försäljning av hela projektkonceptet.

-Det skulle bli mycket lugnare här i vår egen kommun, om förbifarten kunde placeras i Skövdetrakten, motiverar hr Eriksson de hemliga försäljningsplanerna.

DE VELIGAS
Förening (VF) kommer, troligen, att hålla sitt årsmöte i mitten av december. Om så icke blir fallet, kommer mötet, kanske, att äga rum vid ett annat tillfälle. Annars ”avvakta vi tills tiden är inne”, vilket, enligt föreningens talesperson, möjligen är någon gång i framtiden.

ONÖDIGA

hälsokontroller och d:o provtagningar kostar miljoner, hävdar en läkare i Kgl. Huvudkomunen. Enligt vår egen stadsdoktor, hr A.T. Salvén, förekommer absolut ingenting av detta vid härvarande Hälso- & sjukstuga.

-Samtliga kontroller och provtagningar som vi utför är nödvändiga för att vi skall uppnå de budgetmål som landstinget har satt upp, fastslår hr Salvén.

GIVETVIS

är det beklagligt, att vi inte har hunnit öppna och läsa alla dessa mejl med anmälningar om svåra missförhållanden som har drabbat både barn och vuxna klienter, säger fru socialchefskan Wilhelmina Unill m. anl. av att Lokalupplagans grävande reportrar har avslöjat, att somliga e-postlådor å socialkontoret inte har öppnats på flera månader.

-Vi ser allvarligt å frågan, men skälet är helt enkelt, att personalen har varit upptagen med att vidareutbilda sig i ämnet post- & ärendehantering, förklarar fru U.