Grönköpings Veckoblad nr 10 2016

Grönköpings Veckoblads julnummer är i år ovanligt omfångsrikt: som bilaga medföljer i faksimil nationalupplagans första julnummer från år 1916. Det första världskriget pågår, och tidningen spekulerar i att polisen Bergström ska få Järnkorset för sina goda råd till kejsar Wilhelm om hur tyskarna bör gå tillväga för att inta London. Julmarknad anordnas för första gången, enkäter introduceras, och spritrestriktioner och sedlighet diskuteras.

Även i dagens Grönköping anordnas julmarknad på Stora Torget. Det populäraste inslaget är att handelsträdgårdsmästaren Florin engagerat den charmanta konferensvärdinnan Agneta Palmodin (27) för att demonstrera, hur trevligt det är att hänga upp en mistel till julen. Hemkonsulenten Ada A:son Susegård tipsar om hur man kan klä granen, och fru Bojan Hagwald påminner om att småfåglarna måste få sin havrekärve och näringsrika frön på fågelbordet.

Men julen behöver inte vara enbart mysig. Sociopsykologen Frida Pjälterud-Glad har observerat, att barns intresse för skräck och fantasier ger nya roller åt tomten, Lucia och Staffan stalledräng. Låt julskräcken komma in - det är nyttigt för curlade barn med politiskt korrekta föräldrar! säger psykologen.

Julklappsverser!

Årets julklapp är VR-glasögon, med tillhörande omfångsrik instruktionsbroschyr. Ett alternativ är ett Hoverbord, som kan bjuda på spektakulärt fyrverkeri, när det ansluts till vägguttaget.

Skalden Alfred Vestlund bidrar med julklappsverser som bör passa på de flesta paket.

Moderatare språkbruk!

Grönköpingsmoderaterna tar nu krafttag mot olämpliga ord på sociala medier. För säkerhets skull avstängs alla manliga moderater från alla former av meningsyttringar och ersätts av kvinnliga talespersoner. Kyrkoherde Boklund sekunderar med att i en betraktelse tillönska frid i etern under julen.

Kända grönköpingsbor uttalar sig om den blivande presidenten i USA. Man hoppas, att herr Trump ska komma och inviga de nya hålen på Knisslinge golfbana, och att murbygget mot Mexico ska ge Firma Låsar & Tänger lönsamma beställningar.

Kommunfullmäktige ska utlokaliseras till Knisslinge för att skapa sysselsättning i obygden. Stadsrådet Joel Eriksson (S) följer dock inte med, eftersom hans hustru omöjligen kan lämna sina väninnor i syjuntan. Riksdagsman Krökén hoppas, att riksdagen – efter mönster av EU-parlamentet – ska börja pendla mellan Stockholm och Grönköping.

Ny sjukstuga!

Den nya sjukstugan har invigts med pompa och ståt. Den högtidliga visningen för stadens honoratiores blev en succé, och stämningen stördes inte nämnvärt av att doktor Salvén fastnade i hissen, att dörren till operationssalen inte gick att öppna, och att brandlarmet gick. Sjukstugan fick dock stängas efter invigningen, eftersom dr Salvén och hans fru Märta(tillika syster) inte kan sköta ett så stort vårdkomplex på egen hand. Vården kommer som hittills att ske i den gamla sjukstugan, till dess att nödvändig personal kunnat rekryteras.

Katt talar västgötska!

Forskning på Läspehögskolan visar, att angosturakatten Månsan talar flera olika varianter av västgötska. I umgänget med matte gäller en vårdad salongsvästgötska, men mot skator och främmande katter och hundar blir dialekten grov. Forskningen går vidare med grisarna på Brylunda svineri.

Grundmagister Elis Hanegäll drar i en debattartikel en lans för enklare grammatik. Varför ska man behöva göra skillnad på ”en” och ”ett” eller på singularis och pluralis? Att eleverna i Läspeskolan fritt får välja mellan ”de”, ”dom” och ”di” är en självklarhet, liksom mellan ”var” och ”vart”.

Notiser ur decembernumret

DEN SENASTE

undersökningen från Grönköpings forsknings- och opinionsundersökningsinstitut (GRÖFO) visar, att allmänhetens tilltro till opinionsundersökningar har sjunkit avsevärt under det senaste halvåret. Huruvida detta resultat verkligen är trovärdigt, får GV anledning att återkomma till.

JULGRANEN

å Stora Torget, vilken restes den 1:a advent, sponsras i år av Grönköpings Sparbank och har därför fått formen av en ek.

VID ÅRETS

julbord å Stadt har hr källarmästare Joh. Ernfr. Petterson introducerat en nyhet, näml. biff Stroganoff gjord å fläskfilé, och därför kallad biff Stroganöff.

PROKRASTINERINGS-

föreningens lokalavdelning har ansökt om, att få skjuta upp det kommunala nyårsfyrverkeriet å Stora Torget vid instundande årsskifte. Ansökan har avslagits av stadsfullmäktige, med hänvisning till att själva uppskjutningen då skulle riskera att bli uppskjuten.

TJAFSANDE

badgäster, som ex.vis klagar å att vattnet är för kallt, föreslås, i en motion (S) till kommunfullmäktige, kunna bliva s.m.s. portade från Varmbadhuset.

JUST ÅTERKOMMEN

från den upprörda och förvirrade debatten på årets kyrkomöte har hr kyrkoherde Hilarius Boklund kunnat meddela GV att mötet – som han uppfattade det – fattade beslut om att samkönade präster inte måste viga varandra mot sin övertygelse.

HÄRVARANDE M-PARTI

uppges vilja ge hr vänsterpartisten Hildor Peterzohn mer inflytande å det kommunala beslutsfattandet. Enligt källor som står partiet nära är syftet med detta främst att försämra det mesta i lokalsamhället för att därigenom få fler att inse, att det enda som kan rädda kommunen är att ge M mer inflytande.

MEDBORGAR-

förslaget om att allt som är dåligt bör förbjudas har i dagarna för sjunde gången återremitterats till kommunstyrelsens arbetsutskott för ytterligare utredning.