Grönköpings Veckoblad nr 10 2018

Veckobladet beklagar på ledarplats, att en ny regering ännu inte kunnat bildas men menar, att detta dock kan ha sina fördelar på längre sikt:

”Detta kan givetvis uppfattas som negativt, men den uppkomna situationen        ledde dock till att de ledande politikerna fingo tillfälle att sitta ned med såväl riksdagens talman som med varandra och övertänka, vad de egentligen hade avsett med sina vallöften, och vilka av desamma som det kunde prutas å.

En paus i partipolitiken torde utan tvivel vara välgörande å längre sikt, i det att de folkvalda i framtiden icke lära s.d.h. måla in sig i ett hörn, och i vart fall använda en mer snabbtorkande kulör, å vilken man snart kan gå utan att lämna alltför iögonenfallande fotspår efter sig.”

Den politiska situationen i riket hindrar inte att julförberedelserna går sin gilla gång. En nyhet för i år är att granen på Stora Torget har försetts med ljus som sprider alla julens dofter av skinka glögg, knäck m.m.

Nyttigt med julbord

Vetenskapsredaktionen presenterar några alternativa fakta som klargör, att julbordet inte alls är så farligt som många tror. Kalorier dör precis som vitaminer vid upphettning, fett smörjer blodkärlen och den goda julcigarren motverkar fria radikaler.

Julklapparna ska givetvis vara begagnade eller gjorda av återvunnet material. Varuhuset fick därför klippa sönder ett nyinkommet parti kläder och sy nya plagg av remsorna.

Många nya tomtar utbildas med en kvalificerad satsning på tomteteori och queer-vetenskap. Enligt forskningen tillhör både Tomtefar och Tomtemor ett särskilt fjärde kön, och troligen kommer de små tomtenissarna till genom celldelning. Farhågorna om att tomtarna kommer att bli arbetslösa efter jul avvisas: med sina gedigna kunskaper och jobberfarenhet kan ex-tomtarna se fram mot lysande karriärer som politiker.

Hart när attentat

Mitt i julstöket anlände ett mystiskt paket med ett vitt pulver till borgmästare Sjökvist. Ett attentat befarades, varför polismakten genast spärrade av Rådhustorget. Reservlöjtnant Johnson tillkallades för undersöka om det rörde sig om något sprängämne. Till all lycka anlände snart borgmästarinnan Tekla (f. Sparfhöök) som kunde avslöja, att det endast rörde sig om hälsopreparatet Clossemarin, som hon beställt från apoteket med tanke på de matsmältningsbesvär som brukar drabba borgmästaren under julen

Den amerikanske professorn Hjordan Patterzohn har besökt Grönköping för att föreläsa om traditionella könsroller och familjebildning. Socialchefskan Wilhelmina Unill blev så upprörd, att hon uppmanade honom att krypa tillbaka under den sten som avlat honom. Därefter bar hon handgripligen ut professorn i Brylundaskogen, där han sedermera återfanns instoppad under en sten och med en kotte i munnen.

Svart torsdag och fredag

Varuskrapans Black Friday blev svartare än beräknat, när huset drabbades av strömavbrott. Direktör Jonsson hoppas kunna kompensera den uteblivna försäljningen genom att lägga mellandagsrean före jul.

Dagen innan upplevde Sparbanken en svart torsdag. Före lunch var det, tack vare 50 procents rabatt på kurtage och avgifter, livlig handel och stigande kurser, men så kom postmästare Brunander att nämna ”Black Thursday” på Wall Street år 1929, och då utbröt full panik på börsen.

Gamla julseder

Grundrektor Ludvig Hagwald berättar om gamla julseder som den medeltida s.k.”luskningen”, då lärjungar i trivialskolan tiggde mat med hot om att annars hitta på bus, den högtidliga benådningen av en gris och grisrodeon i Knisslinge, allt traditioner som utvandrade grönköpingsbor tycks ha tagit med sig till USA.

Notiser ur decembernumret

PÅ FÖRSKOLAN

Harry Potter är den mest populära aktiviteten bland barnen numera att leka regeringsbildning med knuff, uppger fru förskolepedagog Britt-Inger Vilmgård.

EN UTVIDGAD

Nobelkommitté skall utse nästa års Nobelpristagare i litteratur. GV noterar, att den här stadens (Grönköping) store skald (hr A. Vestlund) inte är tänkt att ingå i den nya kommittén, men hr V. själv menar, att detta nog är lika bra, enär han i sådant fall trol. skulle anses jävig för den händelse han själv skulle tilldelas priset ifråga.

KLAGOMÅL

har riktats mot den privata firman HP Skuldsanering, vilken utgivit sig för att kunna bistå medborgarna att uppreda sin ekonomi.

- Syftet med firman är att sanera min egen ekonomi, och detta är inte möjligt att göra utan tämligen höga avgifter, förklarar firmans VD, hr f.f. Hildor Peterzohn.

MILJÖPARTIET

i Grönköping låter i ett aktuellt upprop meddela, att det gravt miljöfientliga uttrycket ”Lägga å ett kol” måste strykas ur språket och ersättas av ex.vis ”Ansträng dig mer med hjälp av vindkraft”.

ordbok definierar ”snilledrag” såsom ett speciellt fiskeredskap, vilket bättre och effektivare än andra kan locka fiskar att s.d.h. hugga.