Grönköpings Veckoblad nr 2 2014

Hr kulturdoktor Stig Berglund (som tog studenten i Hjo) har hittills varit höjd över alla misstankar. Nu har emellertid en ny bok utkommit där både hans mogenhetsexamen och doktorstitel ifrågasätts, och det påstås t.o.m att hans förfäder aldrig stred på kung Läspe & Haltes sida i slaget vid Knisslingebro. Berglund har dock ovedersägliga motbevis i form av klassfoto och doktorshatt!

En pinsam historia har drabbat Hembygdsmuseet, där en betänkligt avklädd Zorntavla har upptäckts. Damen, en s.k. morkulla, kommer nu att förses med påmålad baddräkt av konstmålaren Malte Jansson, varefter reproduktionen inte bör chockera känsliga utländska gäster.

Ny järnvägslösning!

Grönköpings Järnvägar har haft problem med förseningar och urspårningar. Nu lanserar bolagets styrelse en mobil och flexibel trafiklösning, nämligen att tågen ska få gummihjul, så att de kan åka på alla asfalterade vägar.

-Att köra på fasta linjer ligger inte längre i tiden – se bara på telefonbranschen, säger styrelsens ordförande, godsägaren Justus Brylén.

På den årliga Folk-& Fä-konferensen framfördes skilda åsikter om hur farlig björnen är. Upprustning av Fältjägarecorpsen med kanoner från USA och utvidgad signalspaning föreslogs, men förre förrädaren Hildor Peterzohn (V) påminde om Karl XII och menade, att björnen snarare bör vara rädd för oss.

Konsult har svaren!

Managementkonsulten Åke Schwung vet, hur företagen ska få fart på konjunkturen. Det gäller bl.a. att ha en innovativ organisation på flera ben, att utveckla en underliggande high-five-känsla och att re-branda varumärket strukturellt i sociala medier.

Skalden Alfred Vestlund kan äntligen få sitt eget museum och bibliotek i hemstaden, när ett nytt kommunhus byggs. Stadsarkitekten Egon Glas har inlämnat tre förslag till märkesbyggnader som sätter Grönköping på kartan. Ett av dem är högre än allt som byggts i Skövde och Hjo och kommer också sannolikt att vinna.

Valtemperaturen stiger!

-Vi (M) är inte alls trötta, trots att vi har levererat så mycket, försäkrar den lokale moderatledaren, godsägare Brylén i en klargörande artikel. Tvärtom är M berett att även i fortsättningen axla sitt ansvar, t.ex. genom att stärka försvaret.

-Vem var det som ville ha F-båten, om inte vi, påminner hr Brylén.

-Ned med vinsten i skola. vård och omsorg, det är helt oförenligt med vår ideologi att någon skulle få investera i sådant som folk verkligen behöver, säger hr f. förrädaren Peterzohn (V) i ett lika upplysande inlägg.

Romans på hög nivå?

Borgmästare Mårten Sjökvist misstänks ha en romans med en viss parktant och manikyrist med fördelaktigt utseende. Ett mystiskt täckt cykelfordon har setts åka mellan borgmästarresidenset och fröken Gurlis bostad, och flera ortsbor har tyckt sig känna igen borgmästarens byxor och skor. Just när Veckobladet ska gå i press, visar det sig emellertid att det rör sig om en diskret hemkörning av varor från Systembolaget.

Notiser

PROGRAMSERIEN

”Nyfiken i en strut”, som har sänts i lokaltelevisionen under de senaste veckorna, har dessvärre missuppfattats som psykologiska terapisamtal med de medverkande lokala partiledarna. I ett gemensamt pressmeddelande skriver dessa. att programmen skall ses som valstrategiska samtal i syfte att lyfta fram de medverkandes mänskliga sidor, och att ingen av dem har haft behov av terapistöd, innan den nämnda missuppfattningen blev allmänt spridd.

HITTSTIMMET

utanför auktionskammaren vid Västra Ågatan har under den senaste veckan varit livligare än vanligt, då det gått rykten om att en förmodad oljemålning av hr författaren Aug. Strindberg skulle dölja sig bland den äkta hötorgskonsten i kammaren.

GRÖNKÖPINGS-

avdelningen av De anonymas förening har knappt icke alls bildats i förra veckan. Platsen för icke-bildandet var Stadts bakficka.

-Jag vill icke säga något alls, framför allt icke om något som nästan icke alls finns, säger en oerhört okänd representant (polis P. Bergström) för föreningen. Dessutom ägde bildandet rum i mörker under maskeringsnät och med gröna uniformer, och med sådana attribut (kläder i grön färg) blir man ju garanterat osynlig.

ordbok definierar ”handelshinder” som kyskhetsbälte.

JORDKLOTETS

magnetiska poler tros enl. vissa forskare vara å väg att byta plats med varandra. GISK:s orienteringssektion uppmanar därför sina medlemmar att, om detta skulle inträffa och kompassnålen pekar åt motsatt håll, komma ihåg att vända kartan upp och ned.

ÄVEN LÄSPESKOLANS

verksamhet bör underkastas noggrann granskning och genomlysning av en internationell kommission. Vi som ansvarar för skolan i vår kommun vill inte betrakta oss som mindre intressanta än övrig svensk skola och undervisning, säger hr grundrektor Ludvig Hagwald i en kommentar till skolministerns utspel i denna fråga för en tid sedan.

-Jag känner personligen flera personer som vore lämpliga ledamöter av en sådan internationell kommission, bl a en pensionerad tysk biologilärare, herr doktor Sebastian von Kindergarten, numera bosatt i Hjo.

DEN NYA

studiecirkel som man har planerat här i staden är ännu obildad, meddelas det till GV.