Grönköpings Veckoblad nr 2 2015

Bör oppositionen opponera? Se där den brännande aktuella fråga som ställs i Veckobladets februariledare!

Nej, menar GV och framhåller att

”oppositionen är ju dylik redan i sin egenskap av ickeregerande, och att därutöver envist vilja opponera sig å alla möjliga punkter måste anses vara fullständigt onödigt.”

I Grönköpings kommunalhus har de ledande politikerna träffat en Februari-överenskommelse som innebär, att stadsrådet Joel Eriksson (S) regerar de närmaste fyra åren, och att godsägare Justus Brylén (M) sedan tar över makten de följande fyra åren, innan det åter igen är dags för hr Eriksson. Överenskommelsen gäller seklet ut och garanterar en så stabil politisk situation att kommunalvalen blir helt överflödiga.

”Kränkisar”

Fältjägarecorpsen tar hjälp av allmänheten för att dokumentera främmande intrång på Grönköpings territorium. En tävling har utlysts till vilken alla kan skicka in sina foton av misstänkta föremål, s.k. kränkisar, och vinna en stärkande semestervistelse i Corpsens bunker vid Bergska Plagen. Bataljonsveterinären Åkerström har redan med sin lådkamera fångat en misstänkt zeppelinare över Stora torget på bild.

Affärer och etik

Inom Grönköpings företagssfär (Gårdbergs Snickeri, Låsar & Tänger, Sparbanken m.fl.) råder också en betryggande harmoni, eftersom företagsledarna broderligt delar på styrelse- och direktörsuppdragen, liksom på resorna till fotbolls-VM och andra begivenheter. Att etiken står på hög nivå garanterar den röststarka aktieägaren Kristliga syföreningen, där företagsledarnas mödrar spelar en framträdande roll.

Framtidens kylskåp är snart här! Uppfinnare C.A. Östbergs skapelse är bl.a. utrustad med kamera för Facebook-bilder av ev. inneliggande ostron och champagne. Skåpet står också i ständig nätkontakt med ortens livsmedelsleverantörer, så att husmödrar (av båda könen) får veta, när det är dags att fylla på. Nästa projekt för den geniale uppfinnaren är en tvättmaskin som är smart (d.v.s. den fungerar inte utan nätuppkoppling).

Bröllopsmässa!

Varuhuset och kyrkan ordnar tillsammans en fantastisk bröllopsmässa där allting finns som krävs för ett minnesvärt bröllop för de närmaste 200 släktingarna och vännerna. Varuhusdirektören A. Jonsson konstaterar att äktenskap är bra för landets ekonomi och efterlyser en bröllopspremie, i stil med de elbilspremier som skall stimulera övergången till miljövänliga fordon.

Semlorna har omdesajnats på Engla Sjödins Bag- & Conditori. Nu ser de ut som hamburgare med mandelmassan utplattad till en biff. Korvdirektören Karlsson erbjuder tvärtemot varm korv som ser ut som semlor med finhackad korv och vispad senap.

Kunglig väninna?

Ett sensationellt arkeologiskt fynd har gjorts på en åker strax norr om Brylunda Svineri. Hr grundrektor Ludvig Hagwald anser, att det rör sig om en hittills okänd väninna till kung Erik Läspe & Halte, medan amatörarkeologen Stina Ruda menar, att det rör sig om ett skelett av en ko.

Notiser ur februarinumret

STAVNINGS-

kontrollen i Hälso- & sjukstugans nya journalsystem orsakar problem, meddelar hr stadsdr A.T. Salvén. Bl.a. har automatiken rättat diagnosen ”podager” till ”potatis” och ”angina pectoris” till ”Angela Pettersson”.

Hr landstingsrådet Alarik Augustsson ställer sig oförstående till kritiken.

-Det är väl bara bra, att datorn översätter de latinska termerna till begriplig svenska, säger hr A.

ordbok definierar ”kikärta” som en böna som herrar vänder sig om efter å gatan.

SEDAN FLERA

miljoner utbetalats till föreningar för människor som drabbats av så kallad elöverkänslighet, trots att elöverkänslighet inte är en diagnos som är erkänd av vetenskapen, har nu en rad andra organisationer yrkat på stöd.

Från Grönköping m.o. har flera nya föreningar lämnat in ansökningar om pengastöd. De gäller Förbundet för Allergiker mot särskrivningar, Föreningen Bidragsberoende Utan Gränser samt Förbundet med vissa åtaganden.

UTREDNINGEN

om hur härvarande arbetsförmedling skall fungera i framtiden har nu lagts ned. Arbetsförmedlingen skall, liksom tidigare, förmedla arbete till de personer som för tillfället saknar anställning, och för att inse detta krävs det ingen särskild utredning, heter det i ett pressmeddelande från hr stadsrådet Joel Erikson (S).

VID ÅRETS

idrottsgala å Gökmassivets Konferenscentrum hade samtliga prisnominerade tillhållits att i sina tacktal (vid en eventuell vinst) absolut inte tacka fler än tre personer. Anledningen till detta förbud var, att fjolårets gala drog ut till halv ett å natten, när i stort sett alla personer som resp. pristagare mött under livet tackades och nämndes vid namn.

EN ELEV

vid Läspeskolan har avstängts på obestämd tid, sedan han vid ett flertal tillfällen kraftigt, och nära nog rent uppstudsigt, opponerat sig, när hr grundmagister Gustaf Negusson under lektionstid lärt ut att kritiskt tänkande är viktigt.