Grönköpings Veckoblad nr 2 2016

Februarinumret är ett jubileumsnummer med anledning av att Grönköpings Veckoblad år 1916 blev en egen tidning. Tidigare ingick GV i Söndags-Nisse, men just i februari 1916 utkom det första numret av Nationalupplagan – organ för Grönköping med omnejd. Faksimil av det fyrsidiga premiärnumret medföljer!

I Grönköping antas tidningen ha utkommit sedan 1902, men prominenta grönköpingsbor tar tillfället i akt att gratulera Sverige till att alla invånare i riket under ett sekel har kunnat ta del av vad som händer och sker i Grönköping. Inte minst gläds skalden Alfred Vestlund och kulturdoktorn Stig Berglund (som tog studenten i Hjo) åt att deras djupa tankar når ut över stadens gränser.

Lokalt firas att stadens grundläggare kung Erik Läspe & Halte föddes för 800 år sedan. Det blir festligheter hela året med utsträckt utskänkningstid på Stadshotellet, minnesmedalj, salut från Fältjägarecorpsen mm.

Modernt fack!

Fackordföranden Thure Lundblad redogör i en debattartikel för alla de trivselskapande åtgärder som facket vidtagit för att locka ungdomen att ansluta sig. Man vill visa, att facket inte är något mossigt och tråkigt med ombudsmän och paragrafer.

-En facklig förtroendeman ska kunna ta sig ett glas och vara som en människa. Vi kan också driva restauranger, ge ut kokböcker och ordna bostäder, understryker hr Lundblad.

Grönköpings kommunfullmäktige har gått – eller snarare krupit – en kurs i kommunikologi – dock med dåligt resultat. Man har därför inkallat reservlöjtnanten Napoleon Johnsson, vars metod går ut på att slå deltagarna omväxlande på höger och vänster sida av huvudet, så att de neurologiska flödena mellan de båda hjärnhalvorna snabbas upp.

Prognos rätt fast fel!

Kursfallet på börsen går - åtminstone ytligt sett - emot sparbanksdirektör Jules Vedboms förutsägelse i januarinumret om fortsatt högkonjunktur. Nu förklarar sig bankdirektören och påpekar, att hans prognos gäller först på längre sikt, någonting som föll bort i artikeln på grund av slarv i sätteriet.

Den spådomskunniga stadsäldstan Sophie Liljedotter lyckades dock pricka in kursnedgången med hjälp av kortlek och kaffesump, så alla hennes kunder sålde före kursfallet.

Ullbaggar utdelade!

Vid en kortfilmsgala på Gökmassivets konferenscentrum utdelades året Ullbaggar. Den största baggen gick till filmen ”En man som heter Joel (S)” med informationssekreteraren Viking Helmersson som manusförfattare. Pristagarna var himla stolta och lyckliga och tackade så j-la mycket.

Stadsläkare Aug. Tert. Salvén välkomnar förslaget om remisstvång till akuten men skulle gärna se, att även icke akuta besök på hälso- & sjukstugan kräver remiss. Med hjälp av en vitlökskur har doktorn emellertid inte bara lyckats hålla sig själv frisk utan även fått patienter att spontant tillfriskna och vända i dörren.

Årets semlor är superheta med hackad chili, jalapeno och tabascosås. Till semlan dricker man kallt kaffe, som för närvarande är det allra hetaste.

Notiser ur februarinumret

FÖRTROENDET

för samtliga orättvist skandaliserade ledningspersoner inom alla delar av Rörelsen är fortsatt synnerligen stort, säger hr stadsrådet Joel Eriksson (S). Detta gäller tills motsatsen har bevisats!

I SYFTE ATT
såväl påskynda som underlätta röstningsproceduren i kommunfullmäktige, har kommunstyrelsen å det strängaste anmodat Grönköpingsdemokraterna (GD) att i god tid före voteringarna informera övriga partier vad man tänker rösta å, så att de sistnämnda icke av misstag råkar rösta å samma sätt som GD.

LOKALUPPLAGANS

reportage om hur ”Snöbrist ger kortare säsonger för skidorter” har inneburit en ren aha-upplevelse för många läsare. Se där ett gott exempel å grävande journalistik!

SEDAN

ett tyskt förlag nu har givit ut hr A. Hitlers ”Mein Kampf” å nytt, menar Grönköpings MUF-ordförande, hr skolynglingen Sebastian Brylén, att tiden även borde vara mogen för någon modig förläggare att våga sig å en nyutgåva, givetvis av rent litteraturhistoriska skäl, av hr f.d. M-ledare F. Reinfeldts ”Det sovande folket”.

EN INSÄNDAR-

skribent i GV:s lokalupplaga säger sig ha provat att äta insekter, vilket fru cuisinechefskan B. Schönenländer rekommenderade i vårt förra n:ris. Hen (vederbörande) tyckte att en del av dessa inte smakade alltför illa, men menar, att det nog bara handlade om någon tillfällig fluga.

KONFERENSEN
"Folk & Försvar", vilken planerats att äga rum i helgen å Gökmassivets nyrenoverade konferenscentrum, har av uppenbara skäl tvingats att något ändra sitt innehåll, främst vad gäller själva namnet å begivenheten.

-Folk har vi, dock inget försvar, åpekar en anonym talesman för konferensen (hr reservlöjtnant Nap. Jonsson). Därför kommer vi hädanefter att kalla den enbart för "Folk" i avvaktan å försvarets återkomst.

DEN KLIMATISKA

uppvärmningen utgör ett allvarligt hot mot min verksamhet, åtalar herr is- & vedhandlare Bernhardt Ericsson i en skrivelse till drätselkammaren och begär omedelbart stadsunderstöd för att kunna fortsätta driften.

-Visserligen vill folk köpa mera is (inte minst till gr-gg-n) när det är varmt, men problemet är, att den smälter redan här hos mig. Och som var och en förstår, köper folk mindre ved när det är varmt, så det ser verkligen mörkt ut, skriver hr E.