Grönköpings Veckoblad nr 2 2020

På ledarsidan

diskuteras det kontantfria samhället. Enligt GV råder inga tvivel om att de s.m.s. digitaliska betalningarna (ettor & nollor) ha framtiden för sig. Ett skäl är att den yngre generationen nu är helt inställd å att leva sina liv via mobiltelefonen, ett annat är att de äldre av naturliga skäl inom en tämligen nära framtid komma att vara förhindrade, att utföra transaktioner ens s.d.h. ”in real life” (livs levande). Till yttermera visso gör digitaliska betalningar bankernas verksamhet tryggare, eftersom till och med bovarna insett, att de gör sig löjliga, när de efterfråga kontanter vid ett bankkontor.

Det är bokslutstider

å Grönköpingsbörsen och GV kan meddela, att av de en smula ”blandade karameller”, som man sett å Kgl Stockholmsbörsen, synes här ingenting. Stadens storbolag redovisar idel fröjdefulla rapporter, mycket å grund av att kostnadsbilder skickligt anpassats (allmän snålhet) samt intäktsstrukturer ”justerats” (diskreta prishöjningar). Resultat: flödande aktieutdelningar som lär skapa en ren karnevalsstämning å vårens bolagsstämmor!

Den magnifika Snathan-statyn

som stå vid Läspe Arena, föreställande hr fotbollsspelare ”Snathan” Grönstedt, har klarat sig från skadegörelse. Inför skulpturens uppförande, framförde sportklubben GISK krav å polisiärt skydd, å rädsla att idolen skulle drabbas av gemena vandaler. Stadens polismästare, hr Paulus Bergström, utsåg polishunden Karolina till det viktiga och ärofyllda uppdraget, emedan hon, säger hr B, ”ej har tillnärmelsevis lika mycket pappersarbete att ombestyra å stationen”. När Karolina nu är i tjänst ligger hon i en bekväm hundkoja invid foten av statyn och – se där! – ej ett hårstrå har krökts å statyn.

- Jag har emellertid svårt att tro, fortsätter hr polis B, att någon härstädes skulle vilja skada skulpturen, de flesta invånare i vår stad är ju både sportintresserade och laglydiga, varvid han som exempel pekar å ynglingen Emil Ruda, som kommer gående i riktning mot Läspe Arena, bärande å stora färgburkar, sågar och en säck hundgodis.

Inskriften å Grönköpings berömda runsten

Gökstenen, som under åren blivit föremål för många och skiftande tolkningar, har nu kommit i ny dager, icke minst å grund av en del tidigare förbisedda bilder. Sannolikt utgör budskapet å stenen en väderleksrapport från 800-talet! Runorna berättar om vädret en sommardag anno datumal (vikingatiden) med växlande sol och skurar. - Den långa runslingan slutar med bilden av en liten flicka, förklarar hr frilansmeteorolog Månsson, som åker i en båt över Bergska sjön, och utsända med ett kohorn en varningssignal om ett stort, annalkande oväder, och den prognosen står sig ju än idag.

En prominens i den hart när kungliga gräddan

i Grönköping frigör sig! Det är frkn borgmästardottern Doris Sjökvist som ha beslutat sig för att satsa å en egen karriär och ej längre medverka vid officiella evenemang såsom föreningsliv och zitterspel. - Jag tror, säger frkn Doris, att jag kan stå på egna ben och förtjäna egna penningar. Till den ändan har jag inregistrerat varumärket ”Doris”. Till dess affärerna kommit igång, är dock fickpengar från pappa hr borgmästare Mårten Sjökvist välkomna. Frkn Doris avser även bo kvar i borgmästarresidenset och använda familjens sommarstuga på Mörtholmen. Systern frkn Irma Sjökvist har dock meddelat att såväl hon som fästmannen Alfred Vestlund kommer fullfölja sina sociala plikter. Detta torde lugna oroliga invånare, som vant sig vid att se hela borgmästarfamiljen sprida glans över stadens offentliga liv.

Notiser ur februarinumret

BRÅTT-

förebyggande Rådet (BRÅ) i Grönköping startar nästa vecka en kurs i att ta det lugnt. Det är ingen brådska med anmälan, meddelar frkn kursledaren & sociopsykologen Frida Pjälterud-Glad.

REGERINGEN

har nu bestämt, att Arbetsförmedlingen (tvärt emot tidigare planer) skall fortsätta att bedriva verksamhet i hela landet. Hr arb.förmedlingsförest. Kent-Göran Pall (härst.) är mycket glad över beskedet, främst eftersom han då inte själv riskerar att bliva arbetslös.

LUNCHMENYN

vid Läspeskolan innehåller fr.o.m. terminens början huvudsakligen växt- och fruktbaserade kött- & fiskrätter, omtalar fru skolmåltidshusmor Gull-Marie Ebberöd. Som en eftergift till de elever som insisterar å en mer traditionell kost serveras dock griskorvar, köttbullar och grillkycklingar från djurriket i ett avgränsat hörn av matsalen – gemenligen kallat Skamvrån.

VID NÄSTKOMMANDE

möte i Grönköpings Gille debatteras den brännande aktuella frågan, huruvida vissa partiers (V och GD) opinionsmässiga framgångar främst beror å dessas egna förtjänster eller å andra partiers (S och M) kommunikativa eller ideologiska brister.

OM RAKA LINJERS

egenskaper i det krökta rummet, föreläser hr grundmagister Ludvig Hagwald nu å söndag kl 18.00 i Läspeskolans aula. Fri entré.

INOM RAMEN

för en tillförne icke skådad storsatsning, skall Grönköpings kommun igångstarta ett projekt, vilket syftar till att göra invånarna digitala.

- Det där med nollor och ettor kan rimligen icke vara så svårt, säger projektets tillskynderska, fru W. Unill (S). Nollor har vi, såsom bekant, redan gott om i kommunen, varför jag tror, att vi står väl rustade inför den snabbt annalkande framtiden.

Redaktör: Karin Aspenberg karin@lindco.se

Grönköpings-Veckoblad