Grönköpings Veckoblad Nr 3 2011

Även i Grönköping har Socialdemokraterna tillsatt en kriskommission. Rapporten ” Åter till Framtiden” har nu framlagts. Bl a föreslås att S antar namnet De gamla socialdemokraterna, att Hylands hörna sänds igen och att produktionen av Volvo PV 444 återupptas.

Oroligheterna i Egypten har lett till att charterturisterna i stället kommer till det trygga Grönköping, där en dromedar visas i Djuriska Parken, och Varmbadhuset bjuder på äventyrsbad med livs levande krokodil.

Hur det går med turisterna i framtiden är dock osäkert, eftersom oppositionen i kommunfullmäktige har genomtvingat ett sparbeting som hotar informationskontoren i Skövde och Hjo. Man befarar, att omvärlden kommer att bli totalt isolerad från Grönköping.

Trots detta har Grönköping utropat sig till huvudstad i Västra Götaland med stöd av en enkät till 2.500 Grönköpingsbor, som nästan alla vill se den egna staden som huvudstad. Lämpliga jubileer kommer att uppletas som ett led i varumärkesbyggandet.

Socialchefskan Wilhelmina Unill vill rensa bort alla elaka styvmödrar och styvsystrar ur sagorna och bjuder på en reviderad och genuskorrekt version av Askungen.

-         En sådan där bal på slottet är säkert hemskt tråkig och heteronormativ”, säger Askungen.

Lokal-TV avslöjar, att det kända företaget PEGEA ägs av en from stiftelse på skatteparadiset Visingsö men har tyvärr inte lyckats svärta ned hr snickarmästare Petrus Gårdberg personligen. Man har dock klarlagt, att det är fru Agnes Gårdberg som har den yttersta makten i firman.

I Glenn Rudas sportkrönika uppmärksammas, att ishockeyspelaren ”Floppa” Karlssons fot tyvärr inte höll i det tionde försöket till come-back.

-         Det är charmen med idrotten, att resultaten ser så olika ut före matchen jämfört med efteråt, filosoferar sportexperten Ruda.

Notiser

LÄSPEAKADEMINS

ordbok definierar Ideal som ett tänkt träd vid strandkanten.

INDIANER

bör icke längre kallas indianer, framhåller Grönköpings språknämnd. De bör i stället benämnas amerikan-amerikaner i analogi med svensk-amerikaner, afrikan-amerikaner m.fl. liknande grupper.

EN KRAVPROFIL

för den nya partiledaren (S) har den lokala arbetarekommunen nu utvecklat. Av kravprofilen framgår, att partiledaren inte nödvändigtvis skall vara kvinna, men inte heller gärna man, vara starkt karismatisk, men mest lyssna på kongressen. Den nya ledaren bör vidare ha stor erfarenhet, men samtidigt vara v.m.k. ett oskrivet blad.

RÄNTAN

kommer icke att höjas mer än nödvändigt, försäkrar hr sparbanksdirektör Jules Vedbom i ett lugnande uttalande inför bankstyrelsens fredagsmöte och tillägger, att höjningen dessutom blott gäller utlåningsräntan; inlåningsräntan kommer över huvud taget inte att röras.

ÖNSKEMÅLET

att man ska få överklaga sina betyg får nu stöd av många politiker, bland dem hr stadsrådet J. Eriksson (S).

- Jag vet verkligen hur det är att bli orättvist betygsatt. Många betygsätts bara efter vad de åstadkommit i de nationella prov som inträffar en gång vart fjärde år, och man glömmer gärna bort vilka stora insatser som de har gjort däremellan, säger hr E. beklagande.

ATT HA ORM

som husdjur har blivit allt populärare, varför Grönköpings Herpetologiska Förening tagit initiativ till framavlandet av en ny sort, som ormofilerna kan abonnera på. Själva namnet är redan klart: Boa Subscriptor

DET ÄR SKANDAL

att bonusreglerna inte följs av så många företag å finansmarknaden. Här i sparbanken har vi tydliga regler som talar om exakt hur många bonusmiljoner vi i ledningsgruppen skall få – oavsett bankens resultat, säger hr sparbanksdir. J. Vedbom.