Grönköpings Veckoblad nr 3 2015

Regeringen har en helt egen opposition inom kanslihuset i form av de miljöpartistiska statsråden, konstaterar ledaren. Samtidigt tycker den utomstående oppositionen (f.d. Alliansen) precis som regeringen, när det gäller behovet av t.ex. stadsnära flygplatser och nya motorvägar.

Skulle inte oppositionen under dessa förhållanden kunna läggas ned, ekonomiskt fördelaktigt som det också vore för statskassan med inbesparade riksdagsarvoden m.m., undrar ledaren.

Hr amatörpolitikern och trädgårdsmästaren Hilbert Florin tycker däremot att poltiken har blivit spännande med budgetkris, varsel om nyval, inställt nyval, decemberöverenskommelse m.m. Han hoppas, att politikerna också i fortsättningen ska hålla grytan kokande och inte minst att

”hr konsulten och f. statsministern G. Persson fortsätter med att tala om huru politiken egentligen bör bedrivas, huru ministerposter bör fördelas m.m. Sådan kritik piggar upp, åtminstone till dess fru nya moderatordf:innan blivit varm i kläderna och kan överta hr Perssons ledande oppositionsroll.”

Vita veckor!

Mjölkkrisen i det grönköpingska lantbruket har övervunnits i och med att hemmansägaren Månsson har funnit nya användningsområden för mjölken. Stadshotellet har vita veckor med drinkarna Dry Milkini och White Cow, Gökmassivets konferenscentrum erbjuder mjölkbad, och kanske kommer också ishockeyrinken att spolas med mjölk.

Ska stadsrådet Joel Erikssons (S) på bussen kvarglömda väska med kommunens budgetförslag att förevigas som staty? Meningarna är delade i staden, och kompromissen kan bli att Läspestatyn på Stora torget kompletteras med en väska.

Tandborstningen i Grönköping har nästan upphört, sedan tandläkare Klavanders hemsida drabbats av datorhaveri. Uppfinnare Östbergs geniala tandborst-app till hemsidan fungerar inte, och allmänheten är inte nöjd med de gammaldags borstarna ur beredskapsförrådet.

Pengar i madrassen!

Grönköpings sparbank har infört minusränta och råder kunderna att lägga sparpengarna i madrassen. Finansekonomen Beaumaré tycker dock, att man ska klämma åt spararna, så att inflationen och konjunkturen tar fart. Försumliga konsumenter som inte sätter sprätt på pengarna bör sättas i skamstock på Stora torget, dundrar herr Beaumaré.

En utländsk dam, som fått anställning som lärarassistent på lågstadiet, har tyvärr fått återgå till sitt städjobb, sedan en auktoriserad översättare funnit, att hon har doktorsgrad från ett universitet i hemlandet och alltså är överkvalificerad för lärarassistentsysslan.

Måla ägg!

Inför påsken intervjuas konstmålaren Malte Janzzon om hur man kan måla ägg i kubistisk eller plumpistisk stil med tillvaratagande av äggens ursprungsfärg och ev. sprickor. Vårmodet presenteras av trendexperten Ada A:son Susegård, som gläds över alla blommiga mönster och högklackade skor för både damer och herrar.

Notiser ur marsnumret

JULGRANSREAN

å Stora Torget fortsätter ända fram till påsk, upplyser hr hemmansägare Fridolf Månsson i ett aktuellt flygblad.

SNÖRÖJNINGEN

väntas fungera betydligt bättre nästa år (2016). Då blir det näml. skottår.

GRÖNKÖPINGS

kanotsällskap informerar i ett pressmeddelande att det på söndag anordnas Vinterforsränning i Grönköpingsån. Anmälningar emottages fram t.o.m. torsdag. I anmälningsavgiften ingår såväl kaffe som landgång.

SMAKEN

å snuset får inte längre anges å själva dosan då EU:s tobaksdirektiv skall införlivas i svensk lag. Stadens mest inbitna snusare, frkn stadsäldstan S. Liljedotter, ser dock inga problem med detta.

– Så dåligt minne har jag inte, att jag inte kommer ihåg ändå att jag har blandat i lite finmalen tonkaböna för smakens skull, menar frkn. L.

FÖRMÖTET

till samordningsmötet inför det egentliga samordningsmötet, gällande allmänkommunala samordningsfrågor, har blivit uppskjutet tills informationsprocessen kring kallelsehanteringen har utvärderats, meddelar hr informationssekreterare Viking Helmersson.

DE OBESLUTSAMMAS

förening har, trots ett flertal förberedande möten, ej kunnat fastställa dagordningen till årsmötet. Antingen blir mötet av, eller också kommer det att uppskjutas, säger en talesman för föreningen som inte har bestämt om han vill vara anonym eller ej.

DEN UTLYSTA

tjänsten som genusgranskande textredaktör å Lokalupplagans redaktionsbyrå kommer inte att tillsättas. Anledningen är att någon sökande med neutralt kön icke har kunnat identifieras.

ordbok definierar ”extrapolera” såsom den särskilt energiska ytgnuggning, vilken behövs för att tillskapa den verkligt perfekta lystern å föremål såsom vaser, speglar och ljusstakar