Grönköpings Veckoblad nr 4

Grönköpings kommunfullmäktige har med omröstning (18 röster mot 17) fastställt, att det var en norrman sköt Karl XII. Under våren väntas ytterligare vägledande kommunbeslut, bl.a. vem var värst av Stalin eller Hitler?

Även i Grönköpings välgörenhetsorganisationer (t.ex. Småfåglarnas vänner och Tullare utan gränser) får ordförandena generösa arvoden. Småfåglarnas vänner skramlar med två insamlingsbössor, en för småfåglarna och en för ordförande frkn Susegård personligen Hr Åke Schwung, som är lagledare för sportklubben GISKs fotbollslag, går nu och väntar på ett anbud att leda ett afrikanskt landslag i VM. Hr Schwung anser sig inte ha någon överman när det gäller pärmar, taktiktavlor och defensivspel. Temperaturen stiger i valrörelsen! Den borgerliga alliansen blev nästan skållad i den traditionella badtunnan till följd av vaktmästare Koltings politiska värderingar. RUT-avdrag behövs inte, fastslår stadsrådet Joel Eriksson (S), som inte behöver städa hemma - det gör hustrun! Mörkläggningen under Earth Hour fick stor uppslutning i Grönköping, delvis beroende på ett nödstopp i kärnreaktorn Knisslinge 1. Skall historieundervisningen börja med greker och romare, aposteln Ansgar eller möjligen liberalen John Stuart Mill? Diskussionens vågor går höga både i och utanför Läspeskolan! Hr teledirektören Ringnér i RingiaHem gör klart, att Kundtjänstens uppgift är att förskona företaget i övrigt från kontakt med kunderna. Annars hinner man inte med att värva nya abonnenter! MISSTÄNKTA missdådare bör skämmas, och till den ändan vore det lämpligt att sätta ett plakat i vacker pastellfärg med brottsrubriceringen på vederbörandes dörr hemma, föreslår hr polis P. Bergström i en insändare i lokalupplagan. Visserligen kan det hända, att missdådaren sedermera frias i Rådstugurätten, men så fel kan ju polisen ändå inte ha, skriver hr B. GIRIGHETEN har i Rikstelevisionen röstats fram som den allra värsta synden. En insändare i lokalupplagan menar, att detta måste ses som ett uttryck för snålhet och framhåller, att även flera av de andra dödssynderna borde ha kunnat beredas plats överst å prispallen. VARUSKRAPAN har beslutat att halvera värdet av femtioöringarna fr.o.m. kommande månadsskifte för att å så sätt vänja kunderna vid att detta mynt senare under året kommer att bortrationaliseras. HOTET mot Läspeskolan är nu avvärjt, meddelar hr polis Paulus Bergström. Den yngre person som riktat ett hot mot Läspeskolan är gripen, mycket gripen, av den uppståndelse hans hot har givit upphov till. Vari hotet bestått, vill hr polis B. av utredningstekniska skäl inte avslöja. - Men så mycket kan jag säga att kökspersonalen i Läspeskolans matsal, som var ansvarig för den soppa som serverades i torsdags, nu är utom all fara, informerar hr polis B. EN AVVECKLING av dagens motbjudande tillväxtsamhälle ligger som vanligt nära till hands, säger lokalavdelningen av Miljöpartiet (MP) i ett aktuellt upprop, icke minst med tanke å lågkonjunkturen, som förhoppningsvis blir bestående.