Grönköpings Veckoblad nr 4 2014

Bör försvaret försvaras? Den frågan ställs i ledaren, som konstaterar att man från visst stormaktshåll uppenbarligen inte tagit del av riksdagens beslut att ”inga krigsartade situationer framdeles skulle böra uppstå vare sig inom eller utom landets gränser.”

Ett liknande beslut fattade Grönköpings kommunfullmäktige under blidvädret runt jul, när det gäller snöröjningen. Sedan ett snöoväder trots detta drabbat staden i slutet av mars, tvingas brand-& säkerhetschefen Arvid Lundstedt - med facit i hand - konstatera att bedömningen att det inte skulle bli någon snö inom överskådlig tid (fram till påsk) inte hållit streck. Nu rustar man med en ny snöskrapa, och beredskapen kommer att vara god under överblickbar tid (fram till midsommar).

Vad vilja FP och KD?

Grönköpings lokala partiledare presenterar sina program inför valet. Grundrektor Ludvig Hagwald (FP) vädjar om fortsatt förtroende för Folkpartiet att fullfölja skolreformen, ”ty det är nog ingen annan än hr skolminister J. Björklund själv som har kunnat följa med i alla turerna och vet varåt det hela syftar.”

KD-ledaren, pastor David Helfridsson, försäkrar, att partiet står fast rotat på hälleberget med sina grundsatser Familjen, Köksbordet och det Civila samhället. Man behöver absolut inte vara religiös på allvar för att rösta på KD; det räcker med att lägga örat mot bröstet och lyssna till samvetets röst, betonar pastor Helfridsson.

Lyrik i annons

Ett av skalden Alfred Vestlunds poem har använts i annonseringen för Firma Låsar & Tänger. Sedan kulturdoktor Stig Berglund (som tog studenten i Hjo) protesterat, ändras annonstexten till: ”Lås upp, lås upp! den nya dagen gryr. Oändligt är vårt marknadsäventyr”.

Nu kan man snart inhandla inte bara e-cigaretter utan även e-snus. Det är tobakshandlaren Evald Emundsson som tagit fram en e-prilla som ”kittlar dödsskönt under läppen”. Den inbitna snusaren frkn Sophie Liljedotter håller sig emellertid till sitt vanliga snus med finmalen tonkaböna.

Sparbankens stämma formade sig till en klang- och jubelfest med höjda löner, bonusar och utdelning samt många kurser och konferenser för personalen. Aktieägarna får en ny etikfond, som inte väntas slå index men bör ge ett gott samvete.

Helt sjukt i TV!

TV-dokumentären ”Helt sjukt”, som är inspelad på hälso- & sjukstugan, har gjort succé. Det är intressant att se vänner och grannar opereras och plåstras om, stundom i bara mässingen. Fru Mettan Ruda anser dock inte att hon har gett tillstånd till att hennes känsliga mage exponeras, men landstingsrådet Alarik Augustsson vill inte acceptera någon kränkning av landstingets rätt att hantera patientmaterialet på det sätt det finner lämpligt.

I TV-programmet ”Nyfiken i en strut” talar stadsrådet Joel Eriksson (S) ut om hur han tycker att han upplever sig själv, och hur han upplever att han tyckte hur han upplevde sig själv som barn.

Konkurshotet mot fotbollsklubben GISK har lyckligtvis avvärjts sedan konsulten Åke Schwung hittat en ny finansieringsmodell. Spelarnas och supportrarnas röster i årets många val kommer att auktioneras ut till högstbjudande.

Notiser

MED ANLEDNING AV

vissa knäckebrödsrelaterade tidningsrubriker önskar fru pedagogen Britt-Inger

Vilmgård, som förestår den alternativa friförskolan Harry Potter, framföra följande:

- Självfallet kommer vi att omedelbart ta bort knäckebröd och vatten från

frukostbordet här å skolan. Det var ändå blott ett fåtal barn som valde dessa

födoämnen bland alla goda yoghurtar, ciabattor, juicer och syltmarmelader.

ordbok definierar ”orättvisa” som en klagosång över sociala & ekonomiska missförhållanden.

OMEDELBART

avsked kräver nu hr partiledare Wotan v. Peiland (GD) för hr arbetsförmedlingsföreståndare Kent-Göran Palls vidkommande, sedan den senare vid åsynen av den förre skall ha v-m-rat (uppkastat) å öppen gata. Hr P. försvarar sig dels med att hans reaktion inte var någon politisk demonstration, utan ett resultat av vinterkräksjuka, dels med att hr v. P. inte fick någonting å sig.

HANDELSBOJKOTT

mot hr ryske presidenten Putin överväger Grönköping med anledning av den senaste tidens övergrepp å folkrätten. Som en föreberedelse för en ev. sådan åtgärd skall nu med omedelbar verkan alla handelsförbindelser mellan Grönköping och Ryssland kartläggas.

Hr bitr. ekonomichefen vid kommunkansliet, hr Elmer Jigebring, säger att detta arbete sannolikt kommer att gå fort.

FLERA NYA

trafikbestämmelser har trätt i kraft i Grönköping från årsskiftet. Sålunda är in-line-åkare (rullskrinnare) som färdas snabbare än normal gånghastighet i fortsättningen hänvisade till körbanan. Trafikkontoret räknar med att man på det sättet kan nedbringa antalet dylika åkare väsentligt.

LOKALUPPLAGANS

efterlysning av försvunnet kött har nu fått sin förklaring, då densamma helt beror å ett förargligt hör- och förståelsefel grundat å Agneta Palmodins (27) kommentar hos hr charkuterist J. Lithander förra tisdagen att ”den basturökta skinkan gick ut dagen efter jag köpte den”.