Grönköpings Veckoblad nr 4 2015

Under rubriken ”Neutralt oberoende” konstaterar ledaren att fru utrikesminister Wallström på relativt kort tid har lyckats etablera en närmat oslagbar neutralitet gentemot såväl Israel som de arabiska staterna.

Ledaren erinrar om att ”det i diplomatiska språksammanhang är föga passande att direkt omtala för en främmande regering el. liknande huru illa man egentligen tycker om densamma”, men hoppas icke desto mindre, att regeringen även i fortsättningen skall ”hålla det inslagna fönstret mot omvärlden öppet för resoluta avståndstaganden.”

Ett egendomligt sammanträffande är att fru Zelinda Eriksson, gift med stadsrådet Joel E. (S) kallat Hjo för en diktatur och beskyllt Skövde för stenåldersfasoner. Försäljningen från stadens ledande industri Firma Låsar & Tänger hotas, och fackordförande Lundblad har förmått sin syster Zelinda att förklara, att hon inte menade att Skövde är stenåldersmässigt utan bara medeltida. Eventuellt kommer borgmästare Sjökvist att inkallas för att återupprätta de goda relationerna med grannstäderna.

Stadsråd borta!

Stadsrådet Eriksson (S) har mot vanligheten inte hörts av på flera veckor, och man spekulerar i staden om vad som kan ha hänt. Är han sjuk? Är han hos någon dambekant? Pågår det en maktkamp i kommunen? Just vid Veckobladets pressläggning kom dock svaret på gåtan i form av ett vykort från Mallorca!

Den av alla ekonomer efterlängtade inflationen har kommit i gång i Grönköping, sedan facket fått igenom 20-procentiga löneökningar och Sparbanken infört minusutdelning på aktierna. Man väntar sig allmänt att fackordförande Lundblad och sparbanksdirektör Vedbom får dela ekonomipriset till Alfred Nobels minne.

Den driftige direktör Vedbom har först tackat ja och sedan nej till en betydande löneförhöjning; han menar att det skulle sända felaktiga signaler och nöjer sig med nuvarande fyra miljoner i årslön plus bonusprogrammet.

Konstmålare byter namn!

Stadens store konstmålare Malte Janzzon, känd som fader till konstriktningen ”plumpism”, har ansökt om att få byta namn till Malcolm von Cricket. Därmed hoppas herr Janzzon att finna nya bottnar i sig själv och förnekar bestämt, att han vill väcka någon medial uppmärksamhet.

Efter många år av minskade försvarsanslag tävlar de politiska partierna om att utlova större resurser till Fältjägarecorpsen (numera endast sex man stark). Mörtholmen och Getholmen ska befästas, nya kanoner inköpas och Fältjägarecorpsens inordning i NATOs styrkor utredas, om S, M och FP får som de vill.

Sportskandal!

Vid en cupmatch på Läspe Arena tappade Grönköpings store fotbollsspelare Sven-Nathan ”Snathan” Grönstedt, som numera spelar i Skövde, humöret och for ut i hårda ord mot sin gamla hemstad – ”denna inskränkta och efterblivna håla med sin löjliga självbelåtenhet”, som orden råkade falla.

Under rubriken ”Min helg” berättar förre förrädaren Hildor Peterzohn exklusivt för Veckobladet om uppvaknandet i stadshäktet på lördagsmorgonen, pilsnern och kortspelet på änkefru Pilzéns Öl & Mat och den nya häktningen på kvällen.

Notiser ur aprilnumret

EN REPRIMAND

har hr grundmagister Negusson fått av grundrektor Hagwald, enär hr N. envisats med att två plus två är fyra gentemot en elev som hävdat, att rätta svaret är fem.

-När fakta står mot fakta, måste läraren inse, att båda berättelserna är lika sanna. kommenterar hr Hagwald.

EN MÖRDAR-APP

har Grönköpings kände IT-yngling, hr yngl. Emanuel Björnberg, nyligen lanserat. Med denna app slår man ihjäl all reklam som alla andra appar är bemängda med. Den nya appen är tydligen vad Marknaden åtrått å det hetaste, ty den nederladdas nu över hela världen med flödande reklamintäkter över upphovsmannen, hr IT-geniet Björnberg, som angenäm följd.

ordbok definierar ”glosögd” som en åkomma som drabbar flitiga språkstuderande.

OMRÖSTNINGEN

om Sveriges nya nationalfågel har nu tagit sin början. Den första röstningsomgången härstädes vanns med god marginal av pekingankan Yokohama i Djuriska parken.

KONSPIRATIONS-

teoretikernas Riksförbund har ansökt om att få hålla sitt traditionella riksmöte å Gökmassivets Konferenscentrum. För att bekräfta beställningen kräver förbundet dock, att frkn konferensvärdinnan Agneta Palmodin (27) garanterar, att ingen ur personalen hyser misstroende mot de deltagande teoretikerna och att heller ingen annan boende å hotellet planerar att utsätta förbundets medlemmar för missaktning, kränkningar eller fysiskt misshandelsagerande.

SEDAN DET

visat sig att Grönköpings statistiska kontor räknat fel på medellivslängden för de kommunanställda, står det nu klart, att de avsatta pensionerna inte kommer att räcka till. Tillförlitliga prognoser visar, att medellivslängden kommer att öka, när det stora antalet 40-talister blir äldre.  Stadsrådet Joel Eriksson (S) säger att han beklagar detta, men att man för närvarande inte har någon majoritet i fullmäktige för att sänka medellivslängden.

ordbok definierar ”bredband” som en ovanligt korpulent orkester.