Grönköpings Veckoblad nr 5

Grönköpings riksdagsledamot, hr Krökén i Kröken (C), gillar inte att försvarsfrågan har blivit aktuell så här i slutet av riksdagssessionen och hoppas, att den kan bordläggas över sommaren.

-Vi som icke sitta i försvarsutskottet ha ju levt i förvissningen, att man därstädes en gång för alla och över partigränserna kommit överens om att något hot mot Sverige icke föreligger, varför de militaristiska anslagen tryggt kunnat överföras till mer angelägna ändamål som skattesänkningar, olika sysselsättningsfaser m.m. Man kunde ju ha hoppats, att frågan skulle ha lagts till handlingarna med hr ÖB:s klargörande uttalande om vår försvarsberedskap, suckar hr Krökén.

Regeringstrogna Veckobladet noterar med tillfredsställelse att konflikter föreligger inom Socialdemokraterna:

-Slutsatsen kan ej annat än bliva, att det är betydligt fördelaktigare att som Regeringen icke göra något särskilt, än att som S-partiet göra för mycket å fel sätt, konstaterar ledarskribenten.

Nytänk i Sparbanken!

Grönköpings sparbank har än en gång visat sig gå i själva täten på den svenska bankrörelsen i sin omtanke om kunderna. De sökande som dessvärre inte befinns solida nog att få ett lån i Sparbanken avyttras till kreditinstitutet Beaumaré Finance AB, som kan hjälpa till med önskad kredit, eller i vart fall sälja kunderna vidare till HP Sekundkredit, som drivs av hr förre förrädaren Hildor Peterzohn.

Den svåra frågan om vinster i välfärdsföretag har avgjorts av Grönköpings kommunfullmäktige som helt salomoniskt beslutat att förbjuda såväl vinst som förlust inom vård, skola och omsorg. Det enda företagen behöver tänka på är alltså att nå ett konkret nollresultat!

Lokalupplagan omgjord!

Veckobladets lokalupplaga, som utkommer i Grönköping med omnejd, har inte gjorts om på flera år, och läsarna har lärt sig att hitta i de olika delarna. Därför slås tidningen nu åter ihop till en enda tidning, men givetvis blir det många tjocka bilagor om resor, bilar, bostäder och annan konsumtion.

Studentfirandet väntas bli ovanligt städat i år, eftersom studenterna kommer att färdas på en lastbil med tippflak, så att stökiga studenter kan tippas av. Sociopsykologen Frida Pjälterud-Glad har dock invändningar:

-Det är ett stöd för det kollektiva självförtroende som varje generation behöver att åka runt på ett lastbilsflak tillsammans, skvätta ut p-lsn-r och traditionsenligt sjunga den fäderneärvda sången ”Fy f-n, vad vi är bra!

NOTISER

GURGELBART

ät det nya munvatten som nu lanceras på apoteket Elgen, meddelar hr apot. E. Clossemyer i en annons. Några protester från sökmotorföretag i USAmerika har hittills inte avhörts.

MOBILTÄCKNINGEN

i vissa delar av kommunen är nu så dålig, att telebolaget TeleGrön håller på att utveckla en ny s.k. ”mobil-app” (programgrunka) med vilken man kan finna närmaste telefonkiosk, upplyser hr teledir. G. Ringnér för att lugna uppretade abonnenter.

DET SPÅR

av hästkött vilket tidigare identifierats i en lasagne som serverats på ett av Grönköpings mera kända näringsställen (drivet av en viss änkefru P.) har nu undersökts närmare med hjälp av modern DNA-analys. Densamma ger vid handen, att köttet kommer från en travbana i Västra Götaland, närmare bestämt från förre åttaåringen Mulle Trixon, som i sitt, av allt att döma, sista lopp i höstas blev särklassig jumbo till oddset 1,03. De anhöriga har underrättats.

ATT AVFÄRDA

fördomar som fördomar är fördomsfullt, hävdar fru sociopsykolog Frida Pjälterud-Glad, något överraskande. Hon åpekar, att föreställningar som bygger på beprövad livserfarenhet faktiskt kan vara mer rättvisande än aldrig så politiskt korrekta värderingar.

RÄNTEPOLITIKEN

ligger fast, meddelar hr sparbanksdirektör Jules Vedbom i anslutning till att bankens senaste styrelsesammanträde just avslutats. Rent konkret innebär detta, att utlåningsräntan ständigt är minst tre gånger så hög som inlåningsräntan.

FOLKBOKFÖRINGEN

bör i framtiden ske i kommunerna, föreslår nu Regeringen. Den nyliberala tankesmedjan Frihet & Ansvar, härstädes, tycker dock det är onödigt att ö.h.t. blanda in samhället i denna detalj.

– Låt folk hålla reda å sig själva! Det är de fullt kapabla till, heter det i ett uttalande.

ordbok definierar ”harpist” som en måttligt sluttande skidbacke för räddhågsna.

Notiser