Grönköpings Veckoblad Nr 5 2011

En ny kris har utbrutit i hönsavlaren Jönssons äggfirma, som häromåret räddades från konkurs av konsortiet Kronegg. Nu är pengarna till foder slut, och hönsen har slutat värpa. Tillfälligt har verksamheten räddats genom att den ryske miljarden H. Pjotrozohnowitsch köper själva hönsskjulet.

En känd societetsdam från Grönköping, nämligen fru borgmästarinnan Sjökvist, född Sparfhöök, har ofredats av en närgången fotograf, när hon var på shoppingtur i Hjo. Fru S. föll omkull, då hon försökte daska till fotografen med sitt paraply, men hon har nu lyckligt återkommit till hemstaden och vilar ut i residenset.

En infekterad strid har utbrutit om fornminnet Gökstenen. Förre förrädaren Peterzohn har haft fräckheten att till turister sprida sin egen tolkning av vad runorna på stenen egentligen betyder, vilket i hög grad förargar grundrektor Hagwald, som anser sig ha den enda rätta tolkningen.

Läktarvåldet på Läspevallen har ökat så mycket att polisen sätter in ballongspaning på matcherna. De medföljande sandsäckarna får dock endast användas i självförsvar.

Hr stadsrådet Joel Eriksson (S) betonar i en intervju, att demokratin måste vara social, vilket innebär att politikerna skall använda sociala medier (twittra och blogga).

Kläder kan användas mer än en gång, om man piffar upp dem lite mellan varven med hjälp av sax och färger, tipsar hemkonsulenten Ada A:son Susegård, som numera kan stänga sina garderobsdörrar.

Stadsarkitekten Egon Glas har varit i Stockholm och tittat på nya hus. Han hoppas, att både Stadshuset och Slottet kan ersättas av verkliga märkesbyggnader, dvs skyskrapor som sätter Stockholm på kartan och utnyttjar tomtmarken bättre.

De nya sedlarna kritiseras av bankdirektör Vedbom, som tycker att stadsäldstan Sophie Liljedotter borde ersätta Selma Lagerlöf, och att uppfinnaren C.A. Östberg, Låsar & Tänger, är en värdig efterträdare till Christoffer Polhem.

Notiser

FÖRSTAMAJ-

firandet fick dessvärre inte den uppslutning som arrangörerna (S och LO) hoppats å. -Till nästa år får jag prata ihop mig med broder Brylén (M), så att vi som moderna arbetarpartier kan slå ihop våra skaror till ett gemensamt demonstrationståg, säger hr stadsrådet Eriksson (S).

LÄKTARVÅLDET

å Läspevallen har nu eskalerat (blivit förfärligt) till den grad att hr polis Bergström i samarbete med Fältjägarecorpsen beslutat sätta in ballongspaning vid matcherna. Luftfarkosten är utrustad med sandsäckar, som kan nedsläppas på oroshärdar. Ballongbesättningen har dock bestämda order att inte ta till säckarna annat än i självförsvar.

LÄSPEAKADEMINS

ordbok definierar Dammode som en hyllningsdikt till städning av hemmet.

DEN VARG

som i söndags angrep hr lägenhetsägaren E. Jigebring och bet densamme i benet (åtta stygn på sjukstugan) har visat sig vara en kamphund. - Det föreligger ingen anledning till oro, enär kamphundar mycket sällan jagar älg och rådjur, säger Grönköpings Jägaresällskap i en kommentar.

SKOLMUSEET

vid Läspeskolan efterlyser minnen av flydda skoltider till sin nya monter FLUM 1969-2011 . - Det gäller att rädda vad som räddas kan, nu när flummet är över. I morgon kan det vara för sent, säger hr grundläraren och museiföreståndaren Elis Hanegäll.

POPULÄRASTE

namnet för nyfödda småpojkar är fortfarande Fredrik, men Håkan har under den senaste månaden tagit sig upp till en överraskande tredjeplats – strax efter Zlatan, meddelar hrr informationssekreterare Viking Helmersson och kyrkoherde Hilarius Boklund i en gemensam kommuniké.

I ETT FÖRSLAG

till kommunfullmäktige, inlämnat av signaturen Fabrikör, föreslås att arbetsgivare som nyanställer personal tilldelas en återupplivad Nordstjärneorden, vilket skulle uppskattas mer än att den dyrbara och passiviserande bidragslinjen upprätthålls.

E-post: ulf@ lindco.se