Grönköpings Veckoblad nr 5 2014

Grönköpings kommunala elbolag, Vattenplask AB, köpte för några år sedan en väderkvarn (s.k. holländare) till ett högt pris. Vid utfrågningar i Kommunutskottet (KU) minns stadsrådet Joel Eriksson med bestämdhet, att han ingenting minns av affären, medan skattechefen Elon Ramstedt inte minns, om han någonsin mints någonting.

Fru Maria Krökén (C) kan, som ansvarig vindkraftshandläggare i kommunen, möjligen minnas något, men hon har tyvärr inte haft tid att komma till KU på grund av brådskande göromål på hemmanet Kröken.

Inför valet

Grönköpings lokala partiledare presenterar sina program inför valet. Stadsrådet J. Eriksson (S) förklarar, att han helt enkelt vill bevara allt som är bra, göra allt dåligt bättre samt finansiera alltsammans krona för krona. Han vill undvika ideologisk fyrkantighet (rektangulering) och i stället satsa på cirkulering (väl avrundade och populära åsikter).

Grönköpingsdemokraternas ledare Wotan von Peiland försäkrar, att GD inte alls tycker illa om folk från Skövde eller Hjo. Det blir dock trångt, om alla vill bo i Grönköping, och det kan inte vara roligt för inflyttande att inte känna sig välkomna. Den upplevelsen hade hr von Peiland själv, när han nyligen besökte sjukstugan och Gårdbergs snickerifabrik, och den tråkiga erfarenheten vill han gärna bespara dem som tänker inflytta, i deras eget intresse.

Präster festar

Prästerskapet i Grönköping med omnejd åt under fastan en dyr middag på Stadshotellet. Pastorsadjunkten Aftongård, som inte var inbjuden på grund av sin renlevnad, kritiserar sina kolleger, men kyrkoherde Hilarius Bokllund försvarar sig med att kyrkomötet i Nicea år 325 sannolikt var betydligt dyrare.

Är barnen, föräldrarna, lärarna eller samhället skuld till de dåliga skolresultaten? För att få svar på denna fråga föreslår grundrektor Ludvig Hagwald att man anordnar en folkomröstning.

Sedan den gamla klockstapeln vid Läspekyrkan rivits, har kommunalfullmäktige ändrat sig och beslutat att bygga upp stapeln igen. Dessvärre har virket sålts till förre förrädaren Hildor Peterzohns firma HP byggprodukter, men kommunen köper tillbaka virket på Blocket.

Notiser

EN ACKORDS-

uppgörelse har träffats inom Grönköpings kverulantförening, som enats om att begreppet ”o, ve” är föråldrat och i dagligt tal bör ersättas med moderna uttryck som ” amenåååå...” eller ”nämen vaf...”. Ett antal medlemmar uttryckte dock en avvikande mening.

ordbok definierar ”snabel-a” som en animal nasal.

PANIK

utbröt dessvärre å långfredagen å härv. Röda Kvarn i samb. m. premiären av den nya bibliska storfilmen om Noak och hans ark. Hr biografdir. S. Lundgren vill lugna dem som till äventyrs fortfarande går omkring i tron att en ny syndaflod har utbrutit att så inte alls är fallet. Den plötsliga översvämningen av biosalongen berodde endast å att hans hustru å övervåningen hade glömt att stänga av badvattnet.

VALFRIHETEN

å skolområdet kommer självfallet att kvarstå även efter höstens val, försäkrar hr stadsrådet Joel Eriksson (S). Skulle det visa sig att fler än ett minimalt fåtal elever väljer annan skola än Läspeskolan kan dock valfriheten komma att omprövas.

I ETT FÖRSÖK

att popularisera potatismoset har hr korvkioskidkaren Carl Karlsson beslutat att byta namn på detsamma till det mer överdådigt och dyrt låtande potatismousse.

ordbok definierar ”påssjuka” som överdriven hemfallenhet åt shopping.

TILL MÅNADENS

prokrastinerare (uppskjutare) har hr stadsrådet Joel Eriksson (S) utsetts - med motiveringen att han som kommunens högste ansvarige politiker ständigt har uppskjutit att göra livet bättre för alla medborgare.

Hr E. ifrågasätter legaliteten hos juryn bakom utmärkelsen och åpekar, att denna trots upprepade löften ännu icke har redovisat vilka personer som ingår i densamma. Enligt hr E. tyder allt å att ren och illvillig politik ligger bakom det tillkännagivna priset.