Grönköpings Veckoblad nr 7 2014

Valrörelsens slutspurt sätter sin prägel på Grönköping och kampen om rösterna är hård. Veckobladets valkompass visar, att stadsrådet Joel Erikssons (S) åsikter ligger mycket nära det moderata partiprogrammet, medan å andra sidan moderatledaren Justus Brylén är mer socialdemokrat än hr Eriksson.

Förvirringen bland väljarna blir inte mindre av att de distribuerade röstkorten också omfattar valet av Grönköpings Lucia i december. Hos tobakisten Edmunsson pågår en livlig vadslagning, och oddset för en regering bestående av Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Feministiskt initiativ är för närvarande 136,95.

Reklam på valsedlarna väntas ge miljoninkomster till de politiska partierna. Miljöpartiet gör reklam för stadsjeepar, och KD manar: Rösta på Centerpartiet!

Gökdalen succé!

Den traditionella Gökdalsveckan blev mer välbesökt än någonsin och minglandet och rosévinstälten sträckte sig långt ut på Brylunda gärde. Feminismen dominerade, och de vita, heterosexuella männen fick sina fiskar så varma, att de till slut fann det bäst att ta sin tillflykt till herrbastun på Ångbadhuset.

Riksbankens bekymmer med den låga inflationen kan nu vara över. Fackordföranden Th. Lundblad förklarar sig villig att hjälpa till med att få fart på penningförsämringen genom 20-procentiga lönekrav och generalstrejk. De gamla demonstrationsplakaten dammas av!

Slow traffic!

Ringleden runt Grönköping har under sommaren stängts av med hänvisning till underhållsarbeten, och all trafik har därmed kunnat ledas in till centrum. Stadens köpmän uppskattar den slöa trafiken (slow traffic), som gör det möjligt för trafikanterna att studera skyltfönstren ordentligt.

En sportskandal inträffade kanske i en fotbollsmatch på Läspe Arena (f.d. Läspevallen), då en hemmaspelare bet en bortaspelare i benet. Spelaren nekar dock och hävdar, att han snavade i det erkänt dåliga gräset på den nyrenoverade arenan och råkade få tänderna mot motståndarens ben.

Försvarsenkät!

På Veckobladets fråga om Sverige behöver ett försvar svarar frkn Ada A:son Susegård (MP) nej och menar, att pengarna i stället kan läggas på brandförsvar och ekologiska gurkor. Hr moderatledaren Brylén svarar ja med motivering att den överskådliga tid då försvaret inte behövdes nu är slut, och att vi under överskådlig tid måste vara rustade till tänderna.

Notiser ur septembernumret

KUNNSKAP

är macktse där den tänkvärda slogan som härvarande folkpartiavdelning satt på sina valaffischer inför kommunalvalet.

LÅNGT HÅR,

skägg och klänning - det hade ju Jesus också, i vart fall om man får tro hr Thorvaldsens kända gipsstaty - så jag har inga problem med Conchita Wurst, säger hr kyrkoherde Hilarius Boklund i en intervju i lokalupplagans kulturdel.

HÄST MOT FOLKGRUPP

kan hr polis P. Bergström ha gjort sig skyldig till, då han, i samband med en antidemonstration mot hr Wotan von Peiland, ordförande i Grönköpingsdemokraterna, häromveckan såg sig nödtvungen att, ridande på sin trogna valack Brunte, skingra den grupp äldre damer, som med sina handväskor svängande gick till attack mot sagde von P.

Saken är under utredning, icke minst huruvida en av damerna, som åståtts, fått hästspillning på sina promenadskor.

SAMTLIGA TÅG

och bussar inom vårt närområde har under de senaste veckorna varit precis lika mycket försenade, vilket lyckligtvis medfört, att icke en enda resenär har missat någon anslutning, framhåller hr buschauffören Oscar ”Bus-Oscar” Bohlin.

ordbok definierar ”näsvisa” såsom en nasalt betonad sång, icke ovanlig bland nutida popsångerskor.

HR GRUNDREKTOR
L. Hagwald lanserar i det senaste numret av tidskriften Språkvård i Grönköping ännu ett nytt kasus i det svenska (och därmed grönköpingska) språket, nämligen laxativ.
 -Detta kasus bör dock icke användas alltför mycket under valrörelserna, då det politiska ordflödet  ändå av naturliga skäl är rikligare än vanligt, varnar hr H.

KÖSYSTEMET
till Sjukstugan skall ändras, meddelar hr stadsläkare A.T. Salvén. Köandet skall enl. det nya systemet börja c:a en halvtimme innan den s.k. Öppna Mottagningen har öppnat. Om man sålunda vill erhålla vård, när densamma är öppen, bör man alltså komma när den är stängd.