Grönköpings Veckoblad nr 7 2015

Med anledning av de rykten som cirkulerat under sommaren dementerar Veckobladet med kraft på ledarplats uppgiften om att Veckobladet skulle köpa Expressen. Både politiska och nyhetsmässiga skäl talar emot en sådan affär:

”Är det ju väl bekant, att Veckobladet genom alla år med fullständig konsekvens (orucklighet) lämnat sitt oförbehållsamma stöd åt sittande regeringar, medan däremot Expressen ständigt synts vackla av och an mellan att stödja än regeringen, än oppositionen med något av en dagsländas följsamhet.”

Handlingskraft hos politikerna efterlyser amatörpolitikern och trädgårdsmästaren Hilbert Florin. För att föregå med gott exempel har han startat hash-tagen #Handlingskraft och redan fått ett 40-tal gillande knapptryckningar.

Utanförskap i Gökdalen!

Gökdalsveckan blev som vanligt en stor succés för deltagande politiker, näringslivsföreträdare, lobbyister, rosévinsproducenter m.fl. Många allvarsord uttalades, och stadsrådet Joel Eriksson (S) efterlyste en ny pliktmoral, medan KD-ledaren David Helfridsson hävdade, att Grönköpingsbor som inte hejar på sportklubben GISK bör betraktas som stadsförrädare.

Hr godsägare Justus Brylén (M) ägnade sitt anförande åt ”det nya utanförskapet”. d.v.s. det faktum att M numera står utanför regeringen, och han rekommenderade väljarna att i nästa val rösta så att detta utanförskap upphör. Hr Hagwald (FP) uppvisade ett lätt bohemiskt semesterskägg.

Stadens stora energiföretag AB Vattenplask håller nu på att avveckla allt miljöskadligt som torvbrytning, vindsnurror (farligt för fåglar) och vattendrivna turbiner (farliga för fisk), Hoppet står nu till månpaneler i Rådhusparken, eftersom solpaneler anses hota omistliga skönhetsvärden.

Ett oljefynd i Bergska sjön har dessvärre (eller lyckligtvis) visat sig vara spillolja från en smörjkanna på ångfartyget Grönköping II. Det nybildade oljekonsortiet har redan upplösts.

Tag det lugnt!

Industriroboten Gusten återkommer som skribent, nu med den sedvanliga höstartikeln om att man ska ta det lugnt på jobbet efter semestern. Ett av de avstressande tipsen är att man kan pröva med att radera den e-post som inkommit under semestern och se vad som händer. Kaffe, långlunch, promenad och övningar i mindfulness kan sedan fylla ut arbetsdagen.

I Godtemplarsalongen sätter hr finskomakaren och teaterdirektören Browall upp Ibsens ”Ett dockhem”. Som den moderne regissör han är, fräschar han upp pjäsen med inslag från både ”Sound of Music” och ”Dödsdansen”. På detta vis skapar han ett nytt drama som nutidsmänniskan kan förhålla sig till, anser hr kulturdoktorn Stig Berglund (som tog studenten i Hjo)..

Rasifierade plåster!

Hudfärgade plåster kan numera fås på apoteket Elgen i alla de kulörer som den mänskliga huden kan uppvisa. Det går t.o.m. att säsongsanspassa plåstren till hur solbränd man har blivit och till eventuella fräknar.

Stadstrafiken i Grönköping har lagts om under sommaren med nya linjer och tidtabeller. Ändringen har blivit en stor framgång, vilket visar sig i att antalet resenärer har fördubblats. Delvis kan detta dock bero på att många resande har kommit på fel buss och fått åka en extra tur för att komma till rätt hållplats.

Hr konsulten och lagledaren Åke Schwung. som nyligen utnämndes till fotbollskansler, misstänks för att ha mutat sig själv. Som lagledare för GISK bjöd han fotbollskanslern på en brakmiddag på Stadt i syfte att säkra att kommuncupen förlades till Läspe Arena (f.d. Läspevallen). Hr Schwung har tagit kontakt med Fifa för att få råd om hur han skall hantera situationen.

Notiser ur septembernumret

LÅNTAGARNA

i Grönköpings sparbank har vid ett stormöte enhälligt beslutat att ej återbetala sina lån till banken.

-Beslutet är fattat i demokratisk ordning, och vi förväntar oss att Sparbanken respekterar detsamma, säger låntagarnas talesman, hr Raymond Jigebring.

DET NYA

alk-h-lhistoriska museet, som inom kort öppnas i anslutning till S-st-mbolagets lokaler vid St. Torget, kommer, enligt vad som förljudes, att få namnet Promillesgården.

ordbok definierar ”hövitsman” som en slåtterkarl från Göteborg.

NÅGOT LEJON

har jag icke skjutit under min semester. ber oss hr tandläkare Gilbert Klavander meddela, å förekommen anledning.

LÄSEPAKADEMIENS

ordbok definierar ”vampyr” som den känsla en man erfar, då han överväldigas av en fatal kvinna.

KOMMUNFULLMÄKTIGES

gatunämndskommitté beslutade vid gårdagens sammanträde att låta döpa den nyanlagda gångvägen mellan äldreboendet Haltero och apoteket Elgen till Ålderstigen.

GRÖNKÖPINGS-

demokraterna (GD), som nyligen fick rekordhöga siffror i en opinionsundersökning av institutet GRÖFO, är inte störst. Det har visat sig, att GRÖFO använt en urvalsmetod, där de som har ringt upp med ilsknast signal har fått rösta.

GD:s hr ordf. Wotan von Peiland, säger i en kommentar, att det behövs ett nytänkande när det gäller statistiska urvalsmetoder:

-Statistik är ingenting som kan stoppa oss. När vi väl kommit till makten behövs inga urvalsundersökningar.