Grönköpings Veckoblad nr 7 2019

Det var inte Grönland som president Trump ville köpa – det var Grönköping! Förväxlingen berodde på namnlikheten i förening med bristen på kartböcker i Vita huset.

- Jag har en längre tid studerat Grönköpings sätt att se på världsproblemen och funnit, att det många gånger liknar mitt sätt att ta mig an dessa, skriver hr pres. T. i ett s k twitterinlägg (nätsnack).

Hr stadsrådet Joel Eriksson (S) säger dock bestämt nej till denna fastighetsaffär, medan hr sparbanksdirektör J. Vedbom kan tänka sig att i en bytesaffär utväxla Mörtholmen i Bergska sjön mot Manhattan.

Bo klokare, uppmanar GV på ledarplats. Det är inte rimligt, att folk bor i strid med bostadsprofessorernas rekommendationer om hur bostadsbeståndet bäst ska utnyttjas. Hyreshöjningar, skatter och utgifter måste tillgripas. Den som till varje pris vill bo kvar kan ju ta ett lån som inte behöver betalas tillbaka under livstiden.

Fru sociopsykologen Frida Pjälterud-Glad efterlyser mer systerlig damfotboll. Spelarna ska samarbeta och inte knuffas, dra i tröjorna och försöka ta bollen från varandra. Ett problem är att målvakterna i solidaritetens namn inte bör hindra bollen från att gå i mål, men det kan lösas genom att man sätter karlar som målvakter.

Skor skapar kaos

Finskomakare Browalls geniala självgående skor har under sommaren skapat kaos i staden, sedan ynglingen E. Björnberg inköpt ett större antal dylika för uthyrning. Användarna lämnar skorna var som helst på trottoarer och i rabatter, vilket hart när förorsakade en allvarlig olycka med stadens vördade äldsta, frkn Sophie Liljedotter, som offer. Ordningsmakten står maktlös!

Rockidolen Micke Jigebring och förre förrädaren Hildor Peterzohn råkade i slagsmål med varandra, och båda skyller på den andre. Slogs hr Jigebring med en flaska, eller skulle han bara lämna den till återvinning? Stadsrådet Eriksson har förgäves försökt få rockstjärnan frisläppt, eftersom han skulle medverka vid en spelning på Folkets hus vid en politisk kick-off.

Båtskam

Ångsluparna Grönköping I och II släpper ut rök ur sina skorstenar, och kaptenerna vägrar att återgå till segel. Därför har stadsrådet Eriksson (S) utlyst tre dagars båtskam i hela kommunen. Rederiet planerar att övergå från stenkol till blomkål som drivmedel.

Nya lokala direktiv har utfärdats för att skydda medborgarnas integritet. Det räcker inte med att reglera dataregister, utan även listor och förteckningar på papper omfattas. Fru Mettan Ruda ertappades på Konsum med en lång inköpslista som kunde ha vållat stor skada, om den kommit i orätta händer. Konsumföreståndare Icander skulle t.ex. kunna göra sig en bild av familjen Rudas inköpsvanor och börja bombardera alla dess medlemmar med reklam.

Problem på sjukstugan

På Hälso- & sjukstugan råkade fru Ruda hamna i fel processflöde på grund av de nya algoritmerna för diagnostik. Stadsdoktor A.T. Salvén ville inte ifrågasätta systemet - då hade det blivit strul med både betalning och kvalitetsuppföljning - och gipsade därför patientens ena ben i stället för att behandla hennes magbesvär. Fru Ruda kommer att bli helt återställd, så snart gipset har tagits bort, utlovar dr Salvén.

Kyrkoherde Boklund introducerar en ny lättkyrklig app för dem som inte tror på något särskilt. Kyrkkaffe, predikan on line och reklam från Joelssons missionsbokhandel ingår i priset.

VAR-domare (Visa Allt i Repris) har införts på Läspe Arena. Vid en misstänkt ojusthet i matchen mellan Grönköpings och Hjos damlag försvann domaren till domarbåset och var borta ovanligt länge. Det berodde på att hon passade på att se nyheterna på TV under uppehållet.

Notiser ur septembernumret

SOM EN SERVICE-

åtgärd för flygresenärer som drabbats av s.k. flygskam erbjuder nu Brylanda Airport dessa personer att – mot en modest tilläggsavgift – smygflyga, vilket innebär att de får checka in under skylten ”Buss till Knisslinge”.

Å FÖREKOMMEN

anledning meddelar Företagareföreningen att epiteten företagsam och driftig numera bör ersättas med entreprenöriell såväl i tal som skrift.

DEN BIOLOGISKA

mångfalden är nu säkerställd här i kommunen, sedan man i den lokala ordningsstadgan har fridlyst bl.a. myggor, fästingar och s.k. mördarsniglar.

VIA FEJSAPP

kan man numera få se, huru man förväntas se ut å äldre dagar. Staden äldsta, frkn S. Liljedotter, efterlyser däremot någon s.k. app som visar huru hon såg ut som ung.

ordbok definierar ”biocider” som ekologisk äppeldricka.

NÅGON MÄSSLING

har inte brutit ut å Brylunda Svineri, något som vi dessvärre uppgav i gårdagens lokalupplaga. Däremot har en gässling brutit sig ut ur hägnet.

GRÖNKÖPINGSORTENS

Biodlareförening har haft sin årsstämma i Hembygdsgården. I den efterföljande tävlingen i honungsslungning gick förstapriset, en dräktig bidrottning, till hr hemmansägare och biodlare Fridolf Månsson, Brylunda, som kastade sin burk 37,6 meter.