Grönköpings Veckoblad nr 7 2020

Debatten om kränkande statyer

har föranlett en utredning i Grönköping som ska försäkra att inga inkorrekta män eller kvinnor står uppställda i offentlig miljö. Lyckligtvis får kung Erik Läspe & Halte grönt ljus eftersom han inte verkar ha uträttat något av vikt förutom att grunda staden. Värre är det med den berömda Gökstenen som nu ska låsas in i Hembygdsmuseet. - Även om vi inte vet vem som lät hugga stenen någon gång i hedenhös, säger hr rektor o. forntidskännare Ludvig Hagwald, var det otvivelaktigt en rik storman, och sådana brukade vid denna tid ha trälar. Att på något sätt hugfästa (lajka) en slavägare, hur anonym han än må vara, är självfallet otänkbart.

Höstens budgetgissel

är löst då Skattekontoret kläckt den geniala idén att göra nya pengar. För ändamålet skulle man använda den sedelpress som beslagtagits av f. förrädaren Hildor Peterzohn men ett förargligt hinder uppstod när sedelpressen visade sig endast kunna producera 100-kronorssedlar. - Att trycka 100 miljoner sådana sedlar skulle ta 11,415 år och 6 månader och så länge kunna vi inte vänta, säger hr skattechef Elon Ramstedt som nu ser sig om efter mer högpresterande sedelpressar på Clas Ohlson och Blocket.

Skall staten vårda?

På ledarsidan är man tveksam. Eftersom de hälsoinriktade ämbetsverken sedan länge tycks ha vant sig vid rollen att endast ge goda råd vore det bättre att förlägga driftansvaret i ett nytt statligt bolag, Vårdia AB, efter mönster av framgångsrika Telia och SJ. Internationellt skulle många säkert välkomna den svenska entreprenörsandan och framför allt skulle bolaget utgöra ett tryggt och högavkastande inslag i våra pensionsfonder.

Adeln diskrimineras

skriver hr major Adolf von Peiland i en insändare. ”Icke nog med att vi ha mistat alla våra fäderneärvda privilegier, nej, vi förlöjligas också å det skamligaste. Man tyckes tro, att vi alla leva å Öfvre Östermalm, ha husor i svart och vitt, och icke kunna uttala bokstaven ”r””. Hr von Peiland sätter nu sin lit till den rådande kulturella strömningen som hävdar att man inte får uttala sig om någon annan grupp än den man själv tillhör.

Musikjätten Sprättify

går med ny brakförlust men det bekymrar inte bolagets VD och storägare hr IT-yngling Emanuel Björnberg som satsar på tillväxt och i höst anställer trehundraåttio nya medarbetare vilka alla erhålla lukrativt bonusprogram, gratis lunchlåda och fri tillgång till kontorets bollhav.

Årets sommarpratare

i Grönköpings lokalradio fick lyssnarna att flockas runt radioapparaterna och de mest hjärtnupna pratarna var enligt Veckobladet de celebriteter som trots sina torftiga uppväxter, missbrukande fäder och dysfunktionella mödrar lyckats så väl i livet.

Notiser ur septembernumret:

STÖDPAKET

till de viruskrisdrabbade småföretagarna i Grönköping har beklagligtvis kommit bort i posthanteringen. Hr postmästare Pontus Brunander beklagar det inträffade och skyller på den kraftigt ökande näthandeln. Han framhåller samtidigt att det trots allt endast är en försvinnande del av alla paket som kommer bort.

HURUVIDA AMAZON

hotar regnskogen Amazonas torde vara en rent semiologisk (betydelsebärande) fråga, förklarar hr kulturdoktor Stig Berglund i samband med att han rättar den eventuellt felaktiga uppgiften på lokalupplagans kultursida om att Amazonas hotar den svenska bokbranschen.

PÅ PLUSSIDAN

med Corona-krisen kan noteras att ”avstånds­tagande” numera anses som något positivt, kon­staterar Läspeakademiens semantiska kommitté i ett tillägg till den senaste utgåvan av akademiens ordbok.

ordbok definierar "kontant" som äldre kvinnlig vägarbetare.

EXTRA

Nya GV-årsboken Grönköping förklarar läget ute nu!

Se www.bokforlaget-siljan.nu/gronkoping

Karin Aspenberg, redaktör för Grönköpings Veckoblad
E-post: karin@lindco.se

Grönköpings Veckoblad har drygt 10 000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook. Tidningen ges ut av förlaget Lind & Co.