Grönköpings Veckoblad Nr 8 2010

Kommunalvalet i Grönköping formade sig till en riktig rysare, som dock slutade väl för den politiska kontinuiteten, i och med att den sittande rödgröna koalitionen med hr stadsrådet Joel Eriksson (S) i spetsen behöll makten. Det hängde dock på en enda röst, som visade sig tillhöra stadens vördade äldsta, frkn Sophie Liljedotter.

-          Här ser man betydelsen av att ha en genomklok och lagom tjock man i sina bästa år i ledningen. Denna mänskliga faktor kommer säkerligen att uppmärksammas i partiets eftervalsanalys, kommenterar hr stadsrådet Eriksson.

Grönköpingsdemokraternas unge partiledare Wotan von Peiland (sonson till f. majoren von Peiland, som fungerar som hans mentor) kom in i kommunfullmäktige.

-          Annars hade jag och mina partikamrater absolut flyttat till något utrikes land där invandrare är välkomna, säger hr von Peiland j:r.

Den tidigare framgångsrika BL Bank, som länge levt högt på tradingchefen frkn Liljedotters övernaturliga förmåga att spå vilka aktier som kommer att stiga i värde, har kapsejsat. Uppstickaren HP Bank väntas ta över, trots att dess direktör förre förrädaren Hildor Peterzohn inte har ett fläckfritt förflutet. Möjligen inskrider den lokala bankinspektionen och förvandlar BL Bank till ett statligt kasino.

-          Skillnaden är ju inte så stor, säger bankinspektrisen fru Wilhelmina Unill.

Veckobladet publicerar ett litet affärslexikon, där man bl a kan lära sig att ”slimmad organisation” betyder ”konstant underbemanning”.

Hr uppfinnaren C.A. Östberg har, med anledning av hotet om Koranbränning i USA, utvecklat en metod att göra heliga böcker, flaggor, teckningar och rondellhundar absolut brandsäkra, vilket väntas förebygga konflikter.

Hr teaterdirektören Browall bryter ny mark genom att spela Hamlet som historiskt kostymdrama i stället för att, mera konventionellt, förflytta dramat till nutid och ett restaurangkök.

RIKSDAGSTÅNGEN

”Jimmy ” lanseras i dagarna av F:a Låsar & Tängers Tång-division. Riksdagsledamöter som säger sig inte vilja ta i varandra med tång kan ändock göra så med tången Jimmy, då den har extra långa skaft samt madrasserade gripklor för att inte onödigtvis såra den gripne.

FRIERIET

som hr H. Peterzohn (V) framförde till sin hyresvärdinna änkefru Louise Pilzén i LokalTV:s direktsändning var inte så allvarligt menat, säger hr P., sedan valyran nu lagt sig.

HR FRISÖRMÄSTARE

Albert Klavander låter meddela, att hans å Lilla Ågatan belägna Rak- & Klippsalong numera tillhandahåller ett i källarplanet avskilt utrymme för de benägna kunder som av samvetsskäl icke anse sig kunna undergå behandling å samma stol eller ens inom samma väggar som hr f.  f. H. Peterzohn (V).

VID BOKMÄSSAN

i Brylunda lada presenterades en ny bok som varken var en deckare, kokbok, självhjälpsbok, kändisbiografi eller trädgårdsinredningsbok. Mässledningen beklagar det inträffade.

SEDAN DET
läckt ut att Wikileaks i Grönköping skall öppna kontor också i Skövde, har ansvariga för Wikileaks beslutat att tills vidare sätta munkavle å alla anställda vid huvudkontoret i Grönköping. Detta erfar GV från säker källa (Wikileaks, Red:s anm.).

EN BR-STPUMP

har nu införskaffats vid frkn Gurli Petterssons skönhetssalong, härstädes, varigenom en bättre effekt förväntas än vid de hittills använda silikoninläggningarna.

ETT BEKLAGLIGT

tryckfel var givetvis orsaken till lokalupplagans uttalande om att alla 50-åringar skulle vara värdelösa. Det som åsyftades var 50-öringar, och GV ber alla dem som tagit illa vid sig om ursäkt.