Grönköpings Veckoblad nr 8 2014

Vem skall styra Grönköping? Det är den fråga som nu är på var mans läpp, sedan valet inte resulterat i den klara seger som stadsrådet Joel Eriksson (S) genom åren vant sig vid.

Frkn hemkonsulenten Ada A:son Susegård (MP) väntas bli biträdande stadsråd, men förre förrädaren Hildor Peterzohn har sagt nej till organiserad samverkan. Nöjdast är ledaren för Grönköpingsdemokraterna, hr Wotan von Peiland, som nu

får sällskap i kommunfullmäktige av en partikollega, om nu någon villig kandidat kan uppletas efter alla uteslutningar.

-Det är angeläget att någon åtager sig uppdraget, så att jag kan ägna litet mer tid åt nätpoker, som jag på grund av valrörelsen måst försumma den senaste tiden, säger hr von Peiland.

Grönköping kvar i Sverige!

Efter en provvotering har kommunfullmäktige beslutat att inte anordna en folkomröstning om självständighet för Grönköping. Den flagga som designats av en reklambyrå kommer alltså inte till användning, och valutan ”green back dollar” kommer inte att införas.

Den kända snickerifirman Gårdberg & Söner skakas av en finansskandal. Aktiekursen har rasat, sedan det visat sig att ingen av sönerna Gårdberg hade godkänt avgångsbetyg i matematik, och att finanschefen inte kan skilja på debet och kredit. Revisorn är dock helt oansvarig.

Smiskkampanj!

I Grönköping häller man inte en hink isvatten över sig, nej man smiskar sig själv, tar bilder av agan och ger pengar till den medicinska forskningen, Stadsläkaren Salvén gläds åt forskningsbidragen men varnar för att många slår sig själva blodiga. Hälso- & sjukstugan har fått använda pengarna till att hyra in en stafettläkare som kan hjälpa till med alla offer för smiskningstrenden.

Polisen Bergström har blivit bestulen på den skottsäkra väst som han tänkt använda under älgjakten. Spåren pekar mot att älghingsten Samuel i Djuriska parken kan vara inblandad i försvinnandet.

Den genialiske uppfinnaren C.A. Östberg har utvecklat en apparat som i god tid och med en glad trudelutt varnar för alla de pip som kommer från mobiltelefoner som behöver laddas, tvättmaskiner som ska stängas av, dammsugarpåsar som måste tömmas etc. Livet kommer att bli mycket lättare med uppfinningen, som inom kort också kommer att bli en app på mobiltelefonen.

Två mål mer än ett!

Veckobladets sportexpert Glenn Ruda försvarar i en krönika alla sportkommentatorer i radio och TV som utsattes efter kritik under fotbolls-VM. Fotbollspubliken har numera så mycket annat än själva matchen att tänka på (t.ex bengaler, öl, slagsmål) att det mycket väl kan behövas, att någon påpekar att två mål är mer än ett. Det är också nyttigt att kommentatorn, som hr Ruda själv alltid gör, talar om vad som kunde ha hänt i matchen i stället för det som just hände, t.ex. att målvakten hade tagit straffen, om han hade gått i rätt hörn.

Notiser ur oktobernumret

PERSONKYSSEN

spelade stor roll i kommunalvalet, råkade vi dessvärre skriva i lokalupplagan. Som läsaren säkert insåg, rörde det sig om personkryssen, och ej om någon intimare kontakt mellan politiker och väljare.

LOKALUPPLAGANS

väljarbarometer lyckades även i år förutsäga valresultatet. Redan flera veckor före valet prognostiserade (spådde) barometern att vissa partier – mer eller mindre välförtjänt – skulle öka och andra minska sin andel av de avgivna rösterna, vilket alltså blev fallet.

FRAMTIDEN

för Brylanda Airport har en längre tid varit en stridsfråga mellan härvarande politiker. Två olika partier (M resp. MP) har nu, oberoende av varandra, genomfört en opinionsundersökning i saken. Det har därvid visat sig, att enligt MP:s undersökning vill de allra flesta, att flygplatsen skall läggas ned, medan M:s dylika utvisar, att en klar majoritet vill ha den kvar. I båda fallen hade man gått ut med en bred engkät till alla sina partimedlemmar.

VALRESULTATET

kändes som att få en hink isvatten hälld över sig, skriver hr gods- & svineriägare Justus Brylén (M) i ett i besviken ton hållet blogginlägg.

-Till råga å allt hävdar nu mina politiska motståndare att jag måste skänka pengar till välgörenhet. Det skall tydligen, svårbegripligt nog, alla göra som utsätter sig för isvattenbegjutning, avslutar hr B. sitt inlägg.

FÖR FÖRSTA

gången i historien har anrika Grönköpings golfklubb släppt in en kvinna. Kvinnan, som var ute och gick med sin hund, pitbullterriern Bamse, släpptes in efter en kort diskussion med tjänstgörande golfklubbsvaktmästaren Ernst Kolting.

-Jag tyckte, att det var dags, att golfklubben tog ett steg framåt på jämställdhetens smala stig”, säger hr Kolting.

INSTITUTIONEN

för källforskning vid Läspehögskolan kommer under höstterminen att genomföra ett projekt för att en gång för alla klarlägga, om Grönköpingsån har sin upprinnelse i Bergska sjön eller tvärs om.