Grönköpings Veckoblad nr 8 2020

Står GV till vänster? Med anledning av svenska journalisters påstådda vänsterbetoning i åsikter och övertygelser försvarar ledarsidan sin regeringsstöttande hållning men framhåller även sin flexibilitet: ”Skulle ödets lotter i nästkommande val utfalla till fördel för ett mer högerbetonat regeringsalternativ, komma vi givetvis att välkomna ett dylikt och göra vårt bästa för att framställa dess politik i så gynnsam dager som möjligt.”

(KD): ”Bygg häkte i Skövde!”

Herr frikyrkopastor David Helfridsson, KD:s ledare i Grönköping, stör sig på att utsocknes busar får njuta av stadens häkteslokaler: - Det är ju allom känt att Grönköpings häkte röner stor popularitet i den undre världen, icke minst för den goda förplägnad som bestås av fru Alida Bergström, hustru till herr polis Bergström, säger herr H. och föreslår istället att man bygger ett häkte i Skövde och infinkar snyltande utombys busar där.

Kinesisk databas hotar Grönköping

Ett kinesiskt bolag har köpt upp en databas av fröken spåmadam Sophie Liljedotter med hemligheter om grönköpingsprofilers framtida öden, sådana de kunnat skönjas i hennes kristallkula. Nu fruktar det officiella Grönköping läckor. Stadsrådet Joel Eriksson (S) fick vid sitt senaste besök hos spåmadamen veta hur många veckor han har kvar som stadsråd, ”och det vill jag verkligen inte att allmänheten skall få reda å”. Men spåmadam L. lugnar ner enär kristallkulan som kineserna köpte ”bara är ett gammalt bowlingklot”.

Lärare avstängd efter r-sistord!

Herr grundlärare Elis Hanegäll är portad från all undervisning i Läspeskolan efter att ha använt ordet ”kolonistuga” i sin framställning om svenska folkrörelser varvid flera elever kände sig kränkta. - Saken blev inte bättre av att han förknippade kolonirörelsen med rosor och kaffedrickning i stället för att framhålla det koloniala förtrycket, säger skolans sociopsykolog, fru Frida Pjälterud-Glad, som nu överlägger med lärarkollegiet om vilka ord som kan användas i undervisningen och hittills enats om ”och” och ”samt”.

Notiser ur oktobernumret:

Herr konzernchef

C. A. Östberg, Firma Låsar & Tänger, har ansökt om verbal ensamrätt å termen gängskärning, som betecknar den process vid vilken skruvar, rundstycken och andra konstruktionselement (i heavy metal) förses med spiralformade vindlingar. Hr polis Bergström hoppas att kriminella ligaelement ska upphöra med sina kniviga attacker, när de gå miste om det grundläggande begreppet.

Poströstningen

i det USAmerikanska presidentvalet bör, för att rösterna skall hinna räknas, ske å härv. Postkontor Grönköping 1 senast den 24:e dennes, meddelar herr postmästare Pontus Brunander, och framhåller samtidigt att dubbelt porto gäller samt att endast röstsedlar från väljare som i förväg låtit registrera sig emottages.

Enligt ett hittills obekräftat

rykte har herr partiledare Wotan von Peiland (SD) anmält sig till en KomVux-kurs i grundläggande juridik.

Karin Aspenberg, redaktör Grönköpings Veckoblad, karin@lindco.se