Grönköpings Veckoblad Nr 9 2010

Flera medborgare i Grönköping lämnade Läspekyrkan i protest mot hr kyrkoherde Boklunds predikan. Såväl sparbanksdirektören Vedbom som f.d. majoren von Peiland och stadsäldstan fröken Liljedotter kände sig utpekade av de citerade bibelorden. – Jag uppfattade det som ett lömskt påhopp på Sparbankens verksamhet, när kyrkoherden så starkt betonade, att man icke skall samla skatter på jorden utan i himmelriket, förklarar hr sparbanksdirektören.

Läspeskolan är genomkorrupt! Rektor får gratis massage på badhuset och husmor får jordärtskockor under bordet i utbyte mot förmånliga kontrakt för Badhuset och handelsträdgårdsmästare Florin. – Flagranta övertramp, säger hr stadsrådet Joel Eriksson (S) – allt sådant skall göras upp på Grönköpings Gille!

Den omvalde fullmäktigeledamoten Viking Helmersson (S) har avvikit till Hjo och låter endast höra av sig via blogg och twitter. Svärfadern och partikollegan Joel Eriksson rasar och har låst in kommunfullmäktige på centralfängelset för att förhindra nya avhopp.

Svineriassistenten Rask på Brylunda Svineri har blivit frikänd för olaga grisfösning. – Rättvisan har segrat! Min klient är helt oskyldig, och f.ö. ångrar han sig alldeles väldigt, säger försvarsadvokaten Beaumaré.

Grönköping kan få sitt första helgon! Kyrkoherde Boklund håller på att sammanställa en ansökan om kanonisering av stadens grundare kung Erik Läspe & Halte. Flera underverk lär ha skett vid hans staty på Stortorget.

Att bo i källare är den nya livsstilen! Trendsättaren och klippadvokaten Beaumaré och hans flickvän Flabbs Brunander visar upp sitt luxuösa boende i ett f.d. skyddsrum under Gökmassivet. – Det är skönt att slippa spindelvävarna, som är så svåra att komma åt på takbjälkarna, när det är åtta meter i takhöjd, säger fröken Flabbs.

Äntligen kan älskare av Alfred Vestlunds poesi och Ludvig Hagwalds diktöversättningar till världsspråket transpiranto få sitt lystmäte. - Den nyutkomna antologin ”Staden i mitt hjärta – Poesi och Transpiranto från Grönköping” bör inte saknas i någon bokhylla eller på något kaffebord, säger kulturdoktor Stig Berglund (som tog studenten i Hjo) i en entusiastisk anmälan. (Obs! Boken finns i verkligheten!)

ordbok definierar alk-h-lproblem som svårigheter att få tag i t. ex. p-lsn-r och br-nnv-n.

ASATRON

bör få större plats än övriga världsreligioner i religionsundervisningen å Läspeskolan, emedan denna i hundratals år har gjort avtryck i vår historia och vårt språk och därigenom format hela vår svenska kultur, anser hr partiledare Wotan von Peiland (GD) i sin första motion till härv. kommunfullmäktige.

GIFTIGA

kassakvitton är vad ett av de senaste miljölarmen gäller. F:a HP:s Mirakelprodukter (u.p.a.) låter m. anl. härav meddela, att detta företag inte omfattas av problemet, enär s.g.s. varenda affär görs utan kvitto.

HR RESERVLÖJTNANT

Napoleon (“Nappe”) Johnson tillhör dessbättre inte de försvarsanställda som sägs upp å gr.a. vägran att tjänstgöra utomlands. Tvärt om säger han sig, å GV:s förfrågan, ha tillskrivit Högkvarteret i huvudkommunen och frivilligt anmält sig till sådan utlandstjänstgöring i såväl Honolulu och Las Palmas som Palm Beach (i Florida).

KVINNORS

dolda kompetens måste med i lönesättningen, hävdades nyligen i inslag i såväl radio som television. Fru Wilhelmina Unill, som under en följd av år studerat frågan, påpekar dock, att männens kompetens, trots den för detta kön ofta fördelaktiga lönesättningen, ofta är ännu mera dold.

ÅNGBRYGGERIET

har i en reklamkampanj anslagit kulturella tongångar. I en reklamslogan för Greenkoping Light Beer (som utvecklats med hjälp av hr postmästare P. Brunander) citeras en känd engelsk dramatiker sålunda: "Two beers or not two beers — that is the question! ( William Shakesbeer)”.

BETYG

skall vid slutet av innevarande hösttermin även utdelas till elever i årskurs två. För att inte riskera att de små åttaåringarna blir alltför stigmatiserade av denna nyordning kommer emellertid betygen att lottas ut, säger hr grundrektor Ludvig Hagwald.