Grönköpings Veckoblad Nr 9 2011

Det var mycket klokt av hr H. Juholt (S) att försäkra sig om att han kan betala hyran alldeles på egen hand – samboförhållanden kan ju spricka när som helst, och då står man där med hela kostnaden, säger hr stadsrådet Joel Eriksson (S) i ett uttalande till stöd för sin partiledare.

Bankprotesterna sprider sig till Grönköping, och Vallgatan bakom banken har ockuperats. I vimlet sågs hr bankdirektören Jules Vedbom, som fann stämningen god och hoppades värva nya kunder bland demonstranterna.

Dessvärre rasar dock bankens fondsparare mot höga avgifter och aktiefonder som rasar i värde. Bättre går det för frkn Liljedotters ”Magifonden”, som vilar på den gamla damens färdigheter med kristallkula och kortlek.

Spräng Stadshotellet i stället för kyrkan, manar kyrkoherde Hilarius Boklund med anledning av förslag i rikspressen att outnyttjade kyrkor ska demoleras. Det är restauranger och andra nöjesetablissemang som drar folk från gudstjänsterna, säger kyrkoherden och lockar med gratis nattvardsvin.

Hr finskomakaren och teaterdirektören Browall är inte son till Greta Garbo! Det visar ett DNA-test (från champagneglas och frimärke) till hr Browalls stora sorg.

Hr friskportaren Ebonius Larsson har gett ut en uppmärksammad vildmarksbok, men nu ryktas det, att han hela tiden har bott på Knisslinge pensionat och inte i en koja i skogen. De vackra fotografierna på rovdjur lär vara hämtade från nätet.

Julfirandet hotas av brist på skinkor från Brylunda svineri. Avelsgalten Kupido har varit så mycket på grisutställningar att han inte riktigt hunnit med bestyren hemma i stian.

Återanvänd elen, manar frkn hemkonsulenten Ada A:son Susegård (MP), som i samarbete med fabrikören C.A. Östberg tagit fram en lampa som går på begagnad el.

Man får inte blanda ihop PR och etik, säger hr konsulten Åke Schwung och ger råd om när en politiker bör göra en pudel, och när han/hon i stället ska göra en terrier.

Notiser ur novembernumret av GV

KOPPAR

stjäls numera som aldrig förr. Å Stadt lär det nyligen ha försvunnit nära nog ett halvt dussin dylika dryckeskärl ur det skåp där kaffeservisen förvaras.

EN AVHANDLING

vid Grönköpings högskola som menar sig bevisa, att det privata vårdbolaget Läspe Care inte skulle drivas effektivare än Grönköpings landstingsägda hälso- & sjukstuga, har starkt ifrågasatts (totalsågats) av härvarande företagareförening.

- Empiriska (objektiva) data i all ära, men vad är dessa bra för, om de inte är korrekta, åtm. i politiskt avseende? spörjer föreningen.

DREV-

journalistiken nådde häromsistens sitt absoluta lågvattensmärke, i och med att lokalupplagans med spänning emotsedda jaktreportage i stort sett endast behandlade alla missar som jägarna gjorde sig skyldiga till under årets älgjakt.

PYTTELITEN
i Grönköpings Gille träffas nästkommande helg å Stadt för att avgöra tävlingen mellan traktens kockar om huru den bästa pyttipannan tillagas, meddelar tävlingsledningen genom hr källarmästare J.E. Pettersson.

LÖSVIKTSGODIS

hem till dörren kan nu erhållas i Grönköping. Det är F:a Berglunds Livs som har uppstartat denna sidoverksamhet efter modell av de framgångsrika matkassarna. Godispåsen, som beräknas täcka veckoransonen i en normalfamilj med två vuxna och två barn, levereras varje fredagseftermiddag och kan fås i två storlekar: Super Size eller Minimum Mys.

ordbok definierar Grundlurad såsom det tillstånd en skeppare hamnar i, då båten går på en grynna, trots att sjökortet ej utvisar någon sådan.

VARUHUSETS

nya ”manland”, där grönköpingsfruarna kan lämna in sina makar till förvaring, medan de s.d.h. shoppar loss, kritiseras av Grönköpings kommuns jämställdhetsdelegation. Det hävdas, att dataspelen är alltför våldsbefrämjande, att flera typiska damsporter saknas i TV-utbudet, och att korvarna inte är riktigt varma.

VARUSKRAPANS

julskyltning, som i år startade den 1 oktober, kommer att avslutas den 1 december, varefter annandagsrean börjar, meddelar hr varudir. A. Jonsson.

Redaktör: Ulf Schöldström. E-post: ulf@ lindco.se