GRÖNKÖPINGS VECKOBLAD NR 9 2012

Det stora samtalsämnet i Grönköping är den kommunala jättetavla som just har avtäckts i kommunhuset. Här har konstmålaren Malte Janzzon (nära bekant till stadens styrande) avbildat kung Erik Läspe & Haltes grundläggande av Grönköping. Många kända ortsbor, med stadsrådet Joel Eriksson i spetsen, har stått modell för kungen och hans hov. De är mycket porträttlika, inte minst frkn Agneta Palmodin (27) som en välsvarvad drottning Katarina.

Vad kulturen kostar vet man nu i Grönköping, sedan konsulten Åke Schwung har undersökt frågan. Hr Schwung har räknat om all kulturproduktion i kulturminuter, så nu kan man jämföra teater med fotboll och se, var man får mest för pengarna. Fru socialchefskan Wilhelmina Unill är mycket nöjd.

Skandalerna i det lokala näringslivet avlöser varandra. Efter förra månadens affär med försvunna dagskassor i säkerhetsföretaget HP Security står nu TeleGrön AB i fokus för diskussionen. Inte nog med att TeleGrön med skumma medel har tagit över telenäten i Knisslinge och Skövde – det ryktas också om att svindlande belopp har överförts till Skatteverket till ett s.k. skattekonto!

En annan skandal är att färgad oxfilé har sålts som fläskkött. Bakom bedrägeriet ligger Brylunda Svineri, som tillfälligt fått slut på grisköttet, men godsägare Brylén utlovar riktiga skinkor till jul. Och jättedamen Lola Gustafsson har blivit bortklippt i en reklamkampanj för F:a Berglunds livs. Hon har raderats från ett foto och ersatts av ett berg med chipspåsar.

Socialdemokraternas och Moderaternas politik är inte alls lika, säger stadsrådet Eriksson (S) indignerat. Det är inte rimligt att väljarna som lekmän ska avgöra vad som skiljer i partiprogrammen, hävdar hr Eriksson.

Problemet med vinster i vården är löst i Grönköping i samråd mellan stadsrådet Eriksson och riskkapitalisten Beaumaré. Hr Beaumaré har nämligen beslutat, att hans vårdkoncern Commandora Care skall drivas med förlust, vilket underlättas av generösa styrelsearvoden och dryga lokalhyror. Ett lån från Sparbanken med kommunal borgen tryggar driften in i nästa mandatperiod, och därefter räknar hr Beaumaré med kommunala bidrag till verksamheten.

Sparbanksdirektör Jules Vedbom avvisar bestämt alla påståenden om att bankerna skulle ha vållat den ekonomiska krisen. Att lån ska amorteras är omodernt, säger hr Vedbom, man bör i stället se det som att låntagaren hyr ett antal miljoner på obestämd tid.

Notiser

LOKALTV:S

planerade programserie med namnet ”Prinsessa söker make”, i samma s.d.h. format som det populära programmet ”Bonde söker fru”, har tills vidare skrinlagts eftersom frkn prinsessan Madeleine inte längre tycks behöva vår hjälp i relationsbildningsfrågan, meddelar hr dr lokaltevechefen Stig Berglund ( s.t.s. i H.).

SEDAN

Grönköpings kommunstyrelse gått med på att böneutrop skall få göras från en minaret i östra ändan av gamla exercisfältet, skall nu en ateistisk förening från ett högt älgpass å Brylunda mosse kungöra: Det finns ingen gud! Det finns ingen gud! Hr kyrkoherde H. Boklund planerar dock att från Läspekyrkans ännu högre torn låta utropa: Det finns det visst, det!

BLADET

från munnen tar nu hr stadsrådet Joel Eriksson (S) och säger, tvärtemot en relativt känd regeringsminister, att vissa stater faktiskt är diktaturer. Av försiktighetsdiplomatiska skäl vill han dock inte uppge, vilken eller vilka stater han åsyftar.

APOTEKET ELGEN

har å senaste tiden erhållit klagomål från kunder som säger sig ha blivit svårt sjuka av det där försålda bantningsmedlet ”Loser”. – Det hela beror endast å ett beklagligt missförstånd, försäkrar hr apotekare E. Clossemeyer.

-Att detta bantningspreparat framkallar illamående är ju själva meningen med denna ändamålsenliga produkt, säger hr C. förklarande.

SMÖRFÖRBUDET

i Läspeskolan har nu hävts, sedan hr grundr. L. Hagwald givit efter för fru skolmåltidshusmor Gull-Mari Ebberöds dietistiska argument.

-.Huvudsaken är, att eleverna inte behöver gå hem omättade, säger hr H. storsint.

ordbok definierar ”proaktiv” som en överspänstig pensionär tillhörande PRO.

ANSLAGET

om att brevlådan vid postkontoret tömmes löpande innebär icke, att hr brevbärare Holm springer eller s.m.s joggar, när han tömmer densamma, förtydligar hr postmästare P. Brunander

Redaktör: Ulf Schöldström E-post: ulf@lindco.se