Grönköpings Veckoblad nr 9 2019

Stabsläge råder på Hälso- & sjukstugan i Grönköping, och alla planerade operationer har ställts in. Skälet är att de tre inbokade patienterna beslutat sig för att skjuta på ingreppen (halsmandlar, liktornar och gäddhäng). Stadsdoktor A.T. Salvén kan därför inta stabsläge på mottagningssoffan för en lur efter maten.

Ett slöjdförbud vill godsägare Justus Brylén ha i Läspeskolan, med motiveringen att det är helt onödigt att lära sig att slöjda smörknivar och virka grytlappar, så länge som sådana kan köpas billigt från Kina. Slöjor har däremot ingenting emot:

-Min salig mor hade alltid huckle, och det var minsann ingen satte sig på henne!

Hr Brylén är mycket nöjd med Moderaternas stämma i Västerås och tycker, att han nu känner igen sitt parti efter Reinfeldt-åren. Tyvärr föll dock hans motion om att Moderaterna skulle byta namn till Moderatdemokraterna (MD) för att närma sig KD och SD också rent språkligt.

GD går framåt

Grönköpingsdemokraterna (GD) går starkt framåt i opinionsmätningarna, men de har svårt att attrahera kvinnor

- GD är alltså ett parti för riktiga karlar, men det saboteras av alla felröstande kvinns, säger hr partiordföranden Wotan von Peiland och kräver, att 1921 års beslut om kvinnlig rösträtt skall rivas upp:

- Något fel på det beslutet måste det ju vara, när så få fruntimmer röstar å oss.

Nästan Nobelpris

En kort stund trodde sparbanksdirektör Jules Vedbom, att han fått Nobelpris i både ekonomi och litteratur, men det visade sig vara en busringning från barnen.

Stadens ständige Nobelpriskandidat, skalden Alfred Vestlund, har inte fått litteraturpriset i år heller, men han tröstar sig med dels framgången för hans första må-bra-roman i konditorimiljö, dels Grönköpings stora poesipris. Kulturdoktor Stig Berglund (som tog studenten i Hjo) har dock ifrågasatt priset med hänvisning till att hr Vestlund inte uppfyller kraven på etiskt handlande: han lär ha varit otrevlig mot en kund på Varuhuset för några år sedan.

Fotbollsteater

Under vinterns speluppehåll kommer GISK:s fotbollslag att ta lektioner för teaterdirektör H. Browald i konsten att falla omkull på det rätta dramatiska sättet. Givetvis får spelarna också öva sig i att se oskykldiga ut, när de blir avblåsta för ojustheter.

Konstmålaren Malte Janzzon har under artistnamnet Tattoo John slagit sig på tatuering för att dryga ut inkomsterna. Tatueringarna utförs i hans sedvanliga plumpistiska stil, vilket alla kunder inte uppskattar. Hr Janzzons blåtira lär således inte vara en tatuering utan en minnesbeta från en missnöjd kund.

Biografen Röda Kvarn blir bioekologiska Gröna Kvarn med sin nya vindsnurra på taket. Beroende på vindhastighet kan filmerna gå fortare eller långsammare. På programmet står Borta med vinden och Blåsningen.

Rolig public service?

På ledarplats stöder GV tanken, att populära program endast ska få visas i reklamfinansierade kanaler:

- Denna tidning (GV) kan knappast anse det rättvist, att radiolyssnare och tv-tittare - t.o.m. å skattebetalarnas bekostnad - helt kunna undandraga sig den reklam som stimulerar konsumtionen och håller hjulen i samhällsmaskineriet i gång, därmed bidragande till vårt allmänna välstånd. Det synes därför ligga i samhällets intresse att snarast undanplocka alla roliga program från den statliga televisionen och inrikta densamma å mindre populära dylika.

- Därmed torde tittarsiffrorna sjunka så pass mycket, att det i sinom tid icke kan anses befogat att hålla s.k. public service igång, varför verksamheten kan nedläggas, konstaterar GV.

Notiser ur novembernumret

OPINIONS-

institutet GRÖFO kommer i fortsättningen inte att använda begreppen GAL och TAN i sina analyser.

- Vi skriver helt enkelt ”god” och ”ond”, för det är ju det som menas egentligen, säger institutet i ett pressmeddelande.

Å STADTS BAKFICKA

kommer man under den kalla årstiden inte att servera calvados, utan endast varmados.

HP HÄLSOPRODUKTER

har dessvärre icke lyckats klara leveranserna av sjukvårdsmaterial till Hälso- & sjukstugan.

- Det visade sig att företaget tidigare s.g.s. enbart sysslat med att sälja julgranar och adventsbelysningar, omtalar hr stadsdoktor A.T. Salvén.

- En mycket olycklig affär, men vi får trösta oss med att det anlitade företaget hade det klart kostnadslägsta anbudet. Jag fasar för vad som kunde ha skett om vi givit leveransuppdraget till ett dyrare företag, säger dr S.

ETT KLIMAT-

relaterat uteslutningshot har drabbat hr handelsträdgårdsmästare Hilbert Florin (MP), sedan han, enligt uppgift, anklagats för att icke vara tillräckligt s.d.h. gretig (Greta-inspirerad).

REGNBÅGS-

flaggan bör i fortsättningen inte få hissas å Rådhusets flaggstång, enl. vad hr Wotan v. Peiland (GD) nyligen har motionerat om i kommunfullmäktige. Han sade dessutom, i en interview med GV:s politiske reporter, att det eg. inte räcker med detta, men att det återstår en del tekniska problem att lösa, innan även själva regnbågen kan monteras ned.

ODLING

av vin skall Grönköpings Blåbandistförening icke åbörja, vilket vi råkade skriva i lokalupplagan. Det rörde sig i stället om odling av bin.