Ur Grönköpings Veckoblad nr 1 2024

Bildirektör kör över Facket • Gott Nytt Finansår lovar Sparbank • Inflyttare i Grönköping nyttiga • Hr Erdoğan kalkon i revy • Kommunal musikskola helt ohotad • Med mera

Å januarinumrets ledarsida debatteras huruvida de tjänstemän i Regeringskansliet som arbeta med att genomföra bestämmelserna i det s.k. Tidö-avtalet skola belönas med högre lönelyft än deras kolleger. GV:s läsare erinras om att avtalet tillkom efter svåra diskussioner, som varken skonade deltagarnas nattsömn eller deras matsmältning. Med tanke å att det ankommer å d:o tjänstemän att utfundera huru idéerna skola realiseras, framhålles att det nog icke är ur vägen, att de få litet extra ersättning för sina mödor, inkl. risken att råka ut för obehag, om förslagen icke skulle falla samtliga Tidö-partier å resp. läpp.

Karlsson vs Facket

Striden mellan Facket och hr nöjes- och bildirektör Carl Karlsson, som saluför Rolls Royce-bilar i Grönköping, rullar vidare efter att hr Karlsson vägrat sponsra julfesten för Fackets medlemmar. Själva tvisteämnet just nu är det domslut som friar PostGrön från att tvingas lämna ut registreringsskyltar till hr Karlsson:

– Ha jag nu tillverkat egna, vackert formgivna nummerplåtar! Och redan syns min kund, hr riskkapitalist D. Beaumaré, å stadens gator i sin Rolls Royce, vilken väcker sådan allmän aktning att den ges företräde i korsningarna, oavsett ev. högerregel.

Bra inflyttare

Har personer som inflyttat till Grönköping från andra orter bidragit till staden eller utgjort en belastning? Se där en aktuell fråga vilken utretts å initiativ av hr Wotan von Peiland (GD). Utredningen ger vid handen att bl.a. frkn jättedamen Lola Gustafsson, bördig från Skövde, är en tungt vägande medborgare, enär hon startat ett livligt besökt s.k. gym, en typ av anläggning som tidigare icke fanns, varför stadsborna var nödsakade att stanna å soffan. Frågan har uppkommit, om hr von Peiland själv skulle granskas, enär släkten ursprungligen kommer från Preussen, men kommunen har valt att betrakta inflyttningen som preskriberad:

– Och då slipper jag utreda om hr Wotan har varit till skada eller nytta för Grönköping, vilket är en känslig fråga, kommenterar hr info.sekr. Viking Helmersson.

Måttfullt Finansår

Vad bär 2024 i sitt finansiella sk-te? En som vet är den erkänt allvise hr VD och sparbanksdirektören Jules Vedbom: ”Viktigast är att vi få bukt med inflammationen, detta ekonomiska gift. Först spara, sedan köpa, litet försiktigt! Annars går det som det går. Här vill jag hänvisa till den tecknade serien ”Spara och Slösa” i finansorganet Lyckoslanten. Frkn Slösa köpte godis för alla sina pengar och drabbades av tandvärk, medan den förståndiga frkn Spara stoppade sina finansiella tillgångar i spargrisen för en trygg ålderdom. Med en dyl. skötsam befolkning, som arbetar flitigt och icke strejkar, kunna vi snart se fram mot en angenäm framtid. Och därmed ber jag att få önska mina kunder ett Måttfullt Nytt Finansår. Glöm nu icke att betala edra låneräntor ordentligt, avier härom postas nästa vecka.”

Tågväxel igenrostad

Haltepilen blir alltmer försenad, och anländer dessutom ofta till fel destination, å gr. av att den åldriga växeln å Grönköping C med åren blivit allt rostigare och trögmanövrerad.

– Därför har vi å G.J. beslutat att växeln i fråga endast skall omläggas en gång per dygn. Å jämna datum läggs den besvärliga växeln åt vänster, vilket betyder att Haltepilen riktas in mot Hjo-hållet, å udda datum åt höger, varvid tåget far i väg mot Skövde. Detta ger fasthet och konsekvens i järnvägstrafiken, framhåller hr stins Oscar Brolund

Dur i musikskola

I kommunala musikskolan slipper numer stadens små kling- & klangvirtuoser traggla skalor och får s.k. gehörsbaserad övning. En glad bieffekt är att kommunen kan dra ner anslagen med 75 %, meddelar initiativtagerskan frkn Ada A:son Susegård (S):

– Hur många är vi icke som traumatiserats av forna tiders fiolundervisning med vassa strängar och dammande harts? Nu får eleverna se fioler å film. Först i slutet av terminen får de öva å fiol, dock endast å en (1), så de lär sig att dela med sig också.

Notiser ur januarinumret:

ÅRETS PISA-

undersökning gav tyvärr ett sämre resultat för Läspeskolan än förra årets d:o. Endast 15 % av eleverna kunde placera Pisa rätt å kartan, d.v.s. i Italien, jämfört med 22 % året före.

AKTUELL STATISTIK

visar att rika samhällsgrupper ger upphov till flerdubbla utsläpp av klimatskadlig typ jämfört med mindre bemedlade d:o grupper. Med anl. av det oroande resultatet kommer Grönköpings Gille att vid nästa sammankomst debattera huruvida det är moraliskt rätt att ta från de rika och ge till de fattiga, så att även dessa kan få möjlighet att konsumera å en jämbördig utsläppsnivå.

DÅ ALLMÄNHETEN

i stor utsträckning anser att besluts- och informationsvägarna är för långa, har Grönköpings starka politiker, hr stadsrådet J. Eriksson (S) och fru soc.chefskan W. Unill (S), gemensamt beslutat att byta tjänsterum, så att dessa komma vägg i vägg med varandra.

FRAMTIDSTRON

hos våra ungdomar måste stärkas, framhåller frkn soc.psykolog Frida Pjälterud-Glad och uppmanar alla vuxna att berätta för yngre personer att det kommer en dag i morgon också.

HR HANDELSTRÄD-

gårdsmästare Hilbert Florin meddelar att han för närvarande har häcken full, och därför tills vidare inte kan hålla stånd å Stora Torget.

ordbok definierar ”religiös sekt” som ett mousserande nattvardsvin.

www.gronkoping.nu

Grönköpings Veckoblad har drygt 9000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook.