Ur Grönköpings Veckoblad nr 10 2021

EN GOD SVENSK JUL

Grönköpingsdemokraternas ordförande hr Wotan von Peiland (GD) skriver i en insändare att en riktigt god svensk jul bör firas utan importerade sedvänjor såsom tysk julgran, italiensk Lucia, amerikansk tomte och allehanda julsånger såsom Jingle Bells, i stället förespråkar hr Peiland att vi som i gamla tider strör hackat granris på golvet, tänder hemstöpta talgdankar, dricker mjöd och öppnar dörren för julbocken.

GRATIS KONTANTSANERING

Ytterligare ett steg mot det kontantfria samhället tas i Grönköping när firma HP Finans erbjuder att kostnadsfritt ta hand om alla ovälkomna sedlar och mynt. Ledande branschföreträdare hälsar initiativet med glädje men frkn stadsäldstan Sophie Liljedotter framhärdar som ”kontantkramare” efter att HP Finans gjort hembesök.

– Bad jag herrarna fara och flyga, berättar frkn Sophie Liljedotter, mina sedlar bliva kvar i madrassen, man sover aldrig så gott som på en solid finansiell grund.

KÄRNVERK REDO AVVECKLAS

Atomkärnverket Knisslinge III som varit under uppförande sedan 1970-talet närmar sig sin fullbordan. Förseningarna har varit många men nu återstår blott en på cirka tre år och invigningen är planerad till den 1 april 2025. Dagen därpå skall Knisslinge III enligt Kommunfullmäktiges beslut avvecklas och under högtidliga former kommer frkn miljörådet Ada A:son Susegård (MP) hålla ett tal om ”Djävulens bländverk” och därpå resolut vrida av huvudströmbrytaren.

KORREKTA GATUNAMN

Inom Grönköpings Trafiknämnd pågår en översyn av stadens gatunamn efter att klagomål influtit om att många namn härrör från tider då rent fossila värderingar rådde.

– Ja, säger nämndens ordförande fru socialchefskan Wilhelmina Unill (S), bland annat tycker vi att Erik Läspe & Haltes torg är en kränkande benämning, i synnerhet gentemot vår stads grundare själv, och borde bytas ut till Erik den Funktionsvarierades torg.

EVANGELIET NU LÄTTLÄST

Även i Grönköping tycker många att Bibeln är svår att läsa och förstå, därför har hr kyrkoherden Hilarius Boklund utarbetat en lättläst version av evangeliet, vilken börjar som följande: ”Nu var det så, att den här höjdarn Augustus i Rom messade, att alla i hela landet skulle gå och registrera sig på skattekontoret. Det gjorde också Josef, och eftersom han hette Davidsson i efternamn var han tvungen att åka från Nasaret till Betlehem. Han tog med sig sin sambo Maria, som var på smällen.”

Notiser ur decembernumret:

I DEN ADVENTS-

kalender från Grönköpings Köpmannaförening som delats ut gratis till alla hushåll i Grönköping, har ett beklagligt fel insmugit sig i lucka nr 24, d.v.s. å själva julaftonen. I stället för hr ärkeängeln Gabriel, tittar nämligen hr ärkeskurken Hildor Peterzohn fram, då man öppnar luckan. Veckobladets accidenstryckeri beklagar olyckan. Ett klistermärke med rätt bild kan utan kostnad hämtas genom tryckeriets bakdörr mot gården.

EN ZELINDA-

effekt kan skönjas i GRÖFO:s senaste väljarbarometer, sedan fru Zelinda Eriksson i en interview sagt sig vara viss om att få ett ökande inflytande över makens, hr stadsrådet Joel Eriksson (S), kommande beslutsfattande. S-partiets uppgång med tvenne procentenheter bygger sannolikt å antagandet att detta uttalande även kommer att uppenbaras i den konkreta verkligheten framöver.

FRKN ENGLA SJÖDIN

överväger, efter ett nyligt besök i K. Huvudkommunen, att utöka sin bag- & conditorirörelse till en hel kedja dylika under namnet Bulle & Sött. Förhandlingar ågår om att förhyra Bernhard Ericssons Ved- & Islager, Tekla Svenssons ramaffär, Hägglunds skobutik m.fl. lokaler, på att det att det må finnas en Bulle & Sött i varje gathörn.

ÄVEN OM NOBEL-

festligheterna i Kgl. huvudkommunen i år var inställda, så högtidlighöll härv. Stadt å den aktuella dagen minnet av hr dynamitarden A. Nobel genom att enligt traditionen servera sprängd anka.

RAPARTIST

är icke särskilt svårt att bli, säger frkn pop- & schlagerartist Gördis ”Flabbs” Brunander i ett uttalande, det handlar endast om att lära sig svälja tillräckligt mycket luft.

ordbok definierar ”beskrivning” som den skarpa smak i mun och hals som framkallas av ett drickande av malörtskryddat br-nnv-n.

Grönköpings Veckoblad har drygt 9000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook.