Ur Grönköpings Veckoblad nr 10 2022

Tidöavtalet bra tills vidare

På ledarsidan anser man att regeringens Tidöavtal, vars bistraste kritiker menar bryter mot konstitutionen, markerar ett nytt paradigm:

-Vi böra alla glädja oss åt att regeringen vill skriva fram ett nytt och bättre s.k. narrativ om det här landet, som vi medborgare ha att förhålla oss till, enär vi ju ändå icke kunna göra något åt saken förrän vid nästa riksdagsval.

Förlorare in från kylan

Efter det sistlidna mellanårsvalet i USAmerika har flera republikanska politiker gått ut och öppet erkänt sig besegrade, en trendens som välkomnas i Grönköping.

-Tack och lov, säger hr kyrkoherde Hilarius Boklund, även hr Jesus var ju en förlorare, dog å ett kors m.m., och det har varit en smula genant att i mina julpredikningar dra den historien, så jag har behövt s.d.h. pimpa den. I år kan jag äntligen bara läsa högt ur evangeliet.

Hemarbetare vallfärdar

I syfte att locka tillbaka Grönköpings kommunanställda från distanserat hemarbete till förvaltningens lokaler har ett antal kontorsrum byggts om till s.k. aktivitetsrum, vilket snabbt blivit en succés, konstaterar hr info.sekr. Viking Helmersson:

-De anställda som gillar att öva golfputtar och spela Candy Crush är överförtjusta, och nu bjuder de t.o.m. in arbetslösa vänner till kontoret.

Humaniora nu lönsam

Hr kulturdoktor Stig Berglunds företag PIP (Poetic Immaterial Properties) går som tåget, julklappsverser och andra tillfällighetsdikter drar in miljarder, och snart skall PIP börsnoteras, vilket kommer att göra hr Berglund till Grönköpings näst rikaste man. Den rikaste, hr riskkapitalist Donald Beaumaré, har försökt köpa in sig i PIP men avfärdats av hr Berglund:

-En så okultiverad aktieägare skulle skada vårt varumärke.

Hamlet moderniseras

Hr teaterdirektör Harald Browall har förstått att anpassa klassiska teaterpjäser så att de talar till dagens publik, och i vårens satsning Hamlet 2.0 är prinsen tatuerad och har rakat huvud.

-Dessutom har vi plockat bort dödskallen i dödgrävarscenen, säger hr Browall, vem går idag omkring med sin döde fars kranium!? I stället halar Hamlet upp en mobiltelefon, vilket även har fördelen att den krångliga monologen enkelt kan avläsas å displäjen.

Frkn Susegårds jultipps

Så här års våndas nog många över julstädning m.m. inför helgerna då släkten kommer å besök. Men frkn hemexperten Ada A:son Susegård lugnar ner – allt man behöver är en butelj ättika, ett effektivt rengöringsmedel som genomsyrar hemmet med en fräsch stickande doft.

-Och vid de omfattande julbaken vill råda jag alla att utesluta sockret, enär kakorna då blir avsevärt hälsosammare, och av erfarenhet vet jag att de osötade kakorna även räcker längre, vilket är väl värt att ha i åtanke så här års då det ej är så lätt att få slantar över i pungen.

Notiser ur decembernumret:

K-NSNEUTRALA

pepparkakspersoner försäljs nu å frkn Engla Sjödins Bag- & Conditori, en nyinnovation

för saisongen. Sedvanliga gubbar och gummor av samma deg finns även att få för mer traditionsbundna köpare, försäkrar frkn S.

GRANEN

å Rådhustorget kommer i år att utrustas med stearinljus i st.f. de vanliga elektroniska

d:ona, så att ett ev. elavbrott inte behöver störa julstämningen. Klimateffekten

av de levande ljusen är försumbar, enligt beräkningar från kommunkontorets miljöavdelning.

SKIDSKYTTE-

tävlingen ”Skjut å Knut!”, som för 28:e gången arrangeras å tjugondedagen Knut av Knisslinge Skarpskytteförening å fältskyttebanan vid Knisslinge skyttepaviljong, kommer för första gången i tävlingens historia att ske med lös ammunition, enär de skarpa skotten som ett uttryck för solidaritet har skickats till den behövande ukrainska försvarsmakten.

VID AVSMALNINGEN

å Västra Tvärgränd som gjorts i fartdämpande syfte och som omöjliggör möte,

stod i måndags två självkörande bilar och tutade intensivt å varandra, hävdande att de hade förkörsrätt. Hr lantpolis Fröblom inkallades, vilket fördröjde ingripandet, men väl framme lyckades hr lantpolisen stänga av styrdatorerna på de båda bilarna samt upprätta en anmälan om framkallande av oljud.

HR ÖVERBEFÄL-

havaren Micael Bydéns erbjudande till Fältjägarecorpsen om tillförsel av s.k. drönare till förbandet har avböjts av corpsens befälhavare, hr reservlöjtnanten Napoleon ”Nappe” Johnson, med beskedet att ”vi redan har tillräckligt många av den sorten i manskapet”.

GLÖM INTE

att sätta Edra ljus under skäppan innan Ni gå till nattro! ber oss (Veckobladet) hr brandchef Arvid Lundstedt uppmana envar berörd inom Grönköpings Brandskydds- & Sotningsdistrikt inför de stundande ljushelgerna.

Grönköpings Veckoblad har drygt 9000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook.