UR GRÖNKÖPINGS VECKOBLAD NR 2 2021

Regionråd kuppade i sprutkö

Under klang & jubel å Sjukstugan inympades frkn stadsäldstan Sophie Liljedotter som den allra första i Grönköping med vaccin mot corona-farsoten. Hr regionrådet Augustsson blev även han ympad, då han insisterade på att han i sin egenskap av f.d. sjukhusvaktmästare måste anses tillhöra vårdpersonalen, om än f. närv. tjänstledig från denna syssla för sitt viktiga politiska uppdrag. Vaccineringen väntas nu utsträckas till stadens övriga seniora medborgare, om icke hr fackordf. Thure Lundblad lyckas få prioritet (första tjing) för sina medlemmar.

Knisslinge 1 utom fara

Energijätten Vattenplask AB kärnkraftverk Knisslinge 1 levde farligt efter politiska krav å avstängning men räddades av hr kraftdirektör Strömblom. När han ansökte om att få sätta upp vindsnurror å taket för att driva generatorn men han dock nej från Föreningen Småfåglarnas Vänner. Istället skall nu Knisslinge 1 drivas medelst eldning och ett avtal har träffats med ett polskt gruvbolag om fleråriga leveranser av brunkol.

Sportlig kyrka

Pulkaåkning å begravningsplatser är en fråga som rört upp känslor under vintern men i Grönköping öppnar Läspekyrkan för skidåkning i kyrkbacken och ställer om sin traditionella nattvard (vin med tilltugg och musik) till after ski (vin med tilltugg och musik):

- Jag välkomnar alla nya metoder att locka själar till kyrkan och kan vi ta snön till hjälp är ingen gladare än jag. Redan hr Job i Gamla testamentet beskrev hur snön kan rena oss, jag citerar: ”Om jag också tvättar mig med snö, skrubbar mina händer i lut.” Säga vad man vill, men snö känns trevligare än lut. Amen!

Lev längre, tag Isborgarmärket

Vinterbadarna blir allt flera och för att byråkratisera folkrörelsen i fråga har behjärtade medborgare instiftat Grönköpings Vinterbadaresocietet med hr frisksportare Ebonius ”Ebbe” Larsson som klubbmästare, vilken nu inbjuder alla invånare att taga Isborgarmärket:

- Jojomän, ett vinterbad då och då förlänger livet och ger därutöver en känsla av moralisk överlägsenhet!

Omänskligt straff

Hr IT-yngling Emanuel Björnberg rasar i en insändare över att nätbolagen har stängt av hr president Trump från Kvitter & Fejsbok:

- Det finns ju internationella konventioner som förbjuder omänskliga straff, och att vara utestängd från sociala medier måste alla vettiga människor se som ett öde värre än döden!

NOTISER UR FEBRUARINUMRET:

DEN TIMSLÅNGA

intervju med Grönköpingsdemokraternas ledare hr Wotan von Peiland blev en stor framgång, uppger hr dr tv-chef Stig Berglund. Exakt hälften av alla tittare som hörde av sig efter

programmet var kritiska till att GD-ledaren fått för stort utrymme och utan följdfrågor lägga fram sina åsikter, medan hälften ansåg att han fått alldeles för litet utrymme. - Detta visar att programmet var ytterst välbalanserat och gott och väl uppfyllde kraven på opartiskhet, fastslår hr Berglund.

DEN SOM BEGÅR

brottsligt kriminella handlingar är predestinerad (ödesbestämd) till detta av sin utsatta uppväxtmiljö och bristen på dygnetruntöppna fritidsgårdar, hävdar hr f.förrädaren Hildor Peterzohn med stöd av expertis å området (hr kyrkoherde H. Boklund, fru sociopsykolog F. Pjälterud-Glad, fru socialchefska W. Unill) och kräver nu retroaktivt skadestånd av kommunen för de lagbrott han genom åren har tvingats begå.

ÅRETS SEMLOR

från frkn Engla Sjödins Bag- & Conditori kan också handlas via nätet, men levereras då utan florsocker å hatten, för att försändelsen ej skall stoppas å grund av misstanke om förekomst av

annat vitt pulver.

HR BANK-

direktör Jules Vedbom meddelar att han med omedelbar verkan avbryter samarbetet med den nyligen avgångne hr president Trump. - Visserligen har jag inget otalt med personen ifråga, men det är ju trevligare att göra affärer med sittande personer än avsuttna.

ordbok definierar ”kullager” som roligare typ av öl i. st. f. surpilsner.

Karin Aspenberg, redaktör för Grönköpings Veckoblad
E-post: karin@lindco.se

Grönköpings Veckoblad har drygt 9000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook. Tidningen ges ut av bokförlaget Lind & Co.