Ur Grönköpings Veckoblad nr 2 2022

Omsorg om fru Statsministern (S)

På ledarsidan föreslås att ett nytt verk inrättas, Ämbetsverket för PolitikerOmsorg (ÄPO), vilket skall tillse att statsrådens räkningar betalas, skatter & arbetsgivaravgifter erlägges, och kollektivavtal & uppehållstillstånd kontrolleras etc. Därmed kan statsråden ägna sig åt att regera av alla krafter, vilket skulle leda till en förhöjdare kvalitet på såväl debatter som beslut, något som torde välkomnas av den gemena allmänheten.

Beredskapen å topp

På grund av det spända läget i vår del av världen (Europa) har fältjägare setts patrullera runt strategiska platser i Grönköping såsom Knisslige I, Hembygdsmuseet och Systembolaget men regementschefen hr reservlöjtnant Napoleon Johnson lugnar oroliga invånare och försäkrar att ingen invasion föreligger.

– Absolut inte. Vi vill bara att medborgarna skall få se vilken vigör de får för sina skattepengar. Välrakade soldater, stiliga uniformer och laddade bössor.

Sabotage i Beijing-OS

De GISK-sportare som uttagits till OS-landslaget i rodel och bob har åkt hem i protest sedan de motarbetats i sin träning. ”Jag åkte bara spark å kinesiska muren”, säger hr ishandlare & bobtävlare Bernhart Ericsson efter att hans åkdon konfiskerats. GV:s reporter frkn Gurli Pettersson kom dock icke hem, hon är som uppslukad efter att som det verkar ha fallit för en hög OS-funktionär som hon kritiserat i ett kwitterinlägg. GV önskar turturduvorna all lycka!

El ny lyxvara

Elräkningarna från Vattenplask AB blir alltmer chockerande, men samtidigt som elen håller på att bli en lyxartikel för överklassen har en ny folkrörelse, ”Våga vägra el”, vuxit fram ur konsumentdjupet. Talesmannen hr grundmagister Gustav Negusson förklarar:

- Elen måste bli en parentes i mänsklighetens historia, vi människor måste lära oss att leva elfritt. Exempelvis kan vi karlar sluta att raka oss med eldrivna rakapparater, det går alldeles utmärkt med en handdriven rakhyvel, om man nu inte övergår till ett fritt växande helskägg.

Politiska lik uppvisades

För att förekomma störningar i årets valrörelse visade hr borgmästare Mårten Sjökvist upp gamla bilder ur politikers fotoalbum för pressen, bland annat på hr grundrektor Ludvig Hagwald (L) som lycklig nybakad student utanför läroverket, direkt efter skrivningarna.

– Missa inte den högra kavajfickan, påpekade hr borgmästaren. Det krävs inte förstoringsglas för att upptäcka fusklappen med tyska prepositioner som styr dativ, aus, außer, bei, gegenüber osv. Våra beslutsfattare visar således att de har den livserfarenhet som krävs för att styra ett modernt samhälle.

Svin får andra chans

Hr stadsläkare A.T. Salvén står redo med skalpellen för att transplantera hjärtan från människa till gris, enär en undersökning visar att långt fler Grönköpingsbor är villiga att skänka sitt hjärta till en gris, än att ta emot ett hjärta från dito djur, och hr stjärnadvokat hr Beaumaré lovordar hr stadsläkarens initiativ:

- Jag ser inga hinder, tvärtom, det faktum att det är mycket enklare att säkerställa en donationsvillighet hos människor än hos grisar, talar ju uppenbart till fördel för transplantation från människa till gris jämfört med motsatsen.

Ny hatt på årets semla

Årets semlor från frkn Engla Sjödins Bag- & Conditori torde kunna tillfredsställa flera smakriktningar, då kunderna för första gången någonsin kan välja mellan en fyrkantig, rund eller trekantig hatt (lock) på sin semla.

- Särskilt de äldre kunderna gläder sig, säger frkn Sjödin. En före detta major beställde den trekantiga hatten då den fick honom att tänka å kejsare Napoleon och då fnissade han och sa att ”nu ska jag äta opp honom!”

Notiser ur februarinumret:

HR BUSFÖRARE

Oscar Bohlin har färdigställt ett nytt schema som skall förbättra bemanningen genom att låta alla chaufförer samlas ombord å en och samma bus.

- Med så många förare ombord kommer vissa busar från Grönköping nästan garanterat kunna avgå i tid mot Hjo eller Skövde, vilket är bättre än kaoset med personal som icke dyker upp. Ansvaret ligger nu hos passagerarna att vara nogräknade och inte välja ett förarlöst fordon.

OPASSANDE KALAS

har absolut icke förekommit i stadsrådsvåningen, försäkrar fru stadsrådinnan Zelinda Eriksson (S). Arbetsrelaterade evenemang såsom afterwork, avtackningar m.m. har i stället ägt rum å fritidsstället Lilla Rödmyra.

TRAFIKSKYLTEN

med texten ”Stopp! Parkeringsförbud råder”, vilken stått utplacerad vid Stadshuset i Grönköping har nyligen intagits till skyltavdelningen för verbal korrektion och skall, enligt förljudanden, ändras till ”Kör! Parkeringsförbud råder”.

EN DRÖNARE

har nyligen siktats i närheten av kraftverket Knisslinge I. Drönaren (latmasken) i fråga var dock ingen flygande farkost, utan end. hr f.  förrädaren H. Peterzohn som sov r-set av sig.

HR DJURVÅRDARE

Fingal Broms, som nyligen råkade skada sin näsa, blev av hr stadsläkare Aug. Tert. Salvén erbjuden att ersätta densamma med ett gristryne, vilket han dock lär ha vägrat.

ordbok definierar urklipp som ett fynd i en klockaffär.

E-post: karin@lindco.se

Grönköpings Veckoblad har drygt 9000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook.